خبرگزاری کار ایران

شبکه‌های اجتماعی آری یا خیر؛ محسن غرویان پاسخ می‌دهد:

مقاومت بی‌فایده است؛ فیلترشکن‌ها به‌سرعت ساخته می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۸۵۱

نمی‌توانیم دربرابر موج تکنولوژی مقاومت کنیم. می‌شود موقتاً از فیلترینگ استفاده کرد اما فیلترشکن‌ها به سرعت ساخته می‌شوند / اکثر مراجع خودشان از اینترنت استفاده می‌کنند و درس‌های خود را در سراسر دنیا منتشر می‌کنند.

محسن غرویان؛ استاد حوزه و دانشگاه؛ با اشاره به اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند یک تیغ دولبه عمل می‌کنند؛ گفت: کاربرد این ابزار دوطرفه است یعنی هم می‌توان استفاده صحیح از آن کرد و هم استفاده ناصحیح. انسان اراده دارد و این خود کاربر است که باید در جهت رشد علمی و اخلاقی خودش از این ابزار استفاده کند. جوانان باید به گونه‌ای تربیت شوند که از ماهواره و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ی مفید آن استفاده کنند.

غرویان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ افزود: برای این امر باید فرهنگ‌سازی شود. باید تلاش‌مان را معطوف بر فرهنگ معنوی، اخلاقی و فرهنگ‌سازی دینی کنیم. به گونه‌ای که جوانان یک محافظی از درون برایشان شکل بگیرد که در جهت خلاف از این امکانات استفاده نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیدگاه دکتر حسن روحانی در حوزه اینترنت گفت: ما نمی‌توانیم دربرابر موج تکنولوژی و علم جدید مقاومت کنیم. این مقاومت شاید تا مدتی ادامه داشته باشد اما بعداز مدتی از بین می‌رود. می‌شود موقتاً از فیلترینگ استفاده کرد اما فیلترشکن‌ها به سرعت ساخته می‌شوند. انسان نسبت به هرچیزی که برای او محدود شده باشد؛ حریص می‌شود. بشر جستجوگر در این زمان با هر وسیله‌ای که باشد به هدف خود می‌رسد. بنابراین راه چاره فیلترینگ نیست و باید فرهنگ‌سازی شود.

او اظهار داشت: باید فرهنگ و علم و دانش و اخلاق را تقویت کنیم تا دربرابراین امواج جدید بتوانیم سالم بمانیم. قطع این امواج راه‌حل نیست چراکه از راه‌های دیگر وارد کشور و فضای زندگی ما می‌شوند. باید پایه‌های فکری خودمان را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: من به عنوان یک فرد مذهبی براساس اعتقاداتم کنترل می‌کنم که از این ابزارها در جهت صحیح آن استفاده کنم. می‌دانم ابزارهای زیادی در اختیار جوانان هست اما توصیه من این است که از این ابزارها در جهت مثبت و رشد اندیشه و اخلاقیت خود استفاده کنند و از ابزارهای مسموم بپرهیزند.

این استاد دانشگاه؛ در جواب به این سوال که آیا می‌توانیم در دنیای امروز اینترنت را ملی کنیم یا نه؛ با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی این است که از مدرنترین تکنولوژی‌ها در کنار حفظ اخلاقیات استفاده کنیم؛ گفت: سبک زندگی اسلامی این نیست که به عقب برگردیم و بجای سوار شدن هواپیما سوار قاطر شویم و به جای زندگی در خانه‌های مدرن در چادر زندگی کنیم. سبک زندگی اسلامی این است که از مدرنترین تکنولوژی‌های پل سازی، خودرو سازی، شهرسازی و… استفاده کنیم و از این مواهب بهره‌مند شویم و ارزش‌های دینی و اخلاقی خودمان را حفظ و گسترش دهیم. این است سبک زندگی اسلامی در دنیای مدرن امروزی.

وی ادامه داد: شک نداریم که عده‌ای در داخل و خارج هستند که متأسفانه روی مسایل غیراخلاقی اصرار می‌ورزند و سعی می‌کنند از طریق تصویر، صوت و یا هرچیز دیگری جوانان را به گمراهی بکشانند. از طرفی گسترش این شبکه‌ها می‌تواند فسادانگیز باشد اما عکس این امر هم موجود است که می‌تواند باعثهمبستگی، عشق و علاقه و گسترش تفکرات و اخلاقیات دینی شود.

غرویان در رابطه با سرعت اینترنت گفت: وجود این شبکه‌ها دوسویه است. استفاده صحیح و ناصحیح دارد اما برای من خیلی مفهوم نیست که با سرعت اینترنت مخالفت کنیم و با اصلش موافق باشیم. سرعت لازمه اینترنت و ابزارهای جدید است. سرعت بیشتر به بشر کمک می‌کند که کارهای علمی و پژوهشی خود را با سرعت بیشتری انجام دهد. این معنا ندارد که اصل اینترنت را اشکال نکنیم اما سرعتش را اشکال کنیم.

وی اظهار داشت: اکثر علما و مراجع از اینترنت استفاده می‌کنند و پایگاه اطلاع‌رسانی دارند و اخبار و درس‌های خود را در سراسر دنیا منتشر می‌کنند. نقش استفاده از این ابزارها برای رشد علم و اخلاق است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز