خبرگزاری کار ایران

در بازدید نماینده قم از پروژه‌های آبفا مطرح شد؛

تامین زیرساخت‌های آب و فاضلاب قم تا ۵۰ سال آینده

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۵۸۰

پیشرفت ۸۵ درصدی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب قم / وزارت نیرو به دور از سیاسی بازی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از پیشرفت ۸۵ درصدی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب قم خبر داد و گفت: تا کنون برای اجرای این پروژه حدود ۳۰ میلیون یورو جذب شده است.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، طی دو روز از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب قم، شبکه فرعی فاضلاب در منطقه دو، تصفیه خانه در دست احداثفوری اضطراری آب شماره سه قم و دومین تصفیه خانه اصلی در دست ساخت آب قم بازدید کرد و از نزدیک در جریان میزان پیشرفت این پروژه‌ها و مشکلات پیش روی آن‌ها قرار گرفت.

پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در جریان بازدید حجت الاسلام آشتیانی از پروژه‌های مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب و شبکه‌های فرعی فاضلاب در منطقه دو به ارائه گزارشی از نحوه اجرای این پروژه پرداخت و اظهار داشت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب قم با استفاده از تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی در حال ساخت است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه در بخش ساختمانی اظهار داشت: خط انتقال ۶ کیلومتری و خط اصلی ۱۲ کیلومتری این پروژه صد در صد اجرا شده و بیش از ۳۸ کیلومتر نیز خطوط فرعی در منطقه ۲ قم به اجرا رسیده است.

توکلی بینا با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیون یورو تاکنون از تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای اجرای این پروژه جذب شده است، یادآور شد: امیدواریم با استفاده از تسهیلات بانک توسه اسلامی بتوانیم برخی از مشکلاتی که بر اثر دفع غیر اصولی فاضلاب به وجود آمده است را رفع کنیم.

حجت الاسلام آشتیانی نیز در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از میزان پیشرفت پروژه اظهار داشت: در حالی که کشور با مشکل نقدیندگی مواجه است پیشرفت این پروژه جای تقدیر و تشکر دارد.

وی این میزان کار را در حالی که بی‌پولی گریبان بسیاری از پروژه‌های کشور را گرفته، اعجاز دانست و ابراز داشت: امیدواریم این پروژه به همت و پیگیری مدیران آبفای قم هر چه زود‌تر به پایان برسد تا مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.

پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه فوری و اضطراری آب شماره سه قم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین در بازدید حجت الاسلام آشتیانی از تصفیه خانه فوری و اضطراری آب شماره ۳ قم نیز گفت: این تصفیه خانه به منظور افزایش ظرفیت تصفیه خانه اصلی آب قم در حال احداثو دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

توکلی بینا با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه آب قم حدود ۴۰۰۰ لیتر بر ثانیه است، یادآور شد: با احداثتصفیه خانه جدید این میزان به حدود ۴۶۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

وی هزینه احداثاین تصفیه خانه و اصلاحات تصفیه خانه‌های موجود را بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

حجت الاسلام آشتیانی سپس از دومین تصفیه خانه اصلی آب قم که با بهره‌مندی از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در دست احداثاست بازدید کرد و در نشستی با مدیرعامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب و مدیران پروژه در جریان نحوه اجرا، میزان پیشرفت و مشکلات این پروژه قرار گرفت.

انجام ۹۰ درصد خرید‌های تصفیه خانه آب قم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم در این نشست از پیشرفت بیش از ۳۵ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: ۹۰ درصد خرید‌های خارجی نیز انجام شده است که بخشی از آن در انبارهای کارگاه قرار دارد و بخشی دیگر نیز تا یکی دو ماه آینده تامین می‌شود.

احمد حاج حسینی مسگر اصلی‌ترین مشکلات این پروژه را عدم تخصیص صد در صدی اعتبارات موافقت نامه‌های مصوب اعلام کرد و خواستار نگاهی ویژه به این موافقت نامه‌ها شد و تصریح کرد: تخصیص اعتباراتی که در قالب این موافقت‌ها آمده است ما را در جذب تسهیلات بانک توسعه اسلامی کمک شایانی می‌کند.


چرخ پروژه‌های عمرانی آب و آبفای استان به خوبی می‌چرخد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست تصفیه خانه‌های در دست احداثآب و فاضلاب را جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های اجرایی استان دانست.

وی با بیان اینکه چرخ پروژه‌های عمرانی آب و آبفای استان به خوبی می‌چرخد، تصریح کرد: ویژگی مشترک این پروژه‌ها، اجرای آن در بستری بین المللی و پیمانکارانی با برندهای بین المللی است که توان مهندسی و اجرایی استان را افزایش داده است.

توکلی بینا نیز همانند مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای عدم تخصیص اعتبارات داخلی را از مشکلات این پروژه‌ها برشمرد و یادآور شد: با وجود اینکه اعتبارات مورد نیاز تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب از منابع ملی تامین شده و در مقایسه با اعتبارات عمرانی استان حجم قابل توجهی را به خود تخصیص داده، انتظار می‌رود در خصوص موافقت نامه‌های ریالی این پروژه‌ها دستگاه‌های بالا دستی همراهی بیشتری داشته باشند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌های مرتبط با مشاور، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و… این پروژه‌ها باید با اعتبارات داخلی تامین شود که در این زمینه نیازمند حمایت جدی مجلس، دولت و استانداری هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها زیرساخت‌های بخش آب و فاضلاب را برای افق ۵۰ سال آینده قم تامین می‌کند، تاکید کرد: ما در اجرای این پروژه‌ها در معرض چالش‌های بین المللی بوده و هستیم و نیاز به حمایت داریم.

قدردانی نماینده قم از وزارت نیرو

حجت الاسلام آشتیانی نیز در این نشست کار در بخش آب را ارزشمند و مهم دانست و گفت: کسانی که در این بخش کار می‌کنند و دغدغه‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرند کار بزرگی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به حضور سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون زائر در قم، بر لزوم تامین زیرساخت‌های مناسب در تمام بخش‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های خوبی در بخش آب و فاضلاب در حال آماده شدن است که جای تقدیر و قدردانی از تمام مدیران و دست اندرکاران را دارد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از آب قم پرداخت و با اشاره به چالش‌ها و موانع بر سر راه تامین آب قم گفت: تلاش‌های زیادی از سالیان گذشته برای تامین آب قم از سرشاخه‌های دز انجام گرفته که موانعی که بر سر راه این کار بوده به اندازه یک کتاب است.

وی با اشاره به مشکلات کمبود آب در کشور ابراز داشت: تامین آب بسیار سخت و طاقت فرسا است اما کار با ارزش و سنت حسنه‌ای است که خداوند اجر آن را خواهد داد.

حجت الاسلام آشتیانی در پایان با قدردانی از خدمات وزارت نیرو در سطح کشور به ویژه استان قم، این وزارتخانه را دور از سیاسی بازی دانست و گفت: وزیر نیرو و معاونین وی از نیروهای کارآمد و توانمند کشور هستند و برنامه‌های خوبی در بخش آب و برق کشور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز