خبرگزاری کار ایران

با حضور آیت الله مقتدایی برگزار شد؛

برگزاری نشست مجمع طلاب حافظ قرآن کریم

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۲۸۷

این مراسم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم و با سخنرانی آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و حجت الاسلام والمسلمین علی مقنی مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه، برگزار شد.

نشست مجمع طلاب حافظ قرآن کریم، با حضور آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۳، دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم، شب پنج شنبه، میزبان نشست مجمع طلاب حافظ قرآن کریم، بود.

در این مراسم که جمعی از قرآن پژوهان حضور داشتند، آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و حجت الاسلام والمسلمین علی مقنی مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه، به ایراد سخنرانی پرداختند.

آیت الله مقتدایی: دارالقرآن علامه طباطبایی سطح قرآنی طلاب را ارتقاء می دهد

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه هم در این مراسم گفت: حافظان قرآن کریم برای خداوند و با اخلاص در این جلسات حضور داشته باشند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که برگزاری برنامه های قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) موجب ارتقای سطوح قرآنی طلاب و علاقه مندان به این کتاب الهی می شود، گفت: زحمات و تلاش های مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برای برگزاری برنامه های قرآنی و احیای منزل مرحوم علامه جای تقدیر و تشکر دارد.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی بسیار متواضع بود به گونه ای که ایشان در هنگام مشاهده طلبه از جای خود برمی خواست و به وی احترام می کرد؛ حتی بنده خود مشاهده کردم ایشان همانند طلبه ها، عبای خود را از روی دوش خود برداشت و بر روی آن به اقتدای نماز پرداخت در حالی که بنده باور نمی کردم ایشان با جایگاه بزرگ خود چنین کاری کند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تأکید کرد: سزاوار بود بیت علامه طباطبایی(ره) جایگاه والایی داشته باشد، چرا که ایشان فیلسوف، بزرگ مرد و مفسر برجسته قرآن کریم بود.

وی با بیان این که در گذشته در جلسات مرحوم علامه طباطبایی(ره) شرکت کرده و پرسش و پاسخ از تفسیر قرآن کریم می داشتیم که بسیار باارزش و مفید بود، گفت: از برکات انفاس قدسی مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود که علوم قرآنی در بیت ایشان شکل بگیرد و از این رو معنویت والایی در این مکان تولید شده و خواهد شد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حفظ قرآن نعمت بزرگی است که خداوند به حافظان عنایت فرموده است که آن ها باید قدردان باشند، افزود: حفظ قرآن افتخار بزرگی است و حافظان باید دائما از برکات این نعمت الهی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه هدایت به عمل موثرتر از هدایت به زبان است، تصریح کرد: طلاب حافظ قرآن کریم مردم را با عمل خود به دین و قرآن دعوت کنند و مردم هنگامی که مشاهده کنند آن ها از رذائل اخلاقی اجتناب دارند به دین علاقه مند می شوند.

عضو خبرگان رهبری گفت: طلاب حافظ قرآن کریم به نماز اول وقت و رفتارهای اخلاقی اهتمام داشته باشند تا مردم نسبت به دین با انگیزه تر شوند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه در روز قیامت که چشمان مردم خیره خواهد بود، منبرهایی خواهند گذاشت و منادیان قیامت، حاملان قرآن کریم را دعوت می کنند، تصریح کرد: حاملان قرآن کریم در روزی که برای بسیاری از انسان ها ضلالت آمیز است، از جایگاه والایی برخودار هستند و ترس و واهمه ای از وحشت قیامت ندارند و به بهشت می روند.

وی با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) که از رسول خدا نقل کرده اند، گفت: اهل قرآن از رتبه اعلایی نسبت به تمام انسان ها از روز خلقت تا پایان نسل ها برخوردار هستند چرا که آن ها مصداق بارز اهل قرآن هستند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که حافظان قرآن کریم در نزد خداوند عزت والایی دارند، ابراز داشت: کسانی که از جایگاه والایی در نزد خداوند برخوردار هستند نباید مردم نسبت به آن ها نگاه نامناسب و تحقیرانه داشته باشند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایت دیگری از رسول خدا(ص) مبنی بر این که هرشخصی نباید فکر کند خداوند به دیگران عطیه بالاتری داده است، ابراز داشت: بالاترین عطیه الهی به یک انسان این است که حافظ قرآن کریم باشد و سرمایه قرآن کریم از در اختیار داشتن تمام دنیا بالاتر است.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه طلاب حافظ از دو جهت طلبگی و حافظ قرآن بودن احترام دارند و نباید حق آن ها را تضییع کرد، گفت: این بزرگواران باید مراقب حرمت خود در جامعه باشند و باید با رفتارهای خود نشان دهند که عامل به قرآن هستند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره): بهترین میزبان قرآن آموزان هستیم

مرتضی نجفی قدسی نیز در این مراسم، اظهار داشت: مجمع طلاب حافظ قرآن کریم به برگزاری برنامه های قرآنی برای طلاب حافظ اهتمام دارد.

وی با بیان این که تلاش خواهیم کرد جلسات مجمع طلاب حافظ قرآن کریم را به صورت ماهانه با حضور علما برگزار کنیم، گفت: مجمع طلاب حافظ قرآن کریم، در ادوار گذشته نیز با حضور آیت الله خزعلی و مراجع تقلید تشکیل شده است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر این که دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) بهترین میزبان برای قرآن آموزان و حافظان وحی است، خاطرنشان کرد: کلاس های تفسیر قرآن، ارتقای حفظ و حسن تلاوت در سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد و برای تشکیل کلاس ها از بهترین اساتید استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که کلاس های متعددی نیز برای طلاب حافظ قرآن کریم برگزار شده است و دوره جدید را همزمان با شب شهادت امام جواد(ع) آغاز خواهیم کرد، یادآور شد: تربیت طلاب حافظ قرآن کریم از ثمرات جمهوری اسلامی بوده و موجب افتخار حوزه های علمیه است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: اگر مجمع طلاب حافظ قرآن کریم به فعالیت های خود تداوم دهد با شناسایی طلاب حافظ پرونده هایی را تشکیل خواهیم داد تا در راستای رفع مشکلات آن ها اقداماتی انجام دهیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد مجمع طلاب حافظ قرآن کریم در راستای ارتقای همه جانبه فعالیت های قرآنی طلاب حافظ موثر باشد.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب: تربیت نسل جدید قرآنی اهمیت دارد

حجت الاسلام علی مقنی نیز در این مراسم، اظهار داشت: اقدامات آیت الله مقتدایی در نهادینه کردن ساختارهای قرآنی، جای تشکر دارد و از شورای عالی حوزه های علمیه نیز می خواهیم، بیش از گذشته به فعالیت های قرآنی توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، توجه کنیم، درخواهیم یافت که حوزه نسبت به این مسئله وظیفه سنگینی دارد.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: جلساتی در شورای توسعه فرهنگی قرآنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تربیت حافظان قرآن کریم، برگزار می شود که در این جلسات مطرح شده است که از حوزه های علمیه انتظار تربیت حافظان قرآنی بیشتری می رود.

وی با تقدیر از مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی که زمینه برگزاری برنامه های قرآنی و جلسات مجمع طلاب حافظ قرآن کریم را فراهم کرده است، گفت: دارالقرآن علامه طباطبایی برای برگزاری برنامه های قرآنی در این بیت نورانی و شریف اعلام آمادگی کرده است.

حجت الاسلام مقنی با بیان این که باید به تربیت نسل های جدید توسط حافظان قرآن کریم، گفت: حافظان قرآن کریم نسبت به تربیت نسل ها وظایف و رسالت سنگینی دارند.

وی با بیان این که هر حافظ قرآنی باید ده شاگرد خصوصی برای تعلیم حفظ این کتاب الهی داشته باشد، یادآور شد: استاد محمدحسین طباطبایی حدود ده هزار شاگرد مستقیم و غیرمستیم دارد و اساتید دیگر نیز بدین شکل به تربیت حافظان قرآن کریم اهتمام دارند.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه تأکید کرد: باید به صورت شبکه ای نسبت به تربیت حافظان قرآن کریم اهتمام داشته باشیم.

با اشاره به این که بعضی از شهرستان ها از کمبود اساتید حفظ قرآن رنج می برند، اظهار داشت: اساتید و طلاب حافظی که آمادگی حضور در شهرستان ها برای تربیت حافظان قرآنی را دارند می توانند به ما اعلام کنند تا زمینه حضور اعزام آن ها را فراهم کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز