خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی روز اربعین در قم و شائبه بی توجهی به تذکر علما

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۰۰۰

راهپیمایی روز اربعین حسینی در بلوار پیامبر اعظم قم حد فاصل حرم حضرت معصومه تا مسجد جمکران، امسال در حالی برگزار شد که چند روز قبل خبری مبنی بر مخالفت آیت الله وحید خراسانی با این اقدام و البته تأکید بر برگزاری با شکوه مراسم عزاداری در حرم حضرت معصومه منتشر شده بود.

ایلنا: با وجود انتشار خبر مخالفت آیت الله وحید خراسانی با برگزاری راهپیمایی روز اربعین در قم، روز گذشته این راهپیمایی انجام شد.

به گزارش ایلنا از قم، راهپیمایی روز اربعین حسینی در بلوار پیامبر اعظم قم حد فاصل حرم حضرت معصومه تا مسجد جمکران، امسال در حالی برگزار شد که چند روز قبل خبری مبنی بر مخالفت آیت الله وحید خراسانی با این اقدام و البته تأکید بر برگزاری با شکوه مراسم عزاداری در حرم حضرت معصومه منتشر شده بود.

در همین خصوص پایگاه خبری تحلیلی قم پرس، نوشت:

در خبرها آمده بود که حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع معظم تقلید خواستاربرگزاری عزاداری باشکوه در اربعین حسینی(ع) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) شد.

و همچنین این مرجع عالیقدر جهان تشیع در تذکری به مسئولان استان قم خواستار لغو راهپیمایی از حرم تا جمکران در روز اربعین شده و بر برگزاری باشکوه عزاداری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تأکید کرده است.
و برخی دلسوزان استان قم نیز از برگزاری عزاداری به شکل راهپیمایی مختلط انتقاد کرده و مطالبی از قبیل اینکه عزاداری باید از جمکران به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برای عرض تسلیت باشد نه بالعکس، مطرح می کردند.

در خبرهای غیر رسمی هم از مکاتبه ی استاندار قم با برخی بانیان این راهپیمایی برای گوش سپردن به فرمان مرجعیت معظم تقلید به گوش می رسید که با اعلام خبر محدودیت های ترافیکی روز اربعین و نیامدن اسمی از بلوار پیامبر اعظم در طرح ترافیک روز اربعین، تلقی شد که به حسب ظاهر این اهتمام و احترام به حضرت آیت الله وحید خراسانی رعایت شده است.
از عصر روز اربعین که برخی همکاران خبرنگار و عکاس ما برای تهیه گزارش و پوشش برنامه های این روز از محدوده ی بلوار پیامبر اعظم عبور کرده بودند مشاهده کردند که گویا این برنامه پیاده روی چراغ خاموش با ایجاد محدودیت های ترافیکی در ابتدای این جاده ی منتهی به مسجد جمکران آغاز شده است.
گرچه تا قبل از تذکر این مرجع معظم تقلید مصاحبه ها و تبلیغات گسترده ای برای این راهپیمایی صورت می گرفت ولی بعد از این تذکر هیچ خبری مبنی بر لغو این راهپیمایی حتی از زبان مسولین دولتی در قم شنیده نشد که خود نشان دهنده ی یک حرکت خاموش برای برگزاری این مراسم بوده است و مع الاسف می توان گفت که مسولان محترم این راهپیمایی را به شکل عملی لغو نکردند! تا آنجا که در اتفاقی نادر شبکه سوم سیما هم در ارتباطی زنده مراسم مسجد مقدس جمکران را پخش کند که خود موجب ترغیب هر چه بیشتر برخی شهروندان قم برای پیوستن به این حرکت بود.
و همچنین مدیرعامل تاکسیرانی قم از استقرار حدود ۵۰۰ دستگاه تاکسی در درب شماره دو مسجد جمکران به صورت شیفتی با صدور کارتکس برای تاکسی از مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) خبر داده بود.

مسلما شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم میزبان مراجع معظم تقلیدی است که هر کدام از ایشان استوانه های عظیم و عزیزی در شناخت اسلام اصیل هستند که تخیل بی حرمتی و نقض آشکار فرمایشات این عزیزان در جهان تشیع یک خیال پوچ و مخصوصا در شهر مقدس قم یک محال ابدی تعبیر می شود.
در ادامه برای آنکه بفهمیم که چه شد این تذکر جدی گرفته نشد می بایست، تذکر کریمانه ی حضرت آیت الله وحید خراسانی را با دقت وتامل بیشتری مرور کنیم که آن وقت متوجه خواهیم شد که از بخش دوم تذکر یعنی «برگزاری باشکوه عزاداری در حرم مطهر حضرت معصومه» غفلت شده است!
لذا برای تامل بیشتر در انگیزه ی برنامه ریزان باید به پاسخ این سوال دست یافت که چرا علی رغم تذکر مرجعیت معظم، عزاداری باشکوه در جای دیگری برنامه ریزی می شود؟
چرا که انتظار می رفت، برای برگزاری با شکوه هر چه بیشتر این عزاداری، در حرم مطهر حضرت معصومه و در ساعت مقارن با این حرکت از محبوب ترین افراد به حرم مطهر دعوت شود که دو روز قبل مسولان آستان مقدس در خبری اعلام کردند که: «معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: در روز اربعین، از ساعت ۱۵:۳۰، مراسم عزاداری و سوگواری با مداحی مداحان اهل بیت(ع) و سخنرانی حجت الاسلام رفیعی برگزار می شود» و در نقطه ی مقابل و در خبر دیگر آمد که در مسجد جمکران: «ویژه برنامه روز اربعین نیز از ساعت ۱۵:۱۵ با قرائت قرآن توسط آقای کریم منصوری آغاز می شود. آقای حسن شالبافان در ساعت ۱۵:۴۰ زیارت اربعین را قرائت می کند و از ساعت ۱۶ آقای سید مهدی میرداماد مداحی و مرثیه سرایی خواهند داشت.»
گرچه نوشتن این گلایه از برخی افراد که حرمت کلام مرجعیت محبوب و معظم تقلید حضرت آیت الله وحید خراسانی را نگه نداشتند از قلم یک خبرنگار تاثیری نخواهد گذاشت ولی به این افراد پیشنهاد می شود لااقل الگو برداری تان را از تهران یاد بگیرید که در اقامه ی عزای روز اربعین از مسجد امام حسین علیه السلام واقع در میدان امام حسین علیه السلام به سمت حرم سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی برپا شد و نه آنکه خدای ناکرده تمام یا بخشی از سعی برخی افراد کم اطلاع در کم رنگ کردن ساحت مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز