خبرگزاری کار ایران

آیت الله حسینی بوشهری:

طلاب با نگاه علمی و اخلاقی به مسائل سیاسی ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۵۶۱

طرح آمایش، فاصله بین مدارس و همچنین شهرستان‌ها را لحاظ می‌کند و بعد مجوز برای تاسیس مدرسه حوزوی جدید داده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اگر کسی به مسائل سیاسی ورود پیدا کند اما از نگاه علمی و اخلاقی برخوردار نباشد، جهت‌گیری او خلاف مسیر حوزه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه در حال ارزیابی مدارس حوزوی هستیم، عنوان کرد: ما علاوه بر سنجش میزان ظرفیت مدارس، مقدار توانایی آن‌ها برای ارائه برنامه درسی نیز در نظر می‌گیریم و در این بازنگری‌هایی که داریم، ممکن است برخی مدارس به خاطر ارائه مطالب آموزشی که دارند، تشویق شوند.

وی اظهار داشت: اگر ظرفیت‌های حوزه بالا برود، در عرض چند سال می‌توان نیازهای روز کشور را پاشخگو بود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه خیلی از مساجد امام جماعت ندارد، افزود: با وجود اینکه تلاش زیادی در تربیت طلبه و عالمان برای رفع مشکلات دینی و معنوی داریم، اما کمبود امکانات به ما اجازه رسیدن به هدف مطلوب را نمی‌دهد که امیدواریم با بالا بردن ظرفیت‌ها، افرادی از حوزه‌ها فارغ التحصیل شوند که توانایی و کارایی لازم را در این امور داشته باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید داشت: باتوجه به نیازی که داریم، متوقف کردن یک سال کار پذیرش طلاب، اثراتش را در سال‌های آینده خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه قرار است با ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد تعطیلی برخی مدارس حوزه به حداقل برسد، ادامه داد: تا مراحل قانونی انجام نشود، نمی‌توانیم به مدارس اجازه پذیرش طلاب بدهیم و اگر از ابتدا مبتنی بر نظم خاصی نباشیم تا پایان مشکلات زیادی خواهیم داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از کمبود امام جماعت در مساجد خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم افرادی متناسب با این کار تربیت شوند چون اشخاصی که در حوزه‌ها آموزش می‌دهند، الزاما به عنوان امام جماعت آموزش تربیت نمی‌شوند و نمی‌توان به مدرسین والا مقام، محققین و برجستگان که در حوزه‌ها تاثیر گذار هستند گفت امام جماعت فلان روستا شوید ولی اگر امکانات باشد می‌توانیم در بحثسفیران هدایت و طرح هجرت که بسیار خوب است، مساجد کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از روحانیت در نظام مسئولیت دارند اما باید توجه داشت که حوزه علاوه بر ارائه خدمت به نظام و نیازهای جامعه، در اعلام ظرفیتش که ۱۸ هزار نفر است در مقایسه با مقدار میلیونی که دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند قابل قیاس نیست، پس بنابراین هر قدر ما به این شکل عمل کنیم، نمی‌توان پاسخگوی نیاز‌ها و آنچه در جامعه وجود دارد باشیم ولی می‌شود گام‌ها را سریع‌تر برداشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه ما در حوزه‌ها باید روی کیفیت تاکید داشته باشیم، باید کمیت پاسخگویی به نیاز‌ها را نیز در نظر بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تعداد مدارس کم را باعثپایین بودن آمار سفیران هدایت دانست و عنوان کرد: مجموع مدارس سفیران هدایت کشور ۴۹ عدد است و این در مقایسه با مدارس بلند مدت حوزه، بسیار پایین‌تر است ولی ما به مرور زمان وارد توسعه مدارس سفیران هدایت می‌شویم.

آیت‌الله حسینی بوشهری پیرامون طرح آمایش حوزه‌های علمیه گفت: این طرح، فاصله بین مدارس و همچنین شهرستان‌ها را لحاظ می‌کند و بعد مجوز برای تاسیس مدرسه حوزوی جدید داده می‌شود.

وی ادامه داد: باید داوطلب نیز برای تاسیس مدارس وجود داشته باشد و تنها امکانات ما اجازه نخواهد داد در هر مکانی مدرسه تاسیس کنیم، بلکه توسط ائمه جمعه و معتمدین برای تاسیس مدارس به ما اعلام می‌شود که ما نیز با آن‌ها همکاری خواهیم داشت و به خاطر کمبود امکانات مشارکتی کار می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دانستن مسائل سیاسی و روز جامعه را برای طلاب لازم دانست و افزود: اگر طلبه‌ای به بالا‌ترین سطح تحصیلی برسد و علامه فحامه هم بشود اما نداند کجا و چگونه باید زندگی کند و دوست و دشمنش را نشناسد، شاید نتواند آن نقش آفرینی لازم را برای جامعه خود ایفا کند که این امری اجتناب ناپذیر است.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: همانطور که تاکید داریم طلبه‌ها به مسائل سیاسی و زمان آگاهی پیدا کنند، باید افرادی باسواد و متعهد به اخلاق نیز باشند. چون اگر کسی به مسائل سیاسی ورود پیدا کند اما از نگاه علمی و اخلاقی برخوردار نباشد، جهت‌گیری او خلاف مسیر حوزه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز