خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله موسوی‌تبریزی:

تحقیقات محلی شورای‌نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است، گفت: حاضرم در خصوص قوانین عادی و یا مسائل فقهی، با اعضای شورای نگهبان مناظره کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، در مراسم عزاداری هفتمین شب شهادت امام حسین(ع) که در دفتر حزب ندای ایرانیان قم برگزار شد، با اشاره به نقش و جایگاه مردم در دین اسلام، اظهار داشت: امام حسین(ع) در سخنان خود می فرمایند که مسلم ابن عقیل(ع) را به سمت مردم کوفه فرستادم تا ببینم که آیا واقعا طبق آن نامه های فرستاده شده، رأی و نظر مردم کوفه همان است و اگر تطابق داشت آن وقت برای حکومت می آیم.

پیامبر اسلام هم بدون نظر مردم حکومت نکرد

وی افزود: پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز تا زمانی که در مکه بودند، دم از حکومت نمی زدند، اما زمانی که اهل مدینه از ایشان دعوت کردند که بیاید و در آن جا حکومت تشکیل دهد، پیامبر(ص) شرط گذاشت و گفت که باید مردم مدینه با من بیعت کنند تا حکومت را بپذیرم و در غیر این صورت حکومت را نمی پذیرم؛ اهل مدینه نیز در زمان بیعت خود با پیامبر(ص)، با ایشان شرط گذاشتند در صورتی که حکومت شما وسعت پیدا کرد و مثلا شهر مکه تحت سیطره حکومت شما قرار گرفت، مرکز حکومت شما از مدینه تغییری نکند که البته پیامبر(ص) نیز این شرط را پذیرفتند؛ یعنی پیامبر(ص) بدون بیعت مردم، حکومت را نپذیرفت و همه این ها نشان از آن دارد که اصل حاکمیت مردم هستند.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با تأکید بر این که به غیر از پیامبر و ائمه(ع)، هیچ کس بدون اجازه مردم نمی تواند تصرف ولائی داشته باشد، گفت: ما انسان ها به واسطه لطف خداوند، اختیار داریم که جامعه مان را مدیریت و برای این کار افرادی را انتخاب کنیم؛ البته خدا برای این انتخاب ما انسان ها نیز، شرایطی گذاشته که برای مثال دنبال آدم ظالم نرویم؛ اصولا خداوند اختیاراتی به انسان داده اما حق نداریم با سوءاستفاده از این نعمت ها، ظلم کنیم.

وی گفت: خداوند در قبال نعمت های مختلف از جمله نعمت اختیار به انسان ها، وظایفی برای آن ها تعیین کرده که از مهمترین آن ها این است که باید مدیران عاقل، عادل و عالمی را برای جامعه انتخاب کنیم؛ البته عالم به این معناست که یک فرد در حوزه خاص مثلا محیط زیست عالم باشد و الا این که برای این کار اگر فردی را انتخاب کنیم که در یک رشته خاص دیگر دانشمند باشد اما نداند محیط زیست چیست، این ظلم به جامعه و مردم است.

آیت الله موسوی تبریزی اضافه کرد: خداوند نعمت هایی به انسان ها داده اما نباید از آن نعمت ها بر علیه فرمان و خواست خدا استفاده کرد.

نظر امام خمینی این بود که مردم مبنای حکومت هستند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اولین پیش نویس قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سال 57 مرحوم دکتر حبیبی، پیش نویس قانون اساسی را خدمت امام خمینی(رض) برد که امام(ره) نیز فرمودند همین پیش نویس را به رأی مردم بگذارید؛ اصل سوم این پیش نویس نیز تأکید داشت که آرای مردم مبنای حکومت است و جز آرای عمومی هیچ چیز مبنا نیست؛ و قطعا با توجه به اوضاع آن زمان اگر مرحوم امام اعلام می کردند من به این پیش نویس رأی می دهم، بالای 90درصد مردم به آن رأی می دادند؛ اما مرحوم آقای بازرگان به امام(رض) گفت که شما در سخنرانی 12فروردین57 خودتان در بهشت زهرا گفته بودید که مجلس مؤسسان تشکیل خواهیم داد که این مجلس قانون اساسی را مشخص کند؛ البته مراد از مجلس مؤسسان نیز مجلس کاملی از نخبگان با حدود 500 عضو بود که تشکیل این مجلس و تهیه پیش نویس قانون اساسی در آن شاید دو سال طول می کشید و به همین دلیل نیز امام خمینی اصرار داشت که همان پیش نویس تهیه شده توسط مرحوم حبیبی به رأی گذاشته شود تا کشور سامانی پیدا کند؛ چون واقعا اوضاع آن روز کشور نیز خوب نبود و امام این شرایط را درک می کرد؛ در نهایت با اصرار برخی علی الخصوص مرحوم بازرگان قرار شد به جای مجلس مؤسسان مجلس خبرگان با حدود 70 عضو یا بیشتر تشکیل شود که تصویب پیش نویس قانون اساسی در آن حدود 4 ماه طول کشید.

دادستان انقلاب در زمان مرحوم امام خمینی، ادامه داد: امام خمینی(ره) از همان ابتدا تأکید داشت که همان پیش نویس قانون اساسی تهیه شده توسط مرحوم حبیبی به رأی مردم گذاشته شود که در آن پیش نویس مبنای حکومت مردم بود؛ و البته این اصل قانونی نیز بر اساس دو آیه قرآن که «و شاور هم فی الارض» و «و امر هم شورا بینهم» تهیه شده بود؛ و چون این قانون بر اساس شرع مقدس اسلام بود.

وی خاطرنشان کرد: البته در مجلس خبرگان قانون اساسی، با تلاش مرحوم آیت الله العظمی منتظری(رض) و مرحوم شهید آیت الله بهشتی(رض)، در اصل 56 قانون اساسی آورده شد که «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش، حاکم ساخته است و ...»؛ بنابر این در حاکمیت مدنظر اسلام، اصل خداست و بعد خود انسان.

اگر کسی بدون خواست مردم سر کار بیاید، غاصب است

آیت الله موسوی تبریزی، با تأکید بر این که اگر کسی بدون رأی مردم بر سر کاری بیاید حتی اگر عدالت هم داشته باشد، مبنا و ریشه کارش دزدی و گناه است، گفت: امروز تجربه بشری ثابت کرده که برای رسیدن یک جامعه به سعادت، باید با هم بود، چون از یک دست صدایی در نمی آید.

دموکراسی بهترین تجربه بشری در سیاست است

وی خطاب به فعالین سیاسی و اجتماعی حاضر در جلسه گفت: رسیدن به قدرت سیاسی، با حقه و نیرنگ و یا زور و شمشیر و استبداد، شدنی نیست یا حتی اگر صورت گیرد، دوام چندانی نخواهد داشت و البته در کنار این مهم باید توجه داشت که تجربه بشری ثابت کرده که امروزه بهترین راه برای رسیدن به قدرت سیاسی دموکراسی است.

رسیدن به دموکراسی بدون احزاب امکان پذیر نیست

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، با بیان این که رسیدن به دموکراسی و حرکت در مسیر آن، بدون احزاب واقعی امکان پذیر نخواهد بود، گفت: احزاب یا از راه دموکراسی به قدرت سیاسی می رسند یا حتی اگر به قدرت نرسند، این قابلیت را برای جامعه دارند که حکومت از نقد آن ها استفاده کند.

استبداد احزاب را تحمل نمی کند

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ می بینیم که متأسفانه بعد از مشروطه، عده ای از کوتاه فکران، با تقویت و پشتیبانی نظام استبداد شاهنشاهی سعی کردند که چهره حزب را در جامعه بد نشان دهند؛ و نتیجه این شد که احزاب دست ساخته خود حاکمیت که حزب، ایران نوین، مردم و رستاخیز باشد را نیز تحمل نکردند؛ چون اصولا استبداد با احزاب و کار حزبی نمی تواند کنار بیاید.

آیت الله موسوی تبریزی، گفت: ملت ایران بر علیه نظام شاهنشاهی قیام کرد که سرنوشت ش به دست عده ای انحصار طلب نباشد و مبنای جامعه بر اساس آزادی و رأی مردم باشد که متأسفانه بعد از تحقق انقلاب اسلامی نیز می بینیم که عده ای از افراد انحصار طلب که به داخل حزب جمهوری هم راه پیدا کردند، همین حزب جمهوری که حزب خیلی خوبی هم بود و مرحوم آیت الله بهشتی، آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی در رأس آن بودند را تحمل نکردند و با اقدامات  شان در درون حزب، باعث شدند که این حزب منحل شود.

وی یادآور شد: زمانی که بنده دادستان کل انقلاب بودم، به دبیر کل آن وقت حزب جمهوری گفتم که چرا در حزب جمهوری دو گروه شدید که بر علیه یکدیگر فعالیت می کنید؟ ایشان در پاسخ گفت که دو گروه نه، متأسفانه سه گروه شده اند.متأسفانه برخی افراد که روحیه انحصار طلبی داشتند و فقط خود را انقلابی می دانستند و ما بقی افراد را نفی می کردند، اقداماتی کردند که امام خمینی(ره) ادامه فعالیت حزب را به صلاح جامعه ندیدند و گفتند حزب باید تعطیل شود.

حزب، کلاس درس احترام به آرای مردم است

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با بیان این که متأسفانه هنوز هم فرهنگ حزبی را به درستی پیدا نکرده ایم، تأکید کرد: واقعا کار حزبی، کلاس درس احترام به آرای مردم است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات برخی از اعضای شورای نگهبان گفت: متأسفانه امروز شاهدیم که عده ای می گویند که در انتخابات مجلس، حتی اصلاح طلبان معتدل هم نمی توانند بیایند؛ در حالی که این سخن نه تنها شرعی و قانونی نیست، بلکه حتی هیچ عاقلی هم چنین حرفی نمی زند؛ باید از این افراد پرسید که مگر مملکت برای شماست؟

آیت الله موسوی تبریزی افزود: یا این که یکی از اعضای شورای نگهبان می گوید مگر ما می گذاریم؟ و یا این که می گویند در خصوص اصلاح طلبان در انتخابات، اصل بر عدم برائت است. در حالی که انتخابات جای اصل برائت است مگر این که خلاف آن ثابت شود که این هم از مسیر خود مشخص می شود.

وی یادآور شد: متأسفانه امروز عده ای از سخنان رهبری به نفع جریان خود سوءاستفاده می کنند و می گویند رهبری بر نظارت استصوابی تأکید کرده است؛ در توضیح باید گفت که استصواب یعنی طلب ثواب؛ یعنی شورای نگهبان باید ببیند که چه کسی حق ورود به انتخابات را ندارد و جلوی آن را بگیرد؛ مثلا اگر قانون مشخص کرده که کاندیدا باید لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشد، شخص دیپلمه نمی تواند کاندیدا باشد، اما این که شورای نگهبان بگوید ما به صلاحیت فلان شخص شبهه داریم این قانون نیست.

دادستان کل انقلاب در زمان امام خمینی(ره)، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های گذشته تصویب کرد که اگر کاندیدایی از چهار مرجع ثبت احوال، نیروی انتظامی، دادگستری و اطلاعات که در اصطلاح به آن مراجع چهارگانه گفته می شود، مدرک سوء نداشته باشد، می تواند کاندیدا باشد که رهبری نیز این مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را قبول کردند؛ غیر از این، کسی حق ندارد افراد را از ورود به انتخابات محروم کند.

برخی از اعضای شورای نگهبان گاهی قوانین را فراموش می کنند

وی گفت: آقایان شورای نگهبان گاهی خودشان قوانین را فراموش می کنند؛ مثلا قانون می گوید در مواردی اگر کسی جرمی مثلا دزدی مرتکب شده و جزای آن جرم که زندان و ... باشد را تحمل کرده باشد، بعد از آن می تواند دوباره از حقوق اجتماعی مانند کاندیداتوری بهره مند شود، اما ممکن است شورای نگهبان بگوید من هنوز شک دارم که این حرف قانونی نیست.

تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات، خلاف شرع و قانون است

آیت الله موسوی تبریزی گفت: قبلا فقط باید از مراجع چهارگانه در خصوص فردی استعلام گرفته می شد اما امروز برخی اعضای شورای نگهبان مطرح می کنند که باید از امنای محل هم استعلام شود که این کار خلاف شرع و خلاف قانون است؛ حالا می توان گفت که در زمان های قدیم، امنای محل شناخته می شدند اما امروز اداراتی مثل اداره کل اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و دادگستری بالاتر از امنای محل می تواند سابقه و صلاحیت افراد را ثابت کند؛ علاوه بر آن امروزه گاهی مشاهده می کنیم که خانواده ای، همسایه دیوار به دیوار خود را نمی شناسد، حالا چگونه می خواهند تحقیقات محلی کنند؟

در مورد حجاب دختر آیت الله نوری همدانی تحقیق محلی کردند

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که بنده داماد آیت الله العظمی نوری همدانی هستم، برادر بنده آقا سیدمحسن موسوی تبریزی نیز داماد آیت الله العظمی نوری همدانی است، یعنی دختر ایشان را به همسری گرفته است، اما در دوره ای از انتخابات و پس از این که آقا سیدمحسن یکی دو دوره نماینده خبرگان بود، برای تأیید صلاحیت او به محله زندگی ایشان که در قم بود مراجعه کرده بودند و از همسایه او پرسیده بودند که آیا خانم ایشان حجاب ش را خوب رعایت می کند؟ این آدمی که این کار را کرده بود، آدم شورای نگهبان در قم بود؛ همین ها هستند که کشور ما را کوچک و عقب افتاده می کنند. این افراد یا نمی فهمند چه می کنند یا این که مصداق آن ضرب المثل هستند که به خاطر یک روسری، بازاری را به آتش می کشند.

حاضرم با اعضای شورای نگهبان مناظره کنم

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با بیان این که اگر شورای نگهبان غیر از آن چه قانون مشخص کرده عمل کند، خلاف قانون و خلاف شرع عمل کرده است، گفت: بارها گفته ام که حاضرم در خصوص قوانین عادی و یا مسائل فقهی، با اعضای شورای نگهبان مناظره کنم.

کد خبر : ۳۱۷۷۱۲