خبرگزاری کار ایران

نشست‌مشترک مسئولان تأمین‌اجتماعی قم و تشکل‌های کارگری؛/۱/

شوکت: استاندار قم تحت‌‌ تأثیر برخی کارفرمایان قرار نگیرد / موسوی: استاندار حامی کارگران است

در پاسخ به اظهارات نمایندگان تشکل های کارگری مبنی بر این که استاندار قم تحت فشار کارفرمایان شرایط بازنشستگی سخت و زیان آور را تغییر ندهد، مدیر کل تأمین اجتماعی استان قم تصریح کرد که استاندار حامی کارگران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، در نشست مشترک مدیر کل و دیگر مسئولان تأمین اجتماعی استان قم با نمایندگان تشکل‌های کارگری، که عصر روز گذشته و در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، علاوه بر «سیدمجتبی موسوی» مدیر کل این اداره و مسئولان شعب و نام نویسی شعب تأمین اجتماعی قم، «اکبر شوکت» و برخی دیگر از نمایندگان تشکل‌های کارگری استان نیز حضور داشتند. 

در این جلسه موضوعات مختلفی از جمله آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی در استان قم، و مباحث اخیر مطرح شده پیرامون بازنگری در قوانین مشاغل سخت و زیان آور، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

 «اکبر شوکت» نماینده تشکل‌های کارگری استان قم، در این نشست با اشاره به مباحث اخیر مطرح شده در استان قم، پیرامون تجدید نظر در مشاغل سخت و زیان آور، گفت: اخیرا شنیده‌ایم که استاندار محترم در خصوص مباحث مشاغل سخت و زیان آور موضعی را اتخاذ کردند که فکر می‌کنیم فشارهای برخی کارفرما‌ها برای ندادن حق و حقوق کارگران باعث آن بوده است. 

وی افزود: برخی از کارفرماهای استان قم، نه محیط کار خود را از حالت سخت و زیان آور خارج می‌کنند، و نه راضی می‌شوند حق و حقوق کارگران خود را که در آن محیط‌های بسیار آسیب زا کار می‌کنند را بپردازند؛ حرف ما این است که طبق قانون محیط‌های کار باید از حالت سخت و زیان آور خارج شود، اما وقتی یک کارفرما اقدام به این کار نمی‌کند، باید حق و حقوق کار سخت و زیان آور را به کارگران خود بدهد. 

نماینده تشکل‌های کارگری استان قم، گفت: استاندار محترم قم نباید فراموش کند که کارگران از حامیان اصلی دولت تدبیر و امید بوده و در پیروزی جناب آقای دکتر روحانی نقشی اساسی داشتند و از این رو نباید ایشان تحت تأثیر برخی کارفرما‌ها که فقط به فکر منافع خود و ندادن حقوق کارگران هستند، قرار گرفته و آن‌ها را دلسرد کند؛ البته فکر می‌کنیم استاندار محترم تحت تأثیر آن‌ها قرار نمی‌گیرد، و فقط شاید حرفشان را بشنود. 

شوکت با بیان اینکه تأکید جامعه کارگری بر اجرای قانون به ویژه در خصوص مشاغل سخت و زیان آور است، گفت: نباید برای حمایت از گروهی، باعث ظلم به گروه دیگر که کارگران باشند، شویم؛ طبق قانون کارفرماهایی که محیط‌های کاریشان حالت سخت و زیان آور دارد، باید ظرف مدت دو سال محیط‌های کار خود را از حالت سخت و زیان آور خارج کنند. 

نماینده تشکلات کارگری استان قم، ضمن انتقاد از مباحث اخیر مطرح شده در استان قم در خصوص ارجاع پرونده‌های مشاغل سخت و زیان آور به اداره کل صنعت معدن و تجارت این استان، گفت: بهتر است قبل از هر تصمیمی در خصوص مباحث کار و کارگران، استاندار محترم جلساتی با تشکل‌های کارگری داشته باشد و این گونه نباشد که مثلا کارفرما‌ها با نمایندگان دولت بنشینند و تصمیمی در خصوص کارگران بگیرند. 

در ادامه جلسه سید مجتبی موسوی مدیر کل تأمین اجتماعی قم، گفت: جناب آقای صادقی استاندار محترم قم، از حامیان کارگران و همواره پیگیر دغدغه‌های جامعه کارگری است. 

وی افزود: استاندار قم به هیچ عنوان تحت تأثیر برخی افراد در این زمینه قرار نگرفته، بلکه ایشان بر اجرای قانون تأکید دارد. 

مدیر کل تأمین اجتماعی استان قم گفت: تعداد محدودی از کارفرما‌ها که محیط کارشان هم بسیار سخت و زیان آور است و حاضر هم نیستند محیط کار خود را از این حالت خارج کنند، برای پیشبرد کار خودشان مطالبی را مطرح می‌کنند، اما سازمان تأمین اجتماعی در مورد حقوق کارگران کوتاهی نخواهد کرد. 

وی گفت: قطعا اگر قانون رعایت شود، نه حق کارگر و نه حق کارفرما تضییع خواهد شد؛ البته این نکته نیز باید ذکر شود که برخی افراد به اسم کارگر سخت و زیان آور و فقط برای منفعت شخصی به دنبال امتیازات این بخش هستند. 

محمد مطیری معاون اداره کل تأمین اجتماعی استان قم نیز در این نشست مشترک گفت: واقعا در خصوص مباحث مشاغل سخت و زیان آور مشکل داریم چرا که برخی حاضر نیستند طبق قانون عمل کنند. 

وی با بیان اینکه در خصوص قوانین مشاغل سخت و زیان آور ۵ مخاطب وجود دارد، گفت: غیر از کارگران، کارفرما‌ها، تأمین اجتماعی، اداره کار، بهداشت و درمان و شورای حفاظت فنی مخاطبان اصلی قوانین مشاغل سخت و زیان آور هستند اما باید گفت که غیر از سازمان تأمین اجتماعی، هیچ یک از این ۵مخاطب قوانین مشاغل سخت و زیان آور، وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند؛ برای مثال برخی کارفرماهای مشمول این قانون باید حق بیمه خود را پرداخت کرده یا محیط کار خود را از حالت سخت و زیان آور خارج کنند که به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

کد خبر : ۳۲۱۰۵۹