خبرگزاری کار ایران

آیت الله نوری همدانی:

خداوند مرحوم علامه‌طباطبایی را برگزیده بود

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه خداوند به انسان‌های خوب خود نظر دارد، گفت: خداوند مرحوم علامه طباطبایی(ره) را برگزیده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله نوری همدانی سه شنبه شب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره) که در بیت این عالم فقید در قم برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی (ره) دارای شخصیتی جامع است که با تفسیر المیزان خود خدمت بزرگی به بشریت کرد. 

وی افزود: خوشبختانه بیت شریف مرحوم علامه طباطبایی، توسط یک مرد خیر بازسازی شد تا تحقیقات فقهی و اسلامی در آن برقرار باشد. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه در عظمت علامه طباطبایی (ره) مطالب زیادی وجود دارد، گفت: برخی افراد هستند که تا نزدیک ایشان نشویم، ویژگی‌‌هایشان را به درستی درک نمی‌کنیم. 

آیت الله نوری همدانی، گفت: بنده حدود ۵سال افتخار شاگردی مرحوم آیت الله علامه طباطبایی (ره) و از جمله حضور در درس تفسیر ایشان را داشتم. 

وی گفت: تواضع مرحوم علامه طباطبایی (ره)، درس گفتن و همه ویژگی‌های ایشان برای ما درس بود؛ خصوصیات ایشان از نظر اخلاق، تواضع و مهربانی نسبت به ما شاگرد‌ها، کم نظیر بود. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن در زندگی علامه طباطبایی (ره) نقش اساسی داشت، گفت: در سخنان مرحوم علامه طباطبایی (ره) مشخص بود که قرآن تا چه میزان در ایشان اثر گذاشته است؛ به گونه‌ای که برای مثال در هنگام قرائت آیات قرآن در خصوص قیامت و جهنم، اشک از چشمانشان جاری می‌شد تا حدی که دستمال می‌آوردند. 

وی با بیان اینکه علاقه به ولایت و اهل بیت (ع) تا حد زیادی در علامه طباطبایی (ره) جلوه گر بود، گفت: مرحوم علامه طباطبایی (ره) در ماه‌های رمضان و قبل از اذان مغرب به حرم حضرت معصومه (س) مشرف می‌شدند و افطارشان بوسیدن ضریح حضرت بود. 

آیت الله نوری همدانی گفت: زمانی که مرحوم علامه طباطبایی به مشهد مشرف می‌شدند، ابتدا نماز مغرب و عشا را اقامه و بعد به حرم مشرف می‌شد؛ یک حالت خاصی در زیارت پیدا می‌کردند که همه مردم متوجه ایشان می‌شدند. 

وی با بیان اینکه نمونه‌هایی از اخلاق مداری در مرحوم علامه طباطبایی مجسم بود، گفت: ایشان وجوهات مصرف نمی‌کرد و از این جهت در مضیقه اقتصادی بود؛ حتی مرحوم شهید مطهری نقل می‌کردند که یک بار علامه طباطبایی را در سن ۷۰سالگی دیدم که در کوچه‌های قم دنبال یک منزل اجاره‌ای می‌گردد؛ این مسائل نشان می‌دهد که ایشان از لحاظ اقتصادی در مضیقه بودند و منزل کنونی ایشان که امروز پایگاه تفسیر قرآن حوزه علمیه شده است نیز از طریق ارث به ایشان رسید. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند به انسان‌های خوب خود نظر دارد، گفت: خداوند مرحوم علامه (ره) را برگزیده بود.

کد خبر : ۳۲۳۱۰۰