خبرگزاری کار ایران

شاهکار شهرداری قم/ منوریل قم با دو واگن راه می‌افتد

طبق وعده جدید مسئولان، منوریل قم، دهه فجر سال جاری، با دو واگن، به صورت آزمایشی راه می افتد.

به گزارش ایلنا از قم، به نقل از وب سایت شهرداری، نعمت الله عواطف رستمی صبح امروز در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های مدیریت شهری و همچنین آخرین وضعیت پروژه‌های مهم قم، اظهار داشت: بیشتر پروژه‌های شهری در قم با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و شهرداری نیز در پی آن است تا مشکلات برطرف شود. 

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه منوریل و با بیان این که تا کنون ۲۰۰ میلیارد برای این پروژه هزینه شده است، گفت: در مسیر اجرای این پروژه تا به امروز چالش‌های فراوانی به وجود امده که افتتاح پروژه را به تاخیر انداخته است اما با این وجود تا به امروز نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و تعداد ایستگاه‌ها نیز با کاهش روبرو شده و تعداد واگن‌ها نیز از ۵۰ عدد به ۲۰ عدد و بعد به ۲ عدد رسیده است. 

عواطف رستمی ادامه داد: برای اینکه این پروژه از محل دپو تا مصلی به بهره برداری برسد نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار است البته چندین گزینه مطرح است که اولین گزینه این است که پروژه تا میدان مطهری تکمیل و به بهره برداری برسد که این نیز ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد و گزینه بعدی نیز این است که تا میدان مطهری کامل شود البته این تکمیل با کاهش واگن‌ها و ایستگاه‌ها همراه است و نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که البته طی جلسه برگزار شده قرار بر این شد که ۵۰ میلیارد شهرداری و ۵۰ میلیارد دیگر را دولت بدهد. 

وی تصریح کرد: منوریل تا میدان مطهری ۷/۴ کیلیومتر است، ساختمان این پروژه تا مصلی نزدیک به ۷۵ درصد پیشرفت داشته ۹۰ درصد تجهیزات آماده است قرار بر این شده است دهه فجر منوریل با ۲ واگن و ۳ ایستگاه به صورت آزمایشی به بهره برداری برسد. 

سخنگوی شورای شهر قم در ادامه جلسه با اشاره به اخرین وضعیت پروژه مترو، ابراز داشت: این پروژه با شروع شورای چهارم با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان آغاز شد، در سال ۹۳ نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان با استفاده از تسهیلات بانکی با سود ۳۰ درصد و در سال ۹۴ نیز ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق فروش اوراق مشارکت به این پروژه تزریق شد، قرار بر این است که ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت ملکی در اختیار این پروژه قرار گیرد در این پروژه نیز به دنبال این هستیم سال ۹۵ تا میدان مطهری را مورد بهره برداری قرار دهیم. 

وی پروژه میثم را مورد توجه قرار داد و گفت: این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید؛ اعتبار این پروژه ۹ میلیارد و نیم است و امکان دارد تا پایان سال به ۱۱ میلیارد برسد؛ ۳۰ درصد اعتبارات به صورت نقدی و ۷۰ درصد دیگر به صورت غیر نقدی است. 

عواطف رستمی با اشاره به پروژه سه سطحه ۱۵ خرداد ابراز داشت: این پروژه سال ۹۳ آغاز به کار کرد اما در اجرای کار پیمانکار ضعیف عمل کرد، برای این پروژه ۴۲ میلیارد تومان اعتبار تنها برای پل و همین حدود نیز برای تمکلات و جابجایی‌ها در نظر گرفته شده است، زمان افتتاح این پل تابستان سال ۹۵ خواهد بود. 

وی بیان داشت: پروژه امام علی (ع) که در ادامه خیابان عمار یاسر است و پروژه ۹ دی نیز فعال هستند و پیشرفت‌های خوبی را تجربه می‌کنند، اما در این میان پروژه بلوار مرجعیت که مسیر اتصالی به پردیسان است با اعتباری بالغ بر ۷۱ میلیارد تومان پیشرفت ۳۵ درصدی را تجربه می‌کند، فاز اول این پروژه از انتهای بلوار جمهوری تا شهرک قدس، فاز ۲ از شهرک قدس تا شهرک مهدیه و فاز ۳ نیز مهدیه تا پردیسان خواهد بود، فاز ۲ این پروژه در مرحله زیر سازی و فاز ۳ نیز در مرحله خاک برداری قرار دارد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم مشکلات پروژه تجاری امین در خیابان بلوار امین و اختلافات شهرداری با این پروژه را مورد توجه قرار داد و گفت: این پروژه سال ۷۵ پروانه ساخت گرفت اما به دلایلی‌‌ رها شد در طول این سالیان عوارض شهرداری افزایش پیدا کرد تا جایی که امروز این عوارض به ۶۲ میلیارد تومان رسیده است در این صورت توافقنامه‌ای بین مالکین و شهرداری امضا شده است که این بدهی به صورت دریافت واحد تجاری یا نقدی حل شود. 

وی افزود: در حال حاضر مشکل این پروژه دریافت سهم شهرداری نیست، این پروژه مشکلات دیگری از جمله اصلاح پارکینگ و نصب سیستم اعلان حریق دارد که باید هر چه سریع‌تر برطرف شوند. 

عواطف رستمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه با توجه به وظیفه شهرداری در آسفالت معابر و خیابان‌های شهر، چرا برخی از خیابان‌ها از وضعیت آسفالت مناسبی برخوردار نیستند؟ خاطر نشان ساخت: یکی از وظایف مهم شهرداری آسفالت خیابان‌ها است اما این موضوع یک جدول زمانی دارد و هر محله یا خیابان بر طبق این جدول زمانی آسفالت می‌شوند، اما در برخی مواقع به علت بارندگی و دیگر مشکلات احتمال دارد که آسفالت برخی از خیابان‌ها از بین برود در این صورت شهرداری وظیفه دارد خارج از برنامه زمانی مشکل را برطرف کند در غیر اینصورت حتما شورا تذکرات لازم را می‌دهد.

کد خبر : ۳۲۴۶۳۰