خبرگزاری کار ایران

فاطمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران:

بیش از نصف شهر قم، وقف است

رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ قم، گفت: حداقل دو سوم از شهر قم وقف است که حالا یا متصرفی و در اختیار اداره اوقاف و یا غیر متصرفی و در اختیار واقفان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، عبدالحمید فاطمیان، در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن هفته وقف، با بیان اینکه ۱۴هزار موقوفه در استان قم وجود دارد، گفت: از این تعداد بخشی موقوفه آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) و بخشی در اختیار اداره کل اوقاف قم است. 

وی اضافه کرد: همچنین ۹۰ درصد موقوفات فرهنگی است که صرف روضه خوانی اهل بیت (ع)، تعزیه خوانی برای سیدالشهدا (ع) و مباحث قرآنی می‌شود. 

رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ قم با بیان اینکه ۶۰۰ میلیون ریال موقوفات به هیات‌ها اهدا شده است گفت: در ایام ماه محرم و صفر این مبلغ برای هیات‌ها جهت عزاداری در مناطق محروم اهدا شده است. 

فاطمیان ادامه داد: بخشی از موقوفات نیز در مراسم اربعین با راه اندازی موکب برای پذیرایی از عزاداران در مرز مهران صرف شد. 

وی با اشاره به اینکه موقوفات باید بر اساس نیت واقفان مدیریت شود گفت: صرف موقوفات در غیر از محل نیت از لحاظ شرعی مشکل دارد از این رو درحفظ و بهره برداری آن برنامه ریزی کرده‌ایم تا طبق نیت واقفان عمل شود. 

رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ قم افزود: مباحث فقهی وقف باید برای مردم بیان شود تا با اطلاع از وقف در این امر خداپسندانه شرکت کنند. 

وی ادامه داد: وقف در سیره امامان معصوم جایگاه والایی داشته است به گونه‌ای که امام حسن (ع) متولی موقوفات امام علی (ع) پیشوای اول شیعیان بود و از این طریق خیرهای بسیاری را به مردم می‌رساند.

کد خبر : ۳۳۰۴۷۵