خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای؛

آیت‌الله بیات زنجانی کشتار شیعیان نیجریه را محکوم کرد

آیت الله بیات زنجانی در پی کشتار شیعیان نیجریه پیامی بدین شرح صادر کرد:

به گزارش ایلنا٬ متن پیام آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

فاجعۀ کشتار تعدادی از مسلمانان و شیعیان که در کشور نیجریه رخ داده است، دل هر انسان آزاده و صاحب وجدانی را رنجور می‌کند. چگونه قابل باور است که جمعی از مردم اینطور مورد هتک و کشتار قرار بگیرند و با عناوین غیرحقوقی، غیراخلاقی و ضد بشری خون آنان ریخته شود.

از همه گران‌بار‌تر و فاجعه‌بار‌تر اینکه چنین کشتاری توسط ارتشی ملی رخ داده که تکلیف ذاتی‌اش حفظ جان، مال و ناموس هموطنان و شهروندان آن کشور است. با این وجود معتقدم با وجود ترکیب جمیعیتی جوان کشور نیجریه، این قبیل وقایع و خونریزی‌ها قدرت عمل مسلمانان و شیعیان را در منطقۀ افریقا افزون خواهد ساخت.

این سنت الهی است که خون به ناحق ریخته شدۀ انسان‌های مظلوم دامان جنایتکاران را خواهد گرفت و حسب تجربۀ تاریخی، اقبال به اسلام عزیز را خصوصاً در میان جوانان این کشور افزون خواهد کرد.

اینجانب ضمن محکوم کردن این واقعۀ جانسوز و هشدار به حاکمان جبار و به‌خصوص نظامیان خودکامه‌ای که این فاجعه را رقم زده‌اند، مسئولیت این حادثه را متوجه حاکمیت نیجریه ‌می‌دانم٬ اما با توجه به برخی فضاسازی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها و سخنان کور محافل خبری بین‌المللی علیه‌اسلام و مسلمانان و برخی تحلیل‌های ناشی از آن به برادران و خواهران مسلمان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام در آن منطقه توصیۀ مشفقانه می‌کنم که مراقب باشند این قبیل وقایع، دستمایۀ اختلاف و جنگ میان شیعه و سنی و جنگ مذهبی میان مسلمان و مسیحی در این کشور نشود و آتش کینه‌های مذهبی و بین دینی را روشن نکند.

آحاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید بکوشند تا ابعاد بین‌المللی این حادثه را مدیریت کنند و با توجه به افراط‌گری‌های داعش که کانون آن در آسیا و برخی مناطق اروپا شعله‎ور شده است، مهم‌ترین دشمن اسلام را که افراط‌گری و خشونت‌طلبی است به درستی معرفی و به صورت صحیح و مستند محکوم کنند و در مناطق با تنوع مذهبی و قومی نیز بیشتر مراقب این موضوع باشند که تصاویر و برداشتهای خشن و افراطی را از اسلام دور کنند.

خدای متعال را می‌خوانیم که به همۀ ما توفیق درک کامل و متعادل از احکام نورانی اسلام عزیز عنایت بفرماید و سایۀ ظلم و افراط و آتش افروزی‌ را از مسلمانان در اقصی نقاط عالم، دور بدارد.

اسدالله بیات زنجانی

قم المقدس

بیست و ششم آذرماه

کد خبر : ۳۳۰۸۰۰