خبرگزاری کار ایران

در همایش یاسین در آیینه معرفت؛

استاد قرائتی: اشکالی ندارد دختر از پسر خواستگاری کند

یک مفسر قرآن، گفت: باید از نکته نکته قرآن برای زندگی استفاده کرد و برای مثال، دختردار‌ها خجالت نکشند به پسران پیشنهاد ازدواج بدهند؛ این کار اشکالی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در دومین همایش «یاسین در آیینه معرفت» که با حضور محققان ایرانی و غیر ایرانی در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره)، اظهار داشت: طلاب و حوزویان اگر در خصوص تفسیر کار نکنند، مدیون قرآن کریم هستند. 

وی با بیان اینکه قرآن همه چیز ما باید باشد، گفت: باید از نکته نکته قرآن برای زندگی استفاده کرد و برای مثال، دختردار‌ها خجالت نکشند به پسران پیشنهاد ازدواج بدهند؛ این کار اشکالی ندارد. 

این استاد حوزه افزود: ازدواج نوبتی نیست و نباید گفت که چون برادر و یا خواهر بزرگ‌تر وجود دارد، فرد ازدواج نکند؛ این امر مانند بسیاری از امور ضروری زندگی است که در وقت مناسب خود باید انجام داد. 

وی در ادامه با انتقاد از ازدواج‌های اینترنتی گفت: امروزه برخی افراد و خانواده‌ها دختر یا پسری را در اینترنت می‌بینند و با ازدواج با او موافقت می‌کنند در حالی که هیچ انسان عاقلی حتی شلوار هم نمی‌خرد، اما گاهی مشاهده می‌کنیم که عروس اینترنتی انتخاب می‌شود. 

قرائتی با بیان اینکه قرآن تأکید بر آسان گرفتن امر ازدواج دارد، گفت: از نظر دین، مطلوب این است که طرف خانواده عروس مهریه را پایین بگیرند و از آن طرف خانواده داماد مقدار بیشتری روی آن مهریه بگذارند، اما متأسفانه در زمان فعلی، اوضاع برعکس شده است. 

وی در ادامه سخنانش با انتقاد از شهرسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، گفت: خانه‌های بسیاری در برخی نقاط ساختیم اما مسجد نساخته‌ایم یا به میزان کافی نیست، درحالی که این شیوه صحیح نیست؛ ما باید قرآن محور باشیم و همه کار‌هایمان بر محور قرآن انجام شود. 

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن و اهل بیت (ع) در کنار هم انسان را از گمراهی نجات می‌دهد، گفت: اگر کسی یکی از این دو را داشت و دیگری را نداشت، در گمراهی است. 

وی با انتقاد از برخی افراد که با ادعای باسوادی می‌گویند برخی عبارات قرآن بسیار ساده است، تأکید کرد: ساده‌ترین کلمات قرآن برای باسواد‌ترین انسان‌ها نکته علمی دارد؛ فقط ما باید نگرشمان را عوض کنیم و بگوییم خدا هم با سواد است. 

قرائتی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: ابتدا که ایشان این جمله را مطرح کردند، ما آن را نفهمیدیم، اما بعد فهمیدیم که ریشه آن در قرآن است؛ چرا که‌‌ رها کردن، پیامبر، امام معصوم و رهبر جامعه، گناهی بالا‌تر از‌‌ رها کردن نماز دارد. 

کد خبر : ۳۳۶۹۸۸