خبرگزاری کار ایران

تا یک‌ماه آینده؛

پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در قم به بهره‌برداری می‌رسد

پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور کمتر از یک ماه دیگر در قم به بهره‌برداری خواهد رسید و رکورد دار احداث تصفیه خانه فاضلاب در کشور از نظر مدت زمان اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا از قم، رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور از تصفیه‌خانه فاضلاب در دست احداث فاضلاب قم بازدید و از نزدیک در جریان نحوه اجرا و میزان پیشرفت این پروژه قرار گرفت؛ وی همچنین در نشستی به بررسی چالش‌های و مشکلات پیش روی این پروژه پرداخت. 

معاون منابع انسانی و بهبود مدیریت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این نشست به ارائه گزارشی در خصوص مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب در احداث قم پرداخت و اظهار کرد: میزان پیشرفت این پروژه که با بهره‌گیری از تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی در حال ساخت است از ۹۷ درصد گذشته است. 

رضا گیاهی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تأخیر در اجرای پروژه‌ها خاطرنشان کرد: پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قم بر اساس برنامه پیش رفته و زود‌تر از موعد مقرر به پایان خواهد رسید. 

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۶ میلیارد تومان و ۷. ۹ یورو در این پروژه هزینه شده است ابراز کرد: ظرفیت این تصفیه‌خانه ۲۵۰ هزار نفر با توان تولید ۱۵ میلیون مترمکعب پساب است که با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تحت پوشش شبکه فاضلاب به ۴۸ درصد جمعیت شهر خواهد رسید. 

 مدیر پروژه شرکت زلال ایران که اجرای این پروژه را بر عهده دارد نیز با اشاره به اینکه این پروژه رکورددار احداث در کوتاه‌ترین زمان در کشور است گفت: هم اکنون در حال تست تجهیزات هستیم و در کمتر از یک ماه دیگر پروژه به طور کامل آماده بهره‌برداری است. 

عبدالله جعفری با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه جزو بهترین‌ها و به‌روزترین‌ها در سطح دنیا است گفت: با توجه به مشکلات ارزی و تحریم که با آن مواجه بودیم همه متصدیان این پروژه با عشق و علاقه تلاش کردند تا این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد. 

وی همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب را به اذعان کار‌شناسان جزو مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور دانست و گفت: نماینده بانک توسعه اسلامی در بازدید از این تصفیه‌خانه از آن به عنوان بر‌ترین پروژه بانک توسعه اسلامی در منطقه خاورمیانه یاد کرد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این نشست با بیان اینکه این تصفیه‌خانه در تراز پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دنیا قرار دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این تصفیه‌خانه تولید برق از لجن تولیدی است که می‌تواند ۷۰ درصد برق مورد نیاز تصفیه خانه را تأمین کند. 

مهندس عبدالحمید توکلی بینا اجرای ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۲۵۰ هزار نفر، ۱۲ کیلومتر خط اصلی، ۶ کیلومتر خط انتقال و ۲۱۰ کیلومتر خط فرعی را از جمله اجزای این پروژه بهره‌مند از تسهیلات بانک توسعه اسلامی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه بیش از ۹۷ درصد پیشرفت دارد، خطوط انتقال و اصلی صد در صد اجرایی شده و ۸۵ کیلومتر نیز خطوط فرعی در مناطق ۲ و ۳ قم به اجرا رسیده است. 

رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این نشست که محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، سیدحسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، دلاوری مشاور استاندار و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعهٔ منطقه‌ای و جمع دیگری از مسئولان حضور داشتند بر لزوم رفع موانع موجود بر سر راه این پروژه تاکید کرد و خواستار تخصیص به موقع اعتبارات آن شد.

کد خبر : ۳۳۷۲۰۰