خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش قم خبر داد؛

آمادگی ۴هزار کلاس مدارس قم برای اسکان مسافران نوروزی

مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: در تعطیلات نوروزی امسال، چهار هزار کلاس درس در قالب ۴۰۰ واحد آموزشی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا از قم، حمیدرضا شیخ الاسلام درنشست خبری بااصحاب رسانه که درخانه معلم شماره یک شهر قم برگزارشد، گفت: در تعطیلات نوروزی امسال، چهار هزار کلاس درس در قالب ۴۰۰ واحد آموزشی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است و همچنین ۴۰۰ نمازخانه و ۷۰ سالن ورزشی برای اسکان اضطراری مسافران نیز با امکانات اولیه تجهیز می‌شود. 

وی با اشاره به آغاز اسکان فرهنگیان از ۲۷ اسفندماه جاری، اضافه کرد: ثبت نام اینترنتی از ۱۰ اسفندماه شروع شده و تا ۲۷ اسفندماه ادامه دارد و ظرفیت ۵۰ واحد آموزشی برای ثبت نام‌های اینترنتی اختصاص داده شده است. 

وی با بیان اینکه ۴۰۰ نیروی آموزش و پرورش مسئولیت اسکان مسافران در مدارس را عهده دار هستند، ادامه داد: هفت پایگاه ثابت در نواحی مختلف شهر نیز کار اسکان مسافرانی که به صورت حضوری مراجعه می‌کنند را بر عهده دارند.

شیخ الاسلام با اشاره به اختصاص پنج میلیارد ریال جهت تجهیز مدارس استان برای اسکان، گفت: کلاس‌های مدارس در سه درجه الف، ب و ج برای اسکان خانواده‌های فرهنگی و سایر متقاضیان مجهز می‌شود. 

شیخ الاسلام افزود: در تعطیلات نوروز سال گذشته، ۵۷۰ هزار مسافر در مدارس اسکان داده شدند و هشت هزار وسیله نقلیه نیز در حیاط این واحدهای آموزشی پارک شد. 

وی گفت: ۲۰۰ هزار بروشور جهت اطلاع رسانی از نحوه اسکان توزیع شده و ۶۰۰ بنر در همین راستا در سطح شهر نصب شده است.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: تمام مدارسی که در طرح اسکان هستند، راس ساعت هفت و نیم صبح روز ۱۴ فروردین ماه آماده پذیرایی از دانش آموزان می‌باشند. 

وی در ادامه به تحصیل ۲۲۶ هزار دانش آموز در یک هزار و ۳۰۰ واحد آموزشی استان قم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰۳ هزار دانش آموز درشهر قم متمرکز هستند و فقط ۲۳ هزار دانش آموز در بخش‌های استان به تحصیل مشغول هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه به طور میانگین در هر کلاس ۳۱ دانش آموز به تحصیل مشغول هستند، افزود: در دو سال گذشته ۴۳ مدرسه در استان احداث شده و ۴۲ مدرسه نیز مقاوم سازی شده است که اگر این روند در چند سال آینده ادامه داشته باشد، گوشه‌ای از مشکل کمبود فضای آموزشی استان حل می‌ کنند.

وی همچنین به توازن ایجاد شده در نواحی آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: از اول مهرماه سال آینده هر ناحیه شامل ۵۰ هزار به علاوه یک دانش آموز خواهد بود تا تساوی بین نواحی وجود داشته باشد.

وی همچنین به موفقیت کسب شده توسط دانش آموزان اشاره کرد و افزود: سال گذشته از مجموعه ۳۱ درس نهایی پایه سوم مقطع متوسطه دوم، دانش آموزان این پایه در ۳۰ درس نمره‌ای بالا‌تر از میانگین کشوری کسب کردند. 

شیخ الاسلام اضافه کرد: در شروع سال تحصیلی جاری طرح مهر در ۳۰۰ مدرسه استان برگزار شد و استان قم توانست کارنامه قابل قبولی در این مسابقات از خود ارائه کند.

وی ادامه داد: کسب رتبه نخست کشوری در مسابقات شنا و دو و میدانی و همچنین رتبه دوم در مسابقه تنیس روی میز توسط دانش آموزان قم از دیگر افتخارات کسب شده است.

وی درپایان گفت: شناسایی و ارائه خدمات به دانش آموزان بی‌بضاعت، دارای بیماری خاص و یا صعب العلاج و همچنین اختصاص سرانه خاص به ۵۵ مدرسه که در منطقه محروم استان قرار داشتند را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری عنوان کرد. 

برگزاری طرح گفتمان‌های دینی در ۳۶۰ مدرسه قم

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قم خبرداد: طرح گفتمان‌های دینی در ۳۶۰ مدرسه این استان برگزار می‌شود.

ناصرحمزه‌ای معاونت پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان قم درنشست خبری بااصحاب رسانه که درخانه معلم شماره یک برگزارشدگفت: جلسات گفتمان‌های دینی به صورت هفتگی برگزار می‌شودوهدف آن مقابله با تبلیغات سوء دشمنان، تقویت هویت دینی و تعمیق باورهای مذهبی دانش آموزان است.

 وی همچنین به طرح امین اشاره و بیان کرد: این طرح با همکاری حوزه علمیه در ۱۴۰ مدرسه برگزار می‌شود و بر اساس آن یک روحانی در طول هفته در مدرسه حضور دارد.

حمزه‌ای ادامه داد: در این طرح علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس، ۱۴ برنامه شاخص تربیتی نیز از سوی حوزه علمیه در مدارس اجرا می‌شود.

وی گفت: اقامه نماز جماعت، مشاوره مذهبی با دانش آموزان و خانواده‌ها، تقویت هیات‌های مذهبی، مشارکت در اجرای آیین‌های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی، آموزش اخلاق، احکام و اعتقادات اسلامی، برگزاری پرسمان‌های دانش آموزی در مورد حجاب، عفاف و تقویت باورهای دینی، احترام والدین و علم و عالم از جمله فعالیت‌های تعریف شده است که در قالب این طرح اجرایی می‌شود.

وی به موفقیت‌های کسب شده توسط دانش آموزان در مسابقات فرهنگی و قرآنی اشاره و بیان کرد: ۵۳ تن از دانش آموزان در ۱۲ رشته قرآن و معارف اسلامی از جمله احکام، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، قرائت قرآن، مداحی و اذان در سطح کشور حائز رتبه‌های بر‌تر شدند.

معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش و پرورشاستان قم با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۴۳ هزار و ۶۷۲ تن از دانش آموزان در مسابقات درس‌هایی از قرآن شرکت کردند، گفت: دو هزار و ۱۵۰ تن از این دانش آموزان در سطح استان به مسابقه پرداختند که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی گفت: قم در سرود همگانی و کسب رتبه بر‌تر مداحی توسط هفت دانش آموز قمی از دیگر موفقیت‌های کسب شده توسط دانش آموزان این استان است.

وی درپایان گفت: امسال هفت هزار و ۵۰۰ دانش آموز به اردوی راهیان نور اعزام شدند که نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد کمی داشته است. 

۱۵ پایگاه مطالعات نوروزی دانش آموزان در تعطیلات برقرار است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: ۱۵ پایگاه مطالعات نوروزی در تعطیلات نوروز ویژه دانش آموزان سال چهارم متوسطه دوم برقرار است. 

علیرضا یاری معاونت متوسطه اداره کل آموزش وپرورش با اشاره به طرح اعتکاف علمی دانش آموزان، افزود: این پایگاه‌ها برای نخستین بار در سطح استان فعال شده است تا دانش آموزان پایه چهارم که در کنکور سال آینده شرکت می‌کنند با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها در تعطیلات نوروزی، بتوانند به مطالعه بپردازند.

وی اضافه کرد: در این پایگاه‌ها که با تجهیز به امکانات اولیه رفاهی سعی در ایجاد فضایی آرام و مطلوب برای مطالعه می‌شود، از اساتید و مشاوران برای راهنمایی و برنامه ریزی درسی دانش آموزان بهره گرفته خواهد شد. 

وی ادامه داد: دانش آموزان علاقه‌مند می‌توانند برای شرکت در این اعتکاف علمی نسبت به ثبت نام در مدارس محل تحصیل و یا اداره‌های نواحی آموزش و پرورش اقدام کنند. 

یاری همچنین گفت: برای موفقیت بیشتر دانش آموزان در کنکور، کلاس‌های جمع بندی بعد از امتحانات خردادماه سال آینده برگزار می‌شود. 

وی افزود: این کلاس‌ها با هزینه بسیار کم و با بهره گیری از بهترین اساتید کنکور برگزار می‌شود تا سال آینده شاهد ارتقاء علمی و آموزشی در تمام زمینه‌ها در آموزش و پرورش باشیم. 

وی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت نسبت به هدایت دانش آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گفت: با وجود کمبود اعتبارات، در سال تحصیلی جاری ۹ میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه‌های این مدارس هزینه شده است تا محیط آموزشی مناسبی برای دانش آموزان فراهم آید.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم با اشاره به ایجاد ۱۲ رشته محل جدید در سال تحصیلی جاری در هنرستان‌های استان، گفت: این رشته‌ها از جمله رشته آسانسور، تعمیر لوازم پزشکی، تعمیر لوازم اداری، سوهان پزی و شیرینی پزی است که در استان قم کاربر زیادی دارد. 

وی افزود: سال آینده نیز در رشته توریسم مذهبی هنرجو جذب جذب می‌کنیم و سعی خواهیم کرد هنرستان‌ها همانند چند سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی از رشد چشم گیری برخوردار شود.

وی افزود: امسال پنج هنرستان به تعداد هنرستان‌های سطح استان اضفافه شده وامیدواریم جذب دانش آموزان با هدایت خانواده‌ها و مربیان در این مراکز افزایش یابد. 

یاری بیان کرد: کسب رتبه پنج کنکور، رتبه اول زبان در کنکور سراسری، کسب ۲۲۰ رتبه زیر سه هزار و کسب مدال برنز در الپیاد علمی ادبیات از جمله موفقیت‌های دانش آموزان متوسطه دوم بوده است.

وی گفت: کسب رتبه سوم جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب رتبه نخست در رتبه کنکور فنی و حرفه‌ای و رتبه دوم در درس‌های نهایی فنی و حرفه‌ای و کسب رتبه سه کشوری در مسابقات مهارت سازمان آموزش و پرورش از موفقیت‌های کسب شده توسط دانش آموزان مقاطع متوسطه اول است.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری بیش از ۴۰۰ کارگاه آموزشی ضمن خدمت برای دبیران دره‌های متوسطه اول و دوم برگزار شده است. 

بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان استان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش با اشاره به تراکم دانش آموزان در این مقطع، گفت: بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان استان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند. 

سید علی محمدی معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان قم درنشست خبری بااصحابه رسانه گفت: بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان استان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنندو حدود ۱۲۵ هزار دانش آموز است که در پیش دبستانی و پایه‌های اول تا ششم مشغول به تحصیل هستند. 

وی یادآور شد: با وجود اینکه استان قم درفضای آموزشی و نیروی انسانی با کمبود جدی مواجه است، ولی از ابتدای مهرماه امسال تاکنون هیچ کلاسی بدون معلم نبوده است.

وی با بیان اینکه آموزش ابتدایی شامل دو دوره است، افزود: دوره اول شامل پیش دبستانی، پایه اول، دوم و سوم و دوره دوم نیز شامل پایه چهارم، پنجم و ششم است. 

محمدی اضافه کرد: در حال حاضر هشت هزار و ۲۰۰ نوآموز در ۵۰۳ کلاس درسی آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی فعال هستند. 

وی ادامه داد: امسال برای بیش از یک هزار دانش آموز مناطق محروم، دوره پیش دبستانی به مدت یک ماه برگزار شد و همچنین برنامه‌های آموزشی این مقطع برای ۵۸ مدرسه دولتی مناطق محروم نیز فعال شد. 

وی گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۳۷ هزار دانش آموز در طرح جابربن حیان یا طرح‌های علمی دانش آموزان شرکت کردند و نمایشگاه‌های مربوط به آن نیز در سطح مدارس دایر است. 

معاون آموزش و پرورش قم همچنین بیان کرد: امسال برای بیش از ۵۷۰ مربی پیش دبستانی دوره آموزشی ضمن خدمت به مدت ۹۶ ساعت با هدف توانمندکردن آن‌ها برگزار شد. 

وی افزود: اجرای طرح درس پژوهی برای ۷۱۵ معلم، اجرای طرح معماری نوین تدریس برای بیش از یک هزار و ۲۰۰ معلم و برگزاری ۱۵۰ کارگاه آموزشی برای ۶ هزار و ۵۰۰ معلم مقطع ابتدایی در نواحی مختلف از دیگر برنامه اجرا شده در راستای بازآموزی و افزایش آگاهی معلمان بوده است. 

وی درپایان با بیان اینکه ۲۲ اسفندماه روز شهید نامگذاری شده است، گفت: دو هزار دانش آموز استان در آیینی که به همین مناسبت در گلزار شهدا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

کد خبر : ۳۵۴۰۱۵