خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در قم:

اصلاحات شجاعت نقد خود را دارد/ جمهوریت مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی بود/ اصلاح‌طلبان از انقلاب کوتاه نیامده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۱۲۴

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر اشکالی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد باید به اصلاح آن بپردازیم، چنان که اگر قلبی دچار مشکل شد، باید از طریق رگ، عمل آنژیو انجام داد تا قلب بیش از این آسیب نبیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محمدجواد حق‌شناس، شب گذشته، در مراسم گرامیداشت دهه فجر پیروزی انقلاب که به همت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان قم و در فرهنگسرای جوان قم برگزار شد، با بیان این که سیاسی ترین اتفاق مردمی، پدیده انقلاب است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، به عنوان اولین انقلاب ایدئولوژیک با مشی اسلامی، در تاریخ جهان ثبت شد که برای تحلیلگران سیاسی دنیا در نوع خود عجیب به نظر می رسید، چرا که رهبر این انقلاب، یک عالم دینی بود.

او با بیان این که صفت اسلامی برای انقلاب مردم ایران، آن را متمایز با انقلاب‌های دیگر دنیا می‌کند که بیشتر با تم آزادی‌خواهی و یا ضد استعماری شکل گرفت، گفت: انقلاب یک اعتراض عمومی توسط آحاد جامعه است و قطعا انقلاب با یک جنبش و شورش و یا قیام فرق دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برای مثال از حرکت بزرگ مشروطه در تاریخ ایران، با عنوان انقلاب یاد نمی‌کنیم و فقط عنوان قیام را برای آن بکار می‌بریم چون این قیام عمومی نبود و بیشتر افراد درگیر در آن نخبگان جامعه بودند؛ همین طور حرکت امام خمینی(ره) و یارانش در سال ۴۲ که اگرچه حرکت بزرگی هم بود، عنوان انقلاب ندارد، چون یک قیام نخبگانی و با محوریت روحانیت بود؛ اما در سال های ۵۶ و ۵۷، شاهد شکل گیری انقلاب هستیم، چون این اعتراض‌ها فقط محدود به روحانیت و شهر قم نیست، بلکه همه اقشار و در تمام شهرهای ایران و حتی شهرهای کوچک، وارد آن شدند؛ قطعا خیزش انقلابی مردم بنیان های قدرت را به هم می ریزد که این اتفاق در ایران و به رهبری امام و حمایت مردم شکل گرفت.

او با اشاره به فرمان امام خمینی(ره) به بازرگان برای نخست وزیری و تشکیل دولت موقت، گفت: یکی از مأموریت های بازرگان برگزاری رفراندوم شکل حکومت و تدوین قانون اساسی بود؛ یعنی ما در کوتاه‌ترین مدت ممکن که کمتر از ۵۰ روز باشد، از وضعیت انقلابی به سمت نظم مستقر حرکت کنیم؛ در این چارچوب، قانون اساسی نظم موجود را مشخص می کند اما می بینیم که توسط خود همین مسئولین، نظم موجود به هم می‌ریزد؛ مثلا عده‌ای از دانشجویان به سفارت آمریکا حمله می‌کنند و با وجود این که در تمام دنیا، دولت‌ها مسئول محافظت از سفارتخانه‌ها هستند، اما این جا توسط شخص امام(ره)، این حرکت انقلاب دوم نامیده می شود.

حق شناس اضافه کرد: یا مثلا در شرایط اول انقلاب و به خاطر شرایط خاص، دادگاه انقلاب شکل می گیرد، اما امروز بعد از گذشت ۴۰سال از تاریخ انقلاب، این دادگاه انقلاب همچنان وجود دارد؛ یا نهادهای انقلابی دیگر که بر اساس شرایط خاص انقلابی شکل گرفت، همچنان به فعالیت ادامه می دهد؛ در کنار ارتش، سپاه، در کنار بهزیستی، کمیته امداد، و ... وجود دارد؛ این روند ماندن در شرایط انقلاب تا امروز هم ادامه دارد.

او افزود: یا این که می‌بینیم سفارت انگلیس اشغال می‌شود و همزمان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، این رویداد را از سه کانال تلویزیونی خود، به صورت مستقیم و زنده پخش می‌کند، اما بعد از یکسال می‌آیند و در نمازجمعه می‌گویند این کار، کار خود انگلیسی‌ها بوده است؛ یا این که همینطور، سفارت عربستان را به آتش می‌کشند و بعد مشخص می‌شود که افراد حمله کننده به سفارت، از سوی برخی گروه‌ها حمایت می‌شوند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در ادامه با طرح این سؤال که برای بررسی کارنامه انقلاب، کدام عملکردهای ۴۰سال گذشته را باید ببینیم؟ گفت: ابتدا باید ببینیم که انقلاب کردیم که به نتیجه برسیم یا این که شرایط انقلابی همچنان ادامه پیدا کند؟ چون خود انقلاب با نظم نمی خواند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که انقلاب اسلامی، ارزش‌های زیادی برای جامعه ایران به ارمغان آورد که مهمترین دستاورد آن جمهوریت بود، گفت: جمهوریت یعنی نقش مستقیم مردم در تعیین سرنوشت شان؛ و ما اگر به شعارهای محوری دوران مبارزات علیه رژیم شاه نگاه کنیم، می بینیم که دو شعار«استقلال؛ آزادی؛ جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» به صورت جدی در تمام راهپیمایی‌ها و در تمام سخنرانی ها وجود دارد که بعد از آن در قانون اساسی هم تکرار می شود. بخش محوری و فصل مشترک این دو شعار کلیدی، جمهوری اسلامی است که این شعارها به نوعی تعریف آن هم هست.

حق شناس افزود: مهمترین دستاوردی که باید قدرش را بدانیم، حضور مردم در متن سیاست است که متأسفانه در دوره رژیم پیشین این حضور مردم واقعا وجود نداشت؛ دیدیم که در دوره رضاشاه، اگرچه خدمات عمرانی فراوانی می‌شود، اما آزادی که دستاورد مشروطه بود، سرکوب می شود و همین عامل، مانع جدی حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و سرکوب روزنامه ها و قلم به دستان شد.

وی با بیان این که ما انقلاب کردیم تا شاهد حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و ظهور و بروز تعیین سرنوشت جامعه به دست خود مردم باشیم، گفت: انتخابات به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بر حضور مردم در صحنه و آزادی انتخاب مردم تأکید می کند و در قانون اساسی هم این حق بسیار محترم شمرده شده است، اما با تأسف باید گفت چه کنیم که گرفتار قرائتی از انقلاب اسلامی ایران شده ایم که می خواهد نقش مردم در عرصه های مختلف را محدود کند و از جایگاه مردم در جامعه ایران و نظام جمهوری اسلامی، فرو بکاهد.

این فعال سیاسی افزود: در قانون اساسی می آییم و نهادی را بنام مجلس شورای اسلامی که جایگاه نمایندگی مردم است را تعریف می کنیم اما می بینیم که تفکر خاصی به دنبال آن است که این جایگاه، روزبه روز ضعیف‌تر شود. شما مجلس اول تاریخ ۴۰ساله انقلاب اسلامی ملت ایران را با مجلس فعلی مقایسه کنید؛ اصلا قابل مقایسه است؟ متأسفانه در شرایط فعلی، انتخاب مردم را محدود می کنند و مثلا فلان منتخب مردم اصفهان را بعد از رأی آوردن در انتخابات مجلس، با مانع ورود به مجلس روبرو می کند و نمی گذارند که او وارد خانه ملت و مجلس شورای اسلامی شود.

وی با اشاره به عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی گفت: این که ۱۲ انسان متدین و فهیم، حاکم بر تمام خواست‌های مردم باشند، خواست انقلاب ما بود؟ نتیجه این کار می شود مجلس ناکارآمد؛ و دولت ضعیف؛ و دولت ضعیف هم استاندار ضعیف می‌گذارد و بعد می‌گوییم چرا همه چیز خراب است.

حق شناس با بیان این که بزرگترین دستاورد انقلاب حضور مردم در متن سیاست است، گفت: با وجود این که تلاش شده این حضور مردم به حاشیه برود و انتخابات که نماد این حضور است را روز به روز ضعیف تر کنند، ما نباید این فرصت را از دست دهیم، بلکه باید انتخابات را محترم بشماریم.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ نگاهی که می خواهد انتخابات را محدود و ضعیف کند را نگاهی غیر انقلابی می‌دانیم، چرا که انقلاب برای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به وقوع پیوست.

حق شناس در بخش دوم سخنان خود با بیان این که اصلاحات نیاز مبرم تاریخ انقلاب بود و فرصتی برای انقلاب ایجاد کرد، گفت: متأسفانه با یک سری کم کاری‌ها که بخشی از طرف خود جریان اصلاحات بود و با یک سری کارکردها که با هوشمندی رقیب بود، اصلاحات از مسیر خود خارج شد و قطعا این اشکال به جریان اصلاحات وارد است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تأکید بر این که من جانباز انقلاب هستم و در این ۴۰ سال تمام هستی خود را پای انقلاب گذاشتم و پشیمان هم نیستم، تصریح کرد: با وجود عشقی که به انقلاب دارم باید گفت که اتفاقاتی که بعد از ۴۰سال در کشور افتاده است را، مطابق با خواست‌های انقلابی‌مان نمی‌دانم.

این فعال سیاسی افزود: در رابطه با جریان اصلاحات هم این را باید بگویم، از روزی که ستاد آقای خاتمی راه افتاد، در عرصه بودم و همچنان خود را انقلابی اصلاح‌طلب می دانم، اما به جد معتقدم که اگر اصلاحات درست عمل کرده بود، مملکت را تحویل آقای احمدی نژاد نمی‌داد و این اشکال به ما وارد است. اگر اصلاحات درست عمل کرده بود، در سال۸۴، با ۴کاندیدا وارد نمی‌شد. آقای احمدی نژاد با ۵میلیون رأی بالا آمد، در حالی که مجموع رأی ما بیشتر از رقیب بود.

وی اضافه کرد: نقد دیگری که به جریان اصلاحات وارد است این که چه لزومی داشت در اولین قانون مجلس ششم به قانون انتخابات می پرداختیم، که منجر به رویارویی با نظام حاکم شود.

حق شناس تأکید کرد: اصلاحات شجاعت نقد خود را دارد اما با تمام مشکلات باید بگوییم که درخشان‌ترین دوره کارآمدی و پیشرفت و حضور در مجامع جهانی و اقتصاد بالنده دوره اصلاحات است و همچنان مدعی آن هستیم؛ دیدیم که در دوره احمدی نژاد ۸سال روی کار آمدند اما نتوانستند یک پرونده فساد از دوران اصلاحات مطرح کردند؛ اما در عین حال اشکالاتی هم هست.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی تأکید کند: اصلاحات اگر بخواهد درست عمل کند باید در راستای منافع ملی عمل کند و اگر لازم شد خود را قربانی آن منافع ملی کند کما این که خیلی از بزرگان اصلاح طلبی همین الان دارند این کار را می کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع این همایش با عنوان «کارنامه انقلاب» گفت: ما آمدیم اینجا تا از کارنامه انقلاب گفته و با هم سخن بگوییم؛ چون ما هم نگران انقلاب مان هستیم؛ قطعا اگر نگران نبودیم، در مورد کارنامه‌اش حرف نمی زدیم و با بی تفاوتی اصلا سخن نمی‌گفتیم، اما ما واقعا نگران انقلاب مان هستیم؛ وقتی که به کارنامه انقلاب نگاه می کنیم، آن جا که نمره تجدید آوردیم غصه می خوریم که چرا تجدید شدیم؟

او تأکید کرد: کارنامه ۴۰ساله انقلاب، مجموعه دولت‌های بازرگان، موسوی، هاشمی خاتمی، احمدی نژاد و روحانی است؛ چرا که مگر می‌توان عملکرد احمدی نژاد را از کارنامه انقلاب حذف کرد؟ البته کسانی که احمدی نژاد را روی کار آوردند امروز بدترین فحش ها را به او می دهند.

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتمادملی خاطرنشان کرد: قاضی مرتضوی که همه مردم از اتهاماتی که در دادگاه علیه او بررسی شد آگاه هستند، قاضی دادگاهی برای روزنامه اعتماد ملی بود و با ۱۳ اتهام از جمله اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و ...، بر علیه بنده حکم داد و عجیب ترین حکم تعطیلی روزنامه را برای ما صادر کرد و آن این بود که تحت عنوان پیشگیری از وقوع جرم جلوی انتشار روزنامه را گرفت.

حق شناس با بیان این که با تمام مشکلات و ایرادات تاریخ ۴۰ ساله انقلاب، و با وجود قاضی مرتضوی ها و احمدی نژادها در این تاریخ، انقلاب مان را از صمیم قلب دوست داریم، تصریح کرد: ما بعنوان دوستداران واقعی انقلاب، درد داریم که بهترین فرزندان انقلاب از ۷سال پیش تا کنون درحصر هستند و البته ایشان هنوز پای انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند.

او با بیان این که ما اصلاح طلبان از انقلاب مان کوتاه نیامدیم، گفت: نگرانی و دغدغه امروز ما این است که یک قرائت خاص که منطبق با آرمان‌های انقلاب نیست، میدان‌دار است.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که راهپیمایی ۲۲بهمن یک روز ملی است و همه ما در آن حضور داریم گفت: در عین حال جایی که حضور مردم ثبت رسمی می شود، انتخابات است و آن جاست که تک تک مردم می آیند و رأی شان را ثبت می کنند؛ اگر روزی اصلاحات روی کار آمده با رأی مردم بوده و اگر روزی احمدی نژاد آمده با رأی مردم آمده است.

او تصریح کرد: ما علاقه مند به انقلاب مان هستیم اما اعتراض مان این است که آیت الله هاشمی که همه چیزش را برای این انقلاب داد، با نظارت استصوابی شورای نگهبان، رد صلاحیت می شود، و این بخشی از واقعیت تلخ تاریخ انقلاب ما هست؛ یا همین طور واقعیت تلخی است که وزیر اطلاعات امروز کشور که عضو خبرگان رهبری هم هست. شورای نگهبان در چند سال پیش، او را برای ورود به انتخابات مجلس از حوزه دماوند، رد صلاحیت می کند و این هم از واقعیات تلخ انقلاب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به وقایع دیماه در شهرهای مختلف ایران، گفت: علت این که جوانان ما می آیند و برای گلایه از مشکلات موجود در ۸۰شهر کشور تظاهرات می کنند چیست و این درد را به کجا ببریم؟ این اشکال به من و شما بر می گردد؛ بخشی از این مسئولیت‌ها برای من و شماست. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که نگویم جوانی به خیابان نیامده و ۲۰جوان کشته نشدند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی افزود: اگر اشکالی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد باید به اصلاح آن بپردازیم و بدانیم که اگر قلبی دچار مشکل شد، باید از طریق رگ، عمل آنژیو انجام داد تا قلب بیش از این آسیب نبیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز