خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گو با ایلنا عنوان کرد

تهران جزو 100 شهر ثروتمند دنیا/ چرا «پایتخت» از قافله جهانی سازی عقب ماند!؟

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۲۲۴

سید محسن طباطبایی مزدآبادی گفت: کلانشهر تهران با آنکه جزو 100 شهر ثروتمند جهان است اما متاسفانه به دلایل متعدد تاکنون نتوانسته جایگاهی درخور در عرصه منطقه ای و جهانی پیدا کند.

به گزارش ایلنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: یک شهر جهانی لزوماً یک شهر به لحاظ فیزیکی گسترده و وسیع و یا پرجمعیت نیست، اگر اینگونه بود باید هم اکنون مکزیکوسیتی، بمبئی، قاهره و کینشازا در راس شهرهای جهان قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای جهانی از جمله لندن، توکیو، نیویورک، فرانکفورت، هنگ کنگ و سنگاپور مراکز فرماندهی و کنترل اقتصاد جهانی هستند، افزود: این شهرها فعالترین بازارهای مالی و بانکی جهان را دارند، محل دفاتر مرکزی شرکتهای بزرگ هستند و شلوغترین خطوط هوایی و گسترده¬ترین زیرساختهای حمل و نقل و بیشترین گردشگران را دارند.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه امروزه رقابتی پایان ناپذیر بین شهرها برای پیداکردن جایگاهی جهانی در جریان است و بازندگان این رقابت شهرهایی هستند که شناخت دقیقی از وضع موجود خود و جهان ندارند، خاطرنشان نمود: کلانشهر تهران با آنکه جزو 100 شهر ثروتمند جهان است اما متاسفانه به دلایل متعدد تاکنون نتوانسته جایگاهی درخور در عرصه منطقه ای و جهانی پیدا کند این در حالیست که بسیاری از شهرهای منطقه با پیگیری الگوهای منظم توسعه و سرمایه گذاریهای کلان، توانسته-اند توجه جهان را بخود جلب کنند.

کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه سوال اساسی اینجاست که چرا تهران با وجود تمام قابلیتهای جغرافیایی و استراتژیک، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برای تبدیل شدن به یک شهر دارای نقش بین المللی، از قافله عقب مانده است، یادآور شد: جواب به این سوال یک آسیب شناسی همه جانبه را می طلبد اما دستکم بخشی از جواب این سوال در ابعاد مدیریتی و قانونگذاری شهر نهفته است.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، افزود: تمامی طرحها و برنامه های شهر تهران در همه ابعاد زیرساختی، عمرانی، زیباسازی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بایستی با نگرشی جهانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید ماجرای تبدیل تهران به عنوان شهری دارای هویت ایرانی اسلامی به شهری دارای محوریت و جایگاه در عرصه منطقه¬ای و جهانی به گفتمانی عمومی و فراگیر تبدیل شود و مدیریت شهری موظف است نقشه راه آن را تدوین کند؛ ادامه داد: شهر تهران باید از شهری کم تحرک در عرصه بین المللی به شهری پرسرعت و در دسترس به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود.

مدرس دانشگاه خوارزمی ویژگی مهم یک شهر دارای نقش جهانی را شتاب در تبادل افراد، کالا، خدمات و اطلاعات دانست و افزود: تهران باید به شهری سریع تر و چابک تر تبدیل شود و این اتفاق قابل دستیابی است.

طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه برای یک شهر جهانی طیف گسترده¬ای از فرودگاه¬های بزرگ باعملکرد هاب هوایی، شبکه حمل و نقل پیشرفته، زیرساختهای پیشرفته اطلاعاتی– ارتباطاتی(مخابرات، اینترنت)، مراکز فرهنگی و آموزشی با شهرت جهانی، زیرساختهای ورزشی حرفه¬ای تا آثار معماری با برند جهانی ضروری است، خاطرنشان نمود:  اگر تهران چنین جایگاهی را پیدا کند آنگاه می¬توان از آن بعنوان پیشران اقتصاد ملی و موتور محرک توسعه ملی یاد کرد و در غیر  اینصورت تهران بزرگ علاوه بر اینکه به شهری دارای مشکلات عدیده تبدیل خواهد شد، همواره بعنوان باری بر دوش نظام شهری کشور سنگینی خواهد کرد .

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین مدیریت شهری تهران باید شیوه نگرش خود را درباره تهران تغییر دهد و به اصطلاح جهانی بیاندیشد و عمل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز