خبرگزاری کار ایران

در همایش پساتحریم در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران عنوان شد:

اقتصاد پسا تحریم به تولید تجربه‌های متمایز نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۹۱۰

امروزه دنیا از اقتصادهای مبتنی بر کالا و خدمات عبور کرده و به عصر خلق تجربه متمایز برای مشتریان رسیده است. عبور از این خدمات به تجربه، اتفاقی است که در دوران پساتحریم به آن نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  همایش "نگاه نو، زبان نو برای عملکرد نو در شرایط پساتحریم" در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران توسط موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان، با هدف بررسی نیازهای درونی اقتصاد ایران جهت آمادگی برای رقابت با اقتصاد جهانی، برگزار شد. در ابتدای این همایش امیرمنصور فرد بهبهانی، کارشناس  مدیریت تاکید کرد که امروزه دنیا از اقتصادهای مبتنی بر کالا و خدمات عبور کرده و به عصر خلق تجربه متمایز برای مشتریان رسیده است. عبور از این خدمات به تجربه، اتفاقی است که در دوران پساتحریم به آن نیاز داریم و همچنین ما نیازمند بازیگران عرصه اقتصاد هستیم نه بازی نگر. در ادامه فرانک جواهردشتی کارشناس بازاریابی، به تشریح نقش آینده پژوهی در توسعه بازارهای اقتصاد پساتحریم ایران پرداخت و گفت: « اکنون که اقتصاد ایران در شرایط رکود به سر می برد و فرصت مناسبی است تا بنگاه ها تمرکز خود را بر روی مطالعه و تحقیق بر شرکای تجاری جدید بگذارند و به دنبال بازارهای جدید باشند. مناطق آزاد می توانند نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا کنند. باید، با نگاه به آینده طرح های فروش مطرح شوند و بیشتر به دنبال بازار فروش باشیم تا فروش محصول.»

 

اقتصاد پساتحریم نیاز به بازیگر دارد نه بازی نگر

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر منصور فرد بهبهانی، کارشناس ارشد مدیریتی با اشاره به نیاز اقتصاد پساتحریم ایران به مدیران خلاق فضای کسب و کار گفت: در گذشته تولید ایران بیشتر مبتنی بر کشاورزی بوده است و ما هیچ وقت تولید مبتنی بر مصرف نداشته ایم، حتی تولید مبتنی بر بهره برداری هم نداریم. در اقتصاد پساتحریم مهم تر از هرچیزی به دست آوردن توازن از‍ دست‌رفته است تا به رقابت واقعی برسیم. رفتار‌های ما در رانندگی، ورزش، فعالیت های اجتماعی، کسب و کار و غیره همگی غیرسازمان یافته هستند و باید در همه آنها بازنگری شود. در حقیقت مساله اصلی تعریف کردن فرهنگ بازی گروهی ایرانی هاست. بازی ای که در آن عوامل بازیگر باشند نه بازی نگر.

وی با تاکید بر اینکه بازیگران عرصه اقتصادی باید با هدف وارد شوند، گفت: روابط در کنار اجزا اهمیت می یابند و انعطاف پذیری، بهینه سازی منابع، کشف منابع جدید و مسئولیت پذیری از عواملی هستند که باعث می شود در اقتصاد پساتحریم، افراد علاوه بر اجرای کار از روی وظیفه، ایفای نقش کنند و خود بازیگر میدان باشند. امروزه ما از اقتصادهای مبتنی بر کالا و خدمات عبور کرده ایم و به عصر خلق تجربه متمایز برای مشتریان رسیده ایم. درک این مساله در اقتصاد پساتحریم ایران بسیار حایز اهمیت است. عبور از این کالا و خدمات به تجربه اتفاقی است که در دوران پساتحریم به آن نیاز داریم. اتفاقی که در دنیای امروز رخ داده و بازارها به جای پارادایم کلاسیک خود به یک فضای خلق تجربه متمایز بین رقبا تبدیل شده اند.

نقش مهم آینده پژوهی در بازاریابی پساتحریم

در ادامه فرانک جواهر دشتی، کارشناس بازاریابی استراتژیک، آینده پژوهی را عامل مهم موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش پساتحریم دانست. آینده پژوهی نیاز به تحلیل اطلاعات در سطح خرد و کلان دارد. این تحلیل ها نیازمند عملیات میدانی هستند تا پس از ان بتوان مانیتورینگ بازار را به صورت دقیق انجام داد. ذهن در مدیریت به معنی استراتژی است و بدون نگاه به آینده استرتژی شکل نمی گیرد بنابراین باید براساس یک برنامه حداقل 5 ساله تفکر و سناریو سازی کرد. برای نوشتن این برنامه باید بعد از دریافت مفاهیم، از یک نگاه کاربردی با استفاده از آمار و اطلاعات در برابر رقبا استفاده شود. یکی از مشکلات بزرگ کسب و کار ایران نگاه های جزیره ای است. در این شرایط هیچگاه اطلاعات به اشتراک گذاشته نمی شود و نگاه ها از بالا به پایین شکل می گیرد. مساله دیگر سازمان های ما زبان است که فصل مشترک هر سازمان از بالا تا پایین هرم را تعیین می کند اما در سازمان های ما هر کس حرف خودش را می‌زند. این ها نمونه ای از مسایلی است که فضای کسب و کار ایران با آن درگیر است.

وی با طرح این سوال که امروز اگر درهای اقتصاد ایران به روی دنیا باز شد چقدر سازمان های موجود آمادگی درونی دارند، گفت: فروش خارجی از صادرات متفاوت است. باید از یک بازار سود بدست آورد نه از محموله های فروش، در حقیقت ایران نیازمند بازبینی در سیاست های صادرات و بازاریابی منسجم و قدرتمند است. امروزه فروش مهمتر از خرید است و برای این امر نیاز به داده کاوی های مجدد داریم تا بتوانیم در بازارهای خارجی نفوذ کنیم.

این کارشناس کسب و کار نوآوری در طراحی محصولات، کوتاه شدن روز افزون چرخه توسعه محصول جدید از مرحله ایده تا ارایه به بازار و تسهیل رقابت در سطح جهانی با کمک رایانه ها و شبکه های بین المللی همکاری را از نیازهای کشور در اقتصاد پساتحریم دانست و تشریح کرد: در تولید باید به سمت چابک سازی حرکت کنیم و زیر ساخت های IT را در حوزه کسب و کار گسترش دهیم. در عصر دانایی، دانش اساسی ترین سرمایه است و پرسنل هر سازمان هم مشتری سازمان هستند زیرا هر لحظه می توانند اطلاعات و دانش سازمان را به بیرون منتقل کنند. همچنین نگاه به نیروی انسانی نیز باید تغییر یابد، نیروی انسانی برای سازمان‌ها سرمایه اند در حالی که بیشتر به آنها به چشم هزینه نگاه می شود. بنابراین پساتحریم برای ایران در یک اقتصاد سازماندهی نشده می تواند تهدید باشد اما در یک اقتصاد سازماندهی شده یک فرصت ایده آل است.

مناطق آزاد، رهبران تحرکات اقتصادی بعد از توافق

جواهردشتی دوران رکود فعلی اقتصاد ایران را بهترین فرصت برای مطالعه و تحقیق روی بازارها تلقی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران می توان تمرکز را بر روی پیدا کردن شرکای تجاری جدید گذاشت و بدنبال بازارهای جدید بود. باید سیستم های نگاه تجاری فعال شوند.  در این زمینه برند سازی شرکت ها در کنار برندهای شخصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین ادغام مناسب شرکت‌ها می تواند راهکاری برای رخنه در بازارهای بین المللی باشد. مورد بعدی داشتن طرح فروش به معنی یک برنامه کامل قبل از فروش است که بتواند ریسک های مختلف را پوشش دهد. شناسایی مافیای فروش در مناطق مختلف، ارایه ادب فروش مختص هر بخش، وفادار سازی مشتری که در حقیقت در چرخه توسعه باشگاه مشتری ها را به باشگاه هواداری تغییر می‌دهد، سنجش رضایت و تعریف انواع ریسک و پیدا کردن سرنخ ها برای پوشش آنها از نکات مهم طرح فروش هستند. بنگاه های اقتصادی جدید، بنگاه های چند منظوره هستند و سبد محصول متفاوت را می توان در خدمات شرکت های مختلف دید. بعنوان مثال امروزه بانک ها علاوه برخدمات بانکی، خدمات بیمه، لیزینگ و غیره را هم ارایه می کنند.

وی در ادامه نقش مناطق ازاد تجاری در اقتصاد پسا تحریم را بسیار مهم دانست و گفت: بازمهندسی تجارت و شناسایی فرایند های کلیدی در سیاست های بازرگانی اگر درست تدوین شوند خارجی ها بسمت مناطق ازاد تجاری ایران سوق داده می شوند. برای آنها اولین گزینه روی میز حضور در مناطق ازاد تجاری است بنابراین سیاست های فروش و بازار در این 5 منطقه فوق العاده مهم است و این مناطق می توانند به رهبران تحرکات اقتصادی در پساتحریم تبدیل شوند. به این دلیل، کانون‌های تفکر را می‌توان ”نهادهای تصمیم‌سازی هوشمندانه“ هم تعریف کرد. این تصمیم‌ها اغلب در سیاست‌ها راهبردهای بلندمدت تجلی می‌کنند.

وی در پایان صحبت های خود بسته 5+1 برای ایران را علاوه بر مسایل هسته ای، یک بسته بازرگانی و سرمایه گذاری دانست و تاکید کرد: تجارت جهانی، امروزه یک مجموعه به هم پیوسته جهانی از بازار‌ها، تکنولوژی و شرایط زندگی که در گذشته ناشناخته بوده‌اند، است که ایران برای رشد اقتصادی محکوم به حضور در آن است. حضور در رقابت جهانی مستلزم توسعه شبکه اجتماعی و کسب و کار است و باید مدیران بتوانند تغییرات مورد نظر را سازگار با شرایط دهکده جهانی اعمال کنند.

تغییر و انطباق با شرایط تغییر از مهمترین عوامل رشد بشریت در تاریخ

دکتر شهداد شعبانی کارشناس و مدرس کارآفرینی سخنرانی اش را  با نقل شعر« دائما نو می شود دنیا و ما /  بی خبر از نو شدن اندر بقا»  از مولانا، شاعر. فیلسوف و عارف بزرگ کشورمان آغاز کرد و ادامه داد :        

 در طول تاریخ؛ همیشه موجوداتی که سریعتر تغییر شرایط محیطی را درک کرده و برای انطباق با آن آماده شده اند امکان ادامه حیات پیدا کرده و زنده مانده اند. هوشمندی ما در درک این مسئله که شرایط تغییر کرده است برای ادامه بقا بسیار حایز اهمیت است. بنابراین؛ قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به فرایند تغییر بیندازیم: فرایند تغییر سه مرحله مهم دارد: نخست؛ شرایط محیطی ما تغییر می کند. دوم؛ ما تغییر شرایط را درک می کنیم. و سوم؛ در برابر آن واکنش نشان می دهیم. شناخت دقیق هر یک از مراحل بسیار مهم است.

شعبانی در ادامه افزود : بنظر می رسد که توافقات جامعه جهانی با کشورما درحوزه توافقات هسته ای خبر از تغییراتی زود هنگام در محیط اقتصادی؛ اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشد. صاحبان کسب و کاری که بتوانند سریعتر از دیگران نیازمندی های ادامه بقا در شرایط جدید را تشخیص داده و خود را برای آن آماده سازند؛ این شانس را خواهند داشت تا با سرعت بیشتری فرصت هایی را که این تغییرات به ارمغان می آورد را شکار کرده و از مزیت های آن بهره مند شوند. ما قصد داریم در سمیناری که به همین منظور در مهرماه برگزار می گردد نیازمندی های بقا در شرایط جدید را بررسی نموده و استراتژی های انطباق با آنرا مرور کرده و ابزارهای لازم را بهره گیری حداکثری از این موقعیت را شناسایی کنیم.

لزوم مطالعه تحلیل های اقتصاد کلان توسط سازمان ها

در بخش پایانی همایش امیر رضاحسنی، تحلیل گر اقتصادی، با تاکید بر لزوم پیش بینی سازمان های اقتصادی ایران از شرایط کلان کشور گفت: بنگاه ها می توانند با استفاده از تحلیل های اقتصادی شرایط آینده را پیش بینی کنند. بعنوان مثال تحلیل ها از بودجه انقباضی حکایت از فشارهای مالیاتی، عدم افزایش مصرف و غیره را داشت و با این تحلیل ها آن ها می توانند سکویی برای صعود خود بسازند. لزوم افزایش آگاهی ها در اقتصاد پساتحریم بیش از گذشته احساس می شود و شاخص های ریسک عملیاتی باید بررسی شوند تا کشور بتواند از حداکثر ظرفیت های خود استفاده کند. اقتصاد ایران بعد از توافق نیازمند گفتمانی نو است تا علاوه بر ایجاد رفاه نسبی و کوتاه مدت، اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را به پیش ببرد.


لازم به ذکر است این همایش به صورت کارگاه یک روزه عملی در تاریخ 15 مهر ماه 94 مجددا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت هماهنگی می‌توانند با شماره 88611819 ( داخلی 120 ) تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز