خبرگزاری کار ایران

کشاورزی لرستان با حمایت مدیریت ارشد استان و تقویت مدیریت احیاء می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۴۱

صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در کشور و بخصوص استان لرستان هر چند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند؛ اما در این چند سال گذشته به گواه کارشناسان کشاورزی لرستان وضعیت مطلوبی ندارد.

صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در کشور و بخصوص استان لرستان هر چند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند؛ اما در این چند سال گذشته به گواه کار‌شناسان کشاورزی لرستان وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، ورود هوشنگ بازوند برای بسیاری از فعالان اقتصادی استان خوشایند بوده و اعتقاد دارند ورود این مدیر با سابقه می‌تواند مسیر توسعه استان را تسریع کند.
بازوند در زمان مدیریت سابق خود در این استان و همچنین در مصاحبه‌هایی که پس از معرفی خود به عنوان استاندار لرستان انجام داده است همواره بر توسعه بخش کشاوزی تأکید کرده و از دیدگاه توسعه محوری در بخش کشاورزی برخوردار است.
بخش کشاورزی نیز همانند بخش‌های دیگر در جریان تحریم‌ها و تصمیمات مدیریت کلان کشور در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پیموده است. هم اکنون تولید محصولات کشاورزی، بازاریابی و فرآوری آن‌ها با چالش‌های جدی مواجه هستند.
برای مثال در سال‌های گذشته به دلیل تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تولید این محصول تحت تاثیر قرار گرفت و سبب شد در چند سال اخیر طرح ملی خودکفایی گندم محقق نشود. این امر نه تنها امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد؛ بلکه سبب خروج ارز از کشور و وابستگی به سایر کشور‌ها خواهد شد.
از سوی دیگر بازاررسانی محصولات کشاورزی نیز یکی دیگر از مشکلات بهره‌برداران بخش کشاورزی است، با آنکه تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی به اندازه کافی وجود دارد، اما به دلیل مدیریت بازار محصولات کشاورزی توسط دلالان قیمت مصرف کننده بسیار بالا‌تر از قیمتی است که کشاورز محصول خود را به فروش می‌رساند.
صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در کشور و به‌خصوص استان لرستان هر چند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند؛ اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نشدن سهم تولید بسیاری از صنایع از جمله صنایع لبنی در شرایط سختی قرار گرفتند و بسیاری از آن‌ها ورشکست شدند.
کمبود بودجه و اعتبارات در بخش کشاورزی در سال‌های اخیر یک مشکل ملی بود که همانند سایر بخش‌ها برای بخش کشاورزی نیز دردسر آفرین شد؛ به‌طوریکه اعتبار این بخش به‌جای افزایش سالیانه با کاهش نیز مواجه شد.
با وجود این مشکلات بخش کشاورزی استان لرستان دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است. برای مثال هم اکنون ۲۸ درصد ارزش افزوده استان به این بخش اختصاص یافته همچنین حدود ۳۰ درصد اشتغال استانلرستان در حوزه کشاورزی است و ۱۴۲ هزار بهره بردار در این زمینه فعال هستند.
به‌علاوه علی‌رغم اینکه ۲/۱ درصد از وسعت کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد اما اعتبارات این بخش در سطح ملی همواره بیش از ۳ درصد بوده که نشان دهنده جایگاه ویژه بخش کشاورزی استان لرستان در کشور است. البته در برخی از موارد مانند طرح توسعه بخش کشاورزی اعتبار استان لرستان نسبت به برخی از استان‌های دیگر کمتر تخصیص یافت که دلیل آن برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر تناسب بودجه با وسعت اراضی کشاورزی استان‌ها اعلام شد.
بخش کشاورزی استان لرستان به دلیل تولید بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی در حدود ۵/۴ درصد در کشور، یکی از مهم‌ترین استان‌ها در برنامه ریزی کشت و تخصیص اعتبار است اما در حالت کلی کشاورزی که در اقتصاد کشور سهمی ‌۲۵ درصدی دارد تنها ۳ درصد اعتبارات در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
حوزه کشاورزی دارای ظرفیت‌های چشم‌گیری است، اما همانگونه که ذکر شد با چالش‌های بسیاری مواجه است. از جمله این مشکلات می‌توان به بهره‌وری پایین آب و خاک اشاره کرد. بر اساس آمار موجود در دنیا از هر هکتار برای ۲۳ نفر غذا تامین می‌شود؛ در حالیکه در کشور ما از هر هکتار تنها برای ۸ نفر غذا تأمین می‌گردد کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۵۰ از هر هکتار باید غذای ۴۳ نفر تامین شود.
شرایط اقلیمی‌ کشور و وضعیت بارندگی‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که برای کشاورزی در ایران و استان لرستان به تهدید تبدیل شده است. موضوعی که از هم‌اکنون نیز کار‌شناسان برای سال آینده احتمال آن را قوی می‌دانند، متوسط بارندگی‌ها در ایران یک سوم جهان است در حالی که مصرف آب در ایران سه برابر دنیا است.
برای تبدیل کردن این تهدید به یک فرصت روش‌های جدید با عنوان کشاورزی حفاظتی مطرح شده که کشورهای پیشرفته و حتی همسایه در اجرای آن بسیار موفق عمل کرده‌اند با این روش می‌توان ضمن حفظ رطوبت خاک راندمان تولید را تا اندازه قابل توجهی افزایش داد.
مکانیزاسیون و افزایش ضریب آن در مزارع نیز یکی از راهکارهای مقابله با بحران خشکسالی است. حوادثغیر مترقبه مانند خشکسالی سبب حرکت سینوسی تولید در بخش کشاورزی شده است، در طرح تدوین برنامه کشت می‌توان تولید را محصولات کشاورزی را بصورت یک خط تعادل رسم کرد.
در زمینه ظرفیت و چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی در کشور و استان لرستان مطالب فراوانی وجود دارد، اما اکنون که استان لرستان با انتخاب دولت تدبیر و امید معارفه استانداری جدید را تجربه می‌کند با توجه به تجربیات هوشنگ بازوند و بینش وی به بخش کشاورزی، بیش از گذشته به این بخش در سیاست‌گذاری‌های کلان استان توجه شود زیرا کار‌شناسان اعتقاد دارند رونق بخش کشاورزی و توسعه استان را بدنبال خواهد داشت.

بیانیه تشکل‌های بخش کشاورزی در حمایت از استاندار لرستان

بسمه تعالی
در سالی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‌(مدظله العالی) آن را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام نهاده‌اند با حضور اقشار مختلف کشور برگ زرینی در فرایند مردم‌سالاری دینی رقم خورده و یکی از فرامین تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری محقق شد و شخصیتی دانشمند و فعال در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی ‌به ‌عنوان ریاست جمهوری برگزیده گردید. حال به دنبال انتخاب افراد توانمند برای تحقق حماسه اقتصادی توسط دولت تدبیر و امید، در استان همدان نیز شاهد معرفی فردی کاردان، مجرب و با سابقه در پست استانداری هستیم بنابراین ما بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی حمایت خود را از این انتخاب شایسته اعلام می‌داریم.
ضمن اعلام مراتب قدردانی از ریاست محترم جمهور، حجت‌الاسلام آقای دکتر روحانی و جناب آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر محترم کشور، انتصاب قابل تحسین جناب آقای هوشنگ بازوند را تبریک عرض نموده و اطمینان داریم با عنایت به علایق و تجربیات ایشان بخصوص در زمان تصدی سمت قبلی در استانداری لرستان و همچنین ظرفیت‌های بیشمار بخش کشاورزی در تحقق حماسه اقتصادی از جمله تامین امنیت غذایی، اشتغال مولد، تولید ناخالص ملی و صادرات غیر نفتی و سهم این بخش در محوریت توسعه استان مد نظر قرار گرفته و موجبات رونق اقتصادی و بهبود معیشت کشاورزان بیش از پیش فراهم گردد.

یاداشت از: کریم داودی‌نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز