خبرگزاری کار ایران

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مناطق مختلف لرستان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۲۲

مراسم سنتی عزاداری عاشورای حسینی از جمله آئین گِل مالی امروز نیز به مانند هر سال در لرستان برگزار شد تا بار دیگر عمق و ژرفای اندوه لرستانی ها در غم دردانه زهرا(س) در این سنت دیرین تبلور یابد.

مراسم سنتی عزاداری عاشورای حسینی از جمله آئین گِل مالی امروز نیز به مانند هر سال در لرستان برگزار شد تا بار دیگر عمق و ژرفای اندوه لرستانی‌ها در غم دردانه زهرا(س) در این سنت دیرین تبلور یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، مردم مسلمان استان لرستان و عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین و دوست‌داران خاندان عصمت و طهارت(ع) در روز شهادت فرزند رسول‌الله در لرستان اشک ماتم ریختند.

خیابان‌های منتهی به میدان دانشگاه و میدان انقلاب خرم آباد از اولین ساعات صبح امروز شاهد حضور دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزنی بود که در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند.

عزاداران خرم آبادی امروز نماز ظهر عاشورا را همگام با مناطق مختلف کشور به یاد تشنه لبان عاشورای حسینی در مصلای الغدیر این شهر و به امامت حجت‌الاسلام سیداحمد میر عمادی، نماینده ولی فقیه در منطقه لرستان اقامه کردند.
با فرا رسیدن دهم محرم الحرام، عزاداران حسینی استان لرستان قبل از طلوع خورشید روز عاشورا آیین گل مالی را به عنوان یکی از سنت‌های دیرینه به‌جای می‌آوردند.

دراین آیین مردم، در عزای شهدای دشت کربلا تمام بدن خود را آغشته به گل می‌کنند و سپس در دسته‌های منظم سینه زنی و زنجیر زنی در مراسم عزاداری و سوگواری شرکت می‌کنند.

در مراسم گل مالی که به صورت خاص در استان لرستان برگزار می‌شود، خاک رس، آب گرم و گلاب ناب در حوضچه‌های مخصوص به گل تبدیل شده تا مردم عزادارخود رابه آن آغشته نماید.

به همین منظور در نهم محرم الحرام مردم این دیار به‌خصوص جوانان و نوجوانان پس از تهیه خاک، آن در حوضچه‌ها غربال کرده و با آب و گلاب مخلوط کرده و از آن گلی معطر و تمیز برای عزاداران حسینی در مناطق مختلف استان لرستان تهیه می‌کنند.

همچنین در این روز هیزم‌ها و مکانی برای گرم کردن عزاداران پس از گل مالی در نظر گرفته می‌شود چرا که پس از گل مالی بدن خود را با آتش خشک می‌کنند تا بتوانند به راحتی به عزاداری و سوگواری بپردازند.

آیین ویژه گل مالی بامداد روز عاشورا توسط نوجوانان، جوانان، مرد و زن، پیر و جوان در جای جای این استان آغاز می‌شود و مردان و زنان لر پس از اقامه نماز صبح و با گل مالی کردن خود به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازند.

همچنین در گذشته‌ها گرمابه‌هایی نیز برای استفاده عزاداران حسینی در این روز در نظر گرفته می‌شود تا عزاداران پس از برگزاری عزاداری و برگزاری نماز ظهر عاشورا از این گرمابه‌ها استفاده کنند.

پس از پایان عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌های شهرهای استان نیز نماز ظهر عاشورا برپا می‌شود و مردم عزادار لرستان در این روز با شور و حال خاصی به یاد امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا در این نماز به صورت گسترده می‌کنند.

همچنین برخی از مردم این استان نذورات خود را در این روز آماده کرده و هیات‌های عزاداری در قالب سینه زنان و زنجیرزنان را می‌ه‌مان کرده و از آنان پذیرایی می‌کنند.

مردم این استان پس از برگزاری آیین‌های ویژه روز عاشورا خود را برای برگزاری آیین شام غریبان آماده می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز