خبرگزاری کار ایران

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور:

رویکرد نظام از کاهش جمعیت به‌ افزایش جمعیت و ترویج فرزندآوری تغییر یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۴۸۵

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور گفت: رویکرد نظام از کاهش و کنترل جمعیت به‌ افزایش جمعیت و ترویج فرزندآوری تغییر یافته است.

به گزارش ایلنا حجت‌الاسلام مسلم منفرد در جلسه شورای اداری بروجرد که با عنوان جوانی جمعیت در سالن آمفی‌تئاتر فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت یک مسئله تخصصی و دارای ابعاد گسترده است.

وی تصریح کرد: در دنیا مسئله رشد و جوانی جمعیت میان‌رشته‌ای جلو می‌رود و اکنون ۲۵ رشته دانشگاهی در مورد جمعیت وجود دارد.

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور خاطرنشان کرد: در نظام مسائل جمعیت بیش از هزار کلان مسئله احصا شده و بیش از ۱۰ سال بوده که رویکرد نظام از کاهش و کنترل جمعیت به‌عنوان افزایش جمعیت و ترویج فرزندآوری تغییر یافته است.

منفرد اضافه کرد: در مسئله جمعیت نباید دچار بخشی نگری شویم، در مسئله افزایش جمعیت اقتصاد قابل‌انکار نیست ولی اقتصاد یک مسئله از پازل افزایش جمعیت است.

وی با بیان اینکه در مسئله جمعیت نگاه باید همه جانبه باشد چون به درک مسئله کمک می‌کند، افزود: در دهه ۶۰ نرخ باروری ۶.۴ بوده یعنی هر ۱۰ خانواده ۶۴ فرزند داشته است.

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور بیان کرد: بی‌نظیرترین سقوط جمعیتی در دنیا را ایران داشت که از دهه ۷۰ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ای را سه‌ساله طی کرد.

منفرد ادامه داد: در برهه بعد از دهه ۶۰ به سمت کاهش جمعیت رفتیم که سیاست کاهش جمعیت در خارج از مرزها برای کشور ما بسته شد.

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور تصریح کرد: هشت سازمان بین‌المللی که اولین و مهم‌ترین آن سازمان بهداشت جهانی بود پای‌کار آمدند تا کاهش جمعیت صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نرخ باروری در سال ۷۹ به ۲.۱ رسید یعنی پدر و مادر یک فرزند دارند، وضعیت رشد جمعیت بسیار اسفناکی است.

معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور بیان کرد: امروز هر ۱۰ خانواده ۲۱ فرزند دارد که نسبت به دهه ۶۰ کاهش شدیدی دارد، نرخ باروری کشورهای منطقه از ایران بیشتر است.

منفرد ادامه داد: امروز سن ازدواج بالا رفته و نرخ طلاق افزایش دارد، در بسیاری از استان‌ها جمعیت شهرنشین شده‌اند و جمعیت روستایی کم شده است.

وی اظهار کرد: بیشتر جمعیت ما در سال‌های آینده سالمند خواهد بود، اکثر جمعیت کشور ما در سال ۱۴۲۵ بالای ۶۵ سال است و با کاهش نیروی کار روبرو خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز