خبرگزاری کار ایران

بار برگزاری مراسمی؛

ﭘﺮوﻧﺪه ﻗﺘﻞ ﻋﻤﺪ در خرم آبادﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺎﻛﻲ ﺑﻪ ﺳﺎزش ﻣﻨﺠﺮ ﺷد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۸۵

ﺑﺎ ﺗﻼش و ﮐﻮﺷﺶ اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﺣﻞ اﺧﺘﻼف سپاه وبسیج ﺷﮫﺮﺳﺘﺎن ﺧﺮم آﺑﺎد و ﺑﺰرﮔﺎن ﻣﺤﻠﯽ، ﭘﺮوﻧﺪه ﻗﺘﻞ ﻋﻤﺪ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺎﻛﻲ ﺑﻪ ﺳﺎزش ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ.

ایلنا: ﺑﺎ ﺗﻼش و ﮐﻮﺷﺶ اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﺣﻞ اﺧﺘﻼف سپاه وبسیج ﺷﮫﺮﺳﺘﺎن ﺧﺮم آﺑﺎد و ﺑﺰرﮔﺎن ﻣﺤﻠﯽ، ﭘﺮوﻧﺪه ﻗﺘﻞ ﻋﻤﺪ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺎﻛﻲ ﺑﻪ ﺳﺎزش ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ.

به گزارش خبرنگار " " ایلنا " از خرم آباد، در آئین صلح و سازش مرحوم کرم میرزاوند که در حضور رییس شورای حل اختلاف استان ٰمعاون هماهنگ کننده سپاه حضرت لبوالفضل(ع)، فرمانده سپاه ناحیه بسیج و با شرکت ریش سفیدان طوایف بخش چگنی و روحانیت که در محل مسجد میدان تیر ترتیب یافته بود اولیای دم مقتول، با اعلام گذشت از قصاص به قاتل فرزندشان رضایت دادند.
در ابتدای این مراسم رییس شورای حل و اختلاف لرستان با بیان این مطلب که شورای حل و اختلاف لرستان در زمینه صلح و سازش پرونده‌های قضایی مقاو اول در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این مقام و مرتبت ارزشمند را باید در درجه اول مدیون خانواده مقتولینی که با گذشت و بزرگ منشی بذر امید را می‌کارند و رضایت می‌دهند و از سوی دیگر نقش شورای حل اختلاف لرستان که پادرمیانی موجب صلح و سازش می‌شوند.
" یاراله کاکالوند " در بخش دیگری از سخنان خود دین اسلام را دین رحمت و گذشت خواند و اظهار داشت: متاسفان در دنیای امروز بی‌دینان چهره خشنی از اسلام نشان داده‌اند در صورتی که دین اسلام از ۹۹ درصد رافت و تنها یک درصد قهرا و آن هم تنها در جایی که حقی ناحق شود استفاده می‌کند.
رییس شورای حل اختلاف لرستان اضافه کرد، پرونده‌هایی که منجر به صلح و سازش نشوند پرونده‌هایی جانبی دیگر و حدود ۳۰ پرونده تخریب و درگیری، تصرف عدوانی را به دنبال خواهد داشت. وی تاکید کرد: قبل از ورود به رسیدگی بهتر است که صلح و سازش کنید چرا که در رسیدگی معلوم نیست که حق واقعی اعلام شود و در اینجاست که نقش شورای حل و اختلاف پر رنگ می‌شود به شکلیکه زمان طولانی که برای رسیدگی و فرایند دادرسی صرف می‌شد به کمتر از یک ماه رسیده است.
رییس شورای حل اختلاف لرستان با تاکید به این موضوع که بیش از ۵۰ درصد پرونده‌ها جهت رسیدگی وارد شورا‌ها می‌شوند، تصریح کرد: حضور مدنی و مشارکت مردم موجب شده که ۴۰ درصد از این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شوند و امیدوارم با ایجاد روحیه برادری و اخوت این امر مهم در جامعه نهادینه شود.
در ادامه معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان به تلاش و همکاری شورای حل اختلاف سپاه در صلح و سازش این پرونده اشاره کردو گفت: بر اساس آموزه‌های دینی لذتی که در بخشش است در انتقام نیست و ما در این روز شاهد حرکتی ارزشی بودیم که با تلاش و پیگیری مستمر اعضای شورای ناحیه خرم آباد منجر به صلح و سازشی دیگر شد.
سرهنگ علی حسین پازدار ریشه همه معضلات اجتماعی در سطح جامعه را فقر فرهنگی عنوان کرد و افزود: دستگاههای نظارتی و کنترلی در کاهش جرایم و تخلفات تاثیر گذار هستند.
اما چون ما مسلمانان و شعیه هستیم و پایبند به یکسری اعتقادات و باور‌ها هستیم، اینجاست که بر مبنای این اصول و مبانی اعتقادی نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نقشی تعیین کننده و پر رنگ می‌شود.
وی تاکید کرد: در جامعه اسلامی مغفول ماندن و بی‌توجهی به امر معروف و نهی از منکر زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های و معضلات اجتماعی آزار دهنده در جامعه شده است و توجه به این امر مهم و حیاتی می‌تواند اصلاح جامعه را در پی داشته باشد. معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با اذعان به این مطلب که یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی بی‌توجهی به این فریضه الهی بی‌اهمیت خواندن است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مانند سایر واجبات الهی یک فریضه واجب است که بی‌توجهی به آن ترویج ویرانگر و جامعه را با چالش‌های جدی روبه رو خواهد کرد
در ادامه رییس شورای شهر خرم آباد ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدیده به اهمیت سنت حسنه صلح و سازش و آثار ان در جامعه اشاره کرد و گفت: اولیای دم بر اساس توصیه‌های دین مبین اسلام از قصاص نفس قاتل فرزندشان گذشت کردند که در واقع شیرینی گذشت را مقدم بر قصاص و اجرای حکم قرار دادند و با این کار ارزشمندشان تخم کینه و عداوت را از بین طرفین واقعه پاک کردند.
محمد مهرابی اظهار داشت: گذشت این خانواده معظم به عنوان یک فرهنگ بر‌تر که زیبنده شهری است که مردمان آن ولایتمدارند و ارزش‌ها و اعتقادات دینی را بر‌تر از سایر مسائل می‌بینند و به عنوان یک حرکت ارزشی جای تقدیر و تشکر دارد.
در این مراسم قاضی این پرونده به نقش و تاثیرگذاری شورای حل اختلاف در صلح و سازش پرونده‌های قضایی اشاره کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و بر اساس اهداف و شاخص‌های مهم شورای حل اختلاف سازش موجب قطع کامل اختلافات می‌شود.
قاضی ابدالی حسنوند فلسفه وجودی شورا‌های حل اختلاف را پایان دادن به کشمکش‌ها بیان کرد و افزود: در بحثسازش تمام کینه‌ها و اختلافات رفع می‌شوند و در این پرونده نباید ریش سفیدان را که در این پرونده سنگ تمام گذاشتند به عنوان سرمایه‌های اصلی نادیده گرفت. وی همچنین به نجابت، ریشه و اصالت خانوادگی طوایف لرستانی اشاره کردو گفت: فرهنگ جوانمردی و گذشت که میان مردمان این دیار وجود دارد موجب شده که هر از چندگاهی شاهد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی در این استان باشیم.
گفتنی است قتل مقتول کرم میرزاوند در مورخه ۶/۵ / ۱۳۸۰ در روستا خیر آباد بر آفتاب درگیری با قاتل نجات علی آزادوند انجام گرفته است که حدودا ۱۲ سال در زندان مرکزی خرم آباد بوده که در مورخه ۲۶/۰۶ / ۹۰ خانواده قاتل طی تقاضایی به شورای حل اختلاف سپاه کمک خواسته که در این رابطه شورا بلافاصله اقدام به جلسه را در دستور کار خود قرار داده است و ۱۳ جلسه فشرده برقرار کرده است با طرفیت حکم از طریق مقامات قضایی صادر گردیده است.
وشورا طی نامه‌هایی با قاضی جزایی که از اعدام جلوگیری نمایند جهت صلح و سازش سر انجام با فعالیت شورای حل اختلاف سپاه ناحیه خرم آباد ویژه امر به معروف ونهی از منکر و با رضایت خانواده مقتول قاتل از مرگ نجات یافته که در میدان تیر منجر به صلح وسازش گردیده است.
در راه به ثمر رسیدن این آیین، عبدالحسن غلامی از مسئولان شورای حل واختلاف سپاه نقش ارزنده ای داشت.

گزارش کریم داودی نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز