خبرگزاری کار ایران

طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی تعطیلات نوروز در لرستان اجرا می‌شود

کد خبر : ۱۵۳۳۸۵

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: طرح کنترل و نطارت های بهداشتی در رستوران های بین راهی و شهرهای استان سمنان در تعطیلات نوروز به طور مستمر انجام می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: طرح کنترل و نطارت‌های بهداشتی در رستوران‌های بین راهی و شهرهای استان سمنان در تعطیلات نوروز به طور مستمر انجام می‌گیرد.

جواد گودرزی مدیر کل دامپزشکی استان لرستان در گفتگو با ایلنا گفت: به دلیل مسافرخیز بودن این استان در تعطیلات نوروز و برای رفاه حال مسافران و مردم، اداره کل دامپزشکی اکیپ‌هایی برای بازرسی در رستوران‌های بین راه و شهر‌ها اعزام می‌کند.
وی افزود: ۱۴اکیپ کنترل و نظارت بهداشتی در شهرستان‌های استان لرستان ساماندهی شده‌اند که دارای کاور و خودور مخصوص هستند و این اکیپ‌ها با هماهنگی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و میراثفرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در ایام نوروز فعال بوده و با متخلفان برخورد می‌کنند.
وی اظهار داشت: این اکیپ‌ها در رستوران‌های بین راهی و مکان‌های طبخ غذا و کبابی‌ها مکلف هستند که مواد غذایی را بازرسی کرده و در صورتی که استانداردهای مواد غذایی رعایت نشود متخلف محسوب شده و به مراجع قضایی معرفی شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در مورد نگهداری ماهی قرمز در منزل گفت: ماهی قرمز به دلیل نیاز به اکسیژن نیاز به ظرفی دارد که فضای کافی و دهانه آن بزرگ باشد.
وی ماهی قرمز سالم را دارای شرایط بدنی خاص دانست و افزود: ماهی قرمز دارای تحرک است و پولک‌های آن سالم، فاقد هرگونه ضایعه، زخم، چشم‌ها حالت برجستگی و فاقد هرگونه برآمدگی در بدن است.
گودرزی در مورد نگهداری ماهی قرمز اظهار داشت: ماهی قرمز باید در آب بدون کلر نگهداری شود و دمای آب باید حول و حوش ۲۰ درجه سانتگراد باشد چون تغییر دما باعثکم شدن اکسیژن می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان به ویژگی‌های ماهی، گوشت قرمز و مرغ سالم اشاره کرد و گفت: گوشت ماهی تازه، سفید، براق و چسبیده به استخوان‌ها است ولی گوشت ماهی فاسد، سست و نرم است.
وی از نظر استحکام، بدن ماهی تازه را محکم و ارتجاعی ذکر کرد و گفت: بدن ماهی فاسد نرم و سست بوده به طوری که با فشار دادن انگشت بر روی بدن ماهی سالم اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‌ماند در حالی که ماهی فاسد شل و وارفته است و اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند.
گودرزی چشمان ماهی تازه را درخشان و شفاف ذکر کرد و گفت: چشم‌های ماهی سالم تمام حدقه را فرا گرفته است در صورتی که در ماهی فاسد چشم‌ها کدر و نرم و فرو رفته است، شکم ماهیان تازه سفت و با رنگ و جلای طبیعی بدون لکه قرمز یا سیاه است در حالی که در ماهیان فاسد شکم نرم و دارای لکه آبی یا سبز رنگ است.
وی فلس‌های ماهی تازه را محکم و چسبیده به پوست توصیف کرد و افزود: فلس‌ها در ماهی تازه درخشان و مرطوب هستند ولی در ماهی فاسد فلس‌ها کدر و چسبناک بوده و به راحتی کنده می‌شود، برنش‌های ماهی سالم مرطوب به رنگ صورتی یا قرمز درخشان است و برنش‌های ماهی فاسد خاکستری یا قرمز تیره و خشک و بوی آمونیاک می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان همچنین در مورد ویژگی‌های ظاهری گوشت قرمز گفت: گوشت باید در کشتارگاه‌های مجاز تهیه شود و دارای مهر دامپزشکی باشد و نباید خشک و یا چروکیده باشد.
وی افزود: گوشت باید سفت و قوام طبیعی داشته باشد، نرم و لزج نباشد و هرگونه بوی غیر طبیعی مانند ترشیدگی یا تعفن نشانه فساد گوشت است، رنگ طبیعی گوشت قرمز است و هرگونه تغییر رنگ آن از قرمز به سبز، قهوه‌ای و خاکستری علایم فساد است.
گودرزی در مورد گوشت چرخ کرده گفت: گوشت باید در حضور مشتری چرخ شود و از خرید گوشت چرخ کرده آماده خودداری شود.
وی خرید گوشت در خارج از کشتارگاه و بدون مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی را ممنوع دانست و گفت: خرید گوشت خارج از چرخه مهر بهداشتی دامپزشکی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از قبیل، سل، سیاه زخم، مسمومیت‌های میکروبی و غذایی، بیماری‌های انگلی و تب مالت را دربر دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در مورد ویژگی‌های ظاهری گوشت مرغ گفت: لاشه مرغ باید تمیز، اندرونه آن خالی(بدون قلب، ریه، جگر و سنگدان) و عاری از ذرات خارجی باشد، سفتی و قوام گوشت مرغ باید طبیعی و پرکنی به صورت کامل صورت گیرد.
وی افزود: رنگ ماهیچه‌های پا متمایل به قرمز، سینه سفید مایل به زرد و پوست به طور یکنواخت روی بدن کشیده شده باشد، لاشه مرغ باید عاری از هرگونه لکه‌های رنگی باشد و از مراکز عرضه مجاز و معتبر و در یخچال‌های وی‌ترین دار نگهداری شود.
گودرزی اظهار داشت: مرغ منجمد باید در سردخانه و در برودت زیر ۱۸ درجه سانتگراد نگهداری و عرضه شود و به صورت بسته بندی و با برچسب مشخص و تاریخ تولید و انقضا» عرضه شود.
وی در مورد عرضه تخم مرغ گفت: تخم مرغ باید سالم، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی به مدفوع مرغ باشد و از خرید تخم مرغ‌های شکسته باید خودداری کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در مورد انهدام دام‌هایی که به بیماری مبتلا شده‌اند گفت: تا به حال ۱۴۰ راس گاو که به بیماری مبتلا بودند از دامداران در این استان خریداری و معدوم شده است و ۷۵درصد ارزش واقعی این دام‌ها به صاحبان آنان پرداخت شده است.

وی شماره تلفن‌های ۲۲۰۳۰۲۳ و۲۲۰۳۰۲۲ را در دامپزشکی استان لرستان فعال اعلام کرد و افزود: در مورد مسایل غذایی و دامی با این سامانه می‌توان تماس گرفت و کار‌شناسان و بازرسان دامپزشکی برای بررسی مسایل آماده هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز