خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان:

همایش روز ملی گلونی در خرم آباد برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۶۲۶

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: معاونت میراثفرهنگی این سازمان با همکاری فعالان هنری لرستان در طول ۱۰ روز آینده " گلونی " را ثبت ملی و مراتب آن را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم می رساند.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: معاونت میراثفرهنگی این سازمان با همکاری فعالان هنری لرستان در طول ۱۰ روز آینده «گلونی» را ثبت ملی و مراتب آن را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمدرضا امانی در همایش روز «گلونی» در قلعه فلک الافلاک خرم آباد اظهار کرد: گلونی نماد فرهنگ و لباس لری است و قوم لر نماد گلونی را به عنوان یک میراثمعنوی پاس می‌دارند و پیگیری‌های لازم را برای ثبت روز گلونی به نام آثار ملی ثبت می‌کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم هویت خود را حفظ و در برابر این شبیخون فرهنگی ایستادگی کنیم باید به فرهنگ غنی خود مراجعه و آن را در جامعه نهادینه کنیم‌.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه نامگذاری هر روزی در تقویم یک میراثمعنوی است تصریح کرد: برای ثبت روز ملی گلونی در تقویم کشور باید پیشنهاد خود را در قالب یک طرح ارائه و از طریق قانونی عمل کنیم.
وی بیان کرد: معاونت میراثفرهنگی این سازمان با همکاری فعالان هنری استان در طول ۱۰ روز آینده این نماد را ثبت ملی و مراتب آن را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رساند.
شجاع دریکوند مشاور استاندار در امور اقوام نیز با بیان اینکه دولت تدبیر وامید به مسئله فرهنگ و هنر اقوام اهمیت فراوان می‌دهد اظهار کرد: تمام اقوام دنیا برای هویت خود می‌جنگند و کسی که فاقد هویت باشد در این دنیا جایی ندارد لذا ما باید نماد فرهنگ و هنر خود حفظ کنیم.
«گُلوَنی» در زبان لری به گونه‌ای از سربند یا روسری چهارگوش که معمولا از جنس ابریشم با نقش‌های سنتی است گفته می‌شود و بخشی از پوشش سنتی زنان لرستان محسوب می‌شود.

در این مراسم حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد‌، شجاع دریکوند مشاور استاندار در امور اقوام‌، رستم کوشکی نایب‌رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، سبزخدا صفربیرانوند و سیف‌الدین آشتیانی از اعضای شورا، محمدرضا امانی سرپرست اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری حضور داشتند.

همکاری محمدرضا امانی مدیر کل داره کل میراثفرهنگی لرستان و عطا حسن‌پور مسوول روابط عمومی این اداره با رضا ساکی دبیر برگزاری جشن قابل تقدیر بود.

در میان افرادی که با کارت دعوت به جشن روز گل‌ونی دعوت شده بودند‌، حدود ۱۰۰ نفر نیز بدون داشتن دعوت‌نامه خود را به درب ورودی رسانده بودند که با توصیهٔ شجاع دریکوند مشاور استاندار همگی اجازهٔ حضور در مراسم را پیدا کردند.

شور و شوق مدعوین همراه با لباس‌های محلی در مقابل درب ورودی قلعه چشم‌نواز بود‌.

مراسم راس ساعت ۱۷ و ۲۰ دقیقه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و سپس سرود ملی کشورمان آغاز شد. اجرای برنامه بر روی استیج بر عهدهٔ مجری توانمند استان لرستان «آتوسا رحمتی» بود.

در بخش‌های مختلف برنامه شجاع دریکوند(مشاور استاندار)، حبیب‌الله خجسته‌پور(فرماندار خرم‌آباد) ‌، عطا حسن‌پور(روابط عمومی میراثفرهنگی) و محمدرضا امانی(سرپرست اداره کل میراثفرهنگی) به سخن‌رانی پرداختند.

در قسمت دیگری از مراسم از مادر جانباز «فرهاد گل‌دوست» توسط مشاور استاندار و فرماندار تجلیل به عمل آمد.

در احساسی‌ترین بخش مراسم از زحمات همسر جانباز سید نورخدا موسوی‌منفرد تقدیر شد. «کبری حافظی» همسر اینجانباز عزیز، وقتی میکروفن را به دست گرفت با بغض، اشعاری در وصف همسرش سرود‌. این بانوی فداکار در انتهای صحبت‌هایش خطاب به حاضرین گفت‌: همسرم مدت ۵ سال است که در کما به سر می‌برد‌. اشعار کبری حافظی به همراه ایثارش برای لحطاتی گونه‌های مردم قدر‌شناس لرستانی را خیس کرد‌.

پس از معرفی کبری حافظی و دعوت ایشان بر روی استیج کلمات بریده بریدهٔ آتوسا رحمتی مجری جشن، همراه با اشک‌هایش صحنه‌ای سرشار از احساسات رقیق نوع‌دوستی و میهن‌پرستی را خلق کرد.

اجرای زیبای سیف‌الدین آشتیانی با ترانهٔ معروف «می‌ترسم د روزگاری کس نونم گل‌ونی»(از روزی می‌ترسم که دیگر کسی گل‌بندی سرش نبندد) نوستالژی خاصی به مراسم بخشید.

اجرای هنرمندان جوان خرم‌آبادی‌، بابک پیمانی و محسن کیهان‌نژاد به دل خیلی‌ها نشست‌.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز