خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

کنترل تورم مهترین برنامه دولت در سال ۹۳ است / فعالیت های خوبی در لرستان در دست اقدام است

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۱۹۳

معاون اول رئیس جمهور کنترل تورم مهترین برنامه دولت در سال ۹۳است وی با بیان اینکه فعالیتهای خوبی در لرستان در دست اقدام است، از تکمیل برخی طرح های مهم استان طی امسال خبر داد.

اسحاق جهانگیری در ادامه سفر یک روزه خود به استان لرستان، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان لرستان شرکت کرد و افزود: مقرر شده است که مجلس شورای اسلامی برنامه ششم توسعه را تا شهریورماه سال ۹۴ تصویب و به دولت ارائه کند تا از زمان اتمام برنامه پنجم توسعه، برنامه ششم اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، جهانگیری در ابتدای سخنان خود گفت: استان لرستان سومین استانی است که بعد از مسوولیت معاون اولی رییس جمهوری، به آن سفر کرده ام و انگیزه اصلی ام در جریان مسائل استان قرار گرفتن و همچنین توضیح سیاست های دولت تدبیر و امید به مدیران استانی است.

وی ادامه داد: مردم در انتخابات سال گذشته به یک انتخاب دست زدند و رییس جمهوری انتخاب کردند که این رییس جمهور تعهدی به مردم دارد که باید به آن تعهد عمل شود.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: دولت تاکنون کارهایی جدی در بخش های مختلف کشور انجام داده است؛ در سیاست خارجی در چارچوب های سیاست های رهبر معظم انقلاب از روز نخست فعالیت دولت آغاز شد و فضای انتخابات این پیام را به دنیا رساند که با تیم و رویکرد و نحوه تعامل جدیدی با دنیا رو به رو خواهد شد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه دنیا به حق ملت ایران اعتراف کرده است گفت: باید بنیان تحریم های ظالمانه به هم زده می شد و ما می توانستیم از پول نفتمان بهره مند شویم؛ مردمی که این امکانات را دارند نباید در وضعیت سخت اقتصادی باشند

جهانگیری اضافه کرد: در ابتدای کار دولت وضعیت اقتصادی شرایطی نگران کننده داشت که هم با تورم بالای ۴۳ درصد رو به رو بودیم؛ و همزمان رکودی وحشتناک در کشور حاکم شده بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصدی گفت: فشار این رکود اقتصادی بیشتر بر روی طبقات ضعیف جامعه بود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در سال ۹۲ تمرکز دولت بیشتر بر روی بخش اقتصادی و کنترل تورم بود؛ شاید برای خیلی ها شوخی به نظر می رسید که دولتی در روزهای نخستین به دنبال کنترل تورم باشد؛ به دنبال آن، جامعه به طور جدی احساس کرد تیمی که بر سر کار آمده قادر است اقتصاد کشور را ساماندهی کند.

جهانگیری اضافه کرد: مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه را در اردیبهشت ماه جاری ۱۷ درصد و بانک مرکزی این نرخ را ۱۶.۶ درصد اعلام کرد که کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد به ۱۷ درصد دستاوردی اقتصادی است که مجامع بین المللی، حاکمیت انضباط مالی بر دولت را دلیل آن می دانند.

جهانگیری با اشاره به اینکه کاهش نرخ تورم در پایان سال ۹۲ اتفاق افتاد و در سال ۹۳ نیز این موضوع کماکان مورد توجه دولت است گفت: مردم هنوز ارزانی ندیده اند و تنها رشد تورم ۴۳ درصدی به ۱۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های دولت که از اواسط سال ۹۲ مورد توجه قرار گرفت خروج از رکود بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سخنان استاندار و نمایندگان استان لرستان درخصوص تعطیلی ها و پروژه های نیمه تمام گفت: نیمه تمام ماندن طرح ها مختص استان لرستان نیست و در سراسر کشور این مساله وجود دارد؛ هر چند شاید درصد طرح های نیمه تمام استان لرستان نسبت به برخی استان ها متفاوت باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۱۳۹۳ در ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس شد و با همت مجلس در بهمن ماه سال گذشته به دولت ارائه شد و به این ترتیب از اول سال تکلیف همه دستگاه های اجرایی روشن بود؛ از نظر من بودجه ۹۳ بیش از ۹۰ درصد واقعی است یعنی هزینه ها با درآمدهای پیش بینی شده هماهنگ است.

وی ادامه داد: در سال جاری موضوع اصلی خروج از رکود است و تاکنون در این راستا پنج جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع در ستاد هماهنگی مورد توجه قرار می گیرد که چگونه می توانیم در سال جاری از رکود خارج شویم.

وی افزود: رشد اقتصادی هم اکنون بیش از منفی یک درصد است که در سال جاری رشد این نرخ مثبت خواهد شد.

جهانگیری در ادامه نقش نظام بانکی را در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، مهم دانست و افزود: در سالهای گذشته پس از موضوع فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی ضربه سنگینی به نظام بانکی کشور وارد شد و برخی مدیران بانکی شهامت خود را برای انجام کارها و پیگیری مطالبات تا حدی از دست دادند.

وی افزود: باید بانکها را مجدداً احیا کنیم و به مدیران بانکی روحیه دهیم نه اینکه به هر بهانه آنها را زیر سوال ببریم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید منابع جدیدی برای فعال نمودن اقتصاد کشور به میان آورد تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سپس تامین سرمایه برای پروژه های جدید باید در دستور کار باشد و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز به میزان صد میلیارد دلار به وزارت نفت مجوز داده تا در بخش بهینه سازی مصرف انرژی سرمایه گذاری کند که این میزان، رقم خوبی است که بتوان به برخی پروژه ها و طرح ها اختصاص داد.

جهانگیری با بیان اینکه منابع مناسبی نیز در صندوق توسعه ملی وجود دارد گفت: سرمایه گذاران و بخش خصوصی می توانند از این تسهیلات و همچنین از طریق فاینانس در بخشهای مختلف سرمایه گذاری کنند.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی موضوع مهمی است که باید به طور جدی در این بخش وقت بگذاریم و تا کنون برنامه های وزارتخانه های نفت، جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این سیاست ها به تصویب رسیده و سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها نیز برنامه های خود را ارائه داده اند که امیدواریم به زودی مصوب شود.

جهانگیری همچنین بهره وری و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را از موضوعات و برنامه های بلندمدت در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: دولت این مسایل را با جدیت دنبال می کند و در خصوص برنامه ششم توسعه نیز امیدواریم که دولت بتواند تا اردیبهشت ماه سال آینده این برنامه را نهایی کرده و تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید تا پس از اتمام برنامه پنجم بلافاصله بتوانیم در چارچوب برنامه ششم فعالیت کنیم.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه مردم استان لرستان را مردمی پرتلاش و با اراده خواند و گفت: مردم این استان امتحان خود را در دوران جنگ، دوران قبل و پس از انقلاب پس داده اند و با شرایط و ظرفیتهای فراوانی که در این استان وجود دارد انتظار می رود زمینه های توسعه و جهش استان لرستان فراهم شود.

جهانگیری اضافه کرد: استان لرستان از موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوبی برخوردار است و تمام بازارهای اصلی کشوردر اطراف این استان قرار گرفته اند که همه اینها مزیتهای بسیار مناسبی است که می تواند جایگاه استان لرستان را به میزان چشمگیری ارتقا دهد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید اراده جدی برای توسعه استان لرستان به وجود آید خاطرنشان کرد: دولت از اینکه شاخصهای اقتصادی استان لرستان ضعیف باشد احساس رضایت ندارد و دولت مصمم است همه امکانات خود را در حد توان برای توسعه استان لرستان به کار گیرد.

یادآور می شود در این جلسه گزارشی از ظرفیت ها و موانع توسعه استان لرستان توسط استاندار این استان ارایه شد و نماینده ولی فقیه و امام جمعه خردم آباد و همچنین رییس مجمع نمایندگان استان نیز به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند.

معاون اول رییس جمهوری در خلال سفر یک روزه خود کارخانه داروسازی دامی بایر افلاک را افتتاح کرد و با بازدید از پروژه ملی آزادراه خرم آباد - اراک در جریان آخرین وضعیت این پروژه قرار گرفت.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور، علی کاییدی نماینده مردم پل دختر، اللهیار ملک شاهی نماینده مردم کوهدشت، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن و عباد الله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، معاون اول رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز