خبرگزاری کار ایران

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور؛

تولید زباله در مناطق روستایی کشور تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در روز است

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۹۰۹

طرح‌ها و فعالیت‌های مشترک میان دهیاری‌ها و ادارات بهداشت می‌تواند کمک بسیار موثری به کاهش آمار بیماری‌ها در سطح روستا‌ها داشته باشد.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور از تولید روزانه ۱۰ هزار تن زباله در روستا‌ها خبر داد و گفت: شیوه نامه جدید دفن زباله در شهریورماه امسال ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرنگار ایلنا از خرم آباد،، مهیار صف در حاشیه برگزاری نشست منطقه‌ای «تب مالت» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نقش وزارت کشور در رابطه با بیماری تب مالت یک نقش پیشگیری است، اظهار داشت: یکی از عوامل ایجاد کننده تب مالت بحثپراکنش زباله و فاضلاب و تغذیه دام‌ها از این پسماند‌ها است که در واقع منشا تولید بیماری و انتقال بیماری هستند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور می‌تواند از طریق دفا‌تر امور روستایی و از مدیریت اجرایی روستایی یا‌‌ همان دهیاری‌ها اقداماتی را در ارتباط با مدیریت صحیح پسماند و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری را داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۹ هزار دهیاری در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه اولویت کاری دهیاری‌ها بهبود وضع محیط زیست است، گفت: ارتباط دهیاری‌ها با ادارات بهداشت می‌تواند کمک موثری در کاهش آلودگی‌های محیطی در مناطق روستایی داشته و به تبع باعثکاهش انواع بیماری‌ها مثل تب مالت، هاری و… شود.

صفا با بیان اینکه نقش وزارت کشور در مدیریت پسماند یک نقش کلیدی است که می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش بیماری‌ها کند، تصریح کرد: امروز جمع شدیم که در رابطه با محیط زیست و مدیریت پسماند روستا‌ها بین دستگاه‌های مختلف از جمله دهیاری‌های و ادارت بهداشت هماهنگی و همکاری ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در نشست منطقه‌ای «تب مالت» قرار است هماهنگی و اتصال بیش تری در بین گروههای وزارت کشور و ادارات بهداشت در سطح استان‌ها ایجاد شود، افزود: طرح‌ها و فعالیت‌های مشترک میان دهیاری‌ها و ادارات بهداشت می‌تواند کمک بسیار موثری به کاهش آمار بیماری‌ها در سطح روستا‌ها داشته باشد.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور یادآور شد: دهیاری یک نوع حلقه اتصال دولت به مردم است که از این طریق می‌توان آموزش‌ها را به طور همه جانبهتر و موثر‌تر اجرا کرد.

صفا در ادامه با اشاره به اینکه تولید زباله در مناطق روستایی کشور ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در روز است، گفت: سرانه تولید زباله به ازای هر نفر ۵۰۰ گرم در روز است.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد پسماندهای ایجادشده فساد پذیر است و قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد، تصریح کرد: جلوگیری از دفع غیرمجاز و غیر بهداشتی زباله‌ها، کاهش وسعت محل‌های دپو زباله و کاهش محل‌های غیرمجاز دفع زباله از جمله فواید تبدیل زباله به کمپوست است.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر استان‌های بسیاری در کشور تولید کمپوست، بیو کمپوست و ورمی کمپوست می‌کنند، ادامه داد: در استان گیلان دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۶۰۰ واحد متمرکز و خانگی کمپوست و ورمی کمپوست وجود داشته و ۱۰۰ واحد متمرکز تولید کمپوست در این استان توسط دهیاری‌ها فعالیت می‌کنند.

صفا با بیان اینکه منشا عوامل بیماری زا زباله‌های خیس بوده که اگر مدیریت شود می‌توان شاهد کاهش بیماری‌ها بود، تصریح کرد: تفکیک زباله از مبدا لازمه اجرای کار تولید کمپوست بوده و این امر یک اصل در قانون مدیریت پسماند است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۱ شیوه نامه‌ای در راستای تولید کمپوست به دهیاری‌ها ابلاغ کردیم، افزود: همچنین شیوه نامه تفکیک زباله‌های‌تر و خشک به دهیاری‌ها ابلاغ شده و شیوه نامه دفن زباله‌ها نیز در شهریورماه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه شیوه نامه ذخیره، جمع آوری و حمل زباله‌ها در پاییز امسال ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: امروز نیز در نشست منطقه‌ای «تب مالت» شیوه نامه پیشگیری و کنترل تب مالت ویژه دهیاری‌ها ابلاغ می‌شود.

صفا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عملکرد استان لرستان در بحثمدیریت پسماند خوب بوده است، تصریح کرد: در لرستان در رابطه با مدیریت پسماند از طریق دهیاری‌ها اقدامات خوبی انجام شده و وضعیت نسبتا خوبی در جمع آوری زباله‌ها در این استان مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی دهیاری‌ها با ادارات بهداشت در سراسر کشور خیلی قابل ملاحظه نیست، افزود: هدف ما این است که این ارتباط را قوی‌تر کنیم که این امر به مقدار زیادی با آموزش محقق می‌شود.

مسئول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه تمام استراتژی‌های حوزه جمع اوری، دفع و دفن زباله‌ها در حوزه‌های شهری و روستایی حالت یکپارچه دارد، اظهار داشت: در نظر گرفتن محل‌های دفن متمرکز و مشترک زباله استراتژی جدی وزارت کشور است.

صفا ادامه داد: خیلی از این مناطق مشترک و متمرکز در کشور ایجاد شده و تاسیسات و کارخانه‌های مربوط به تولید کمپوست و تاسیسات بازیافت نیز از این استراتژی محل‌های دفن متمرکز زباله مجبور هستند که تبعیت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز