خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

نظام تولید در کشور اصلاح شود / بانک توسعه لرستان راه اندازی شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۵۹۳

در قالب این سیاست‌های ابلاغی، چگونگی حمایت از تولید پیش بینی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بیان داشت: در قالب این سیاست‌های ابلاغی، چگونگی حمایت از تولید پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمد جواد ایروانی در نشست خبری با موضوع اقتصاد مقاومتی و با حضور اساتید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: برای تسهیل در امور زیربنایی لرستان باید بانک توسعه استان راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در سطح کشور کارهای عظیمی را انجام می‌دهد، عنوان کرد: در این راستا می‌توان در قالب قانون بودجه و یا برنامه‌های توسعه‌ای اقدام به ایجاد بانک توسعه استان در استان‌ها کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان‌های کشور از سوی دولت عنوان کرد: در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نیز بر ضرورت ایجاد این زیرساخت‌ها از سوی دولت تاکید شده و تنها بر موضوع خصوصی سازی تاکید نشده است.

ایروانی بیان داشت: این زیرساخت‌ها در استانهایی که نسبت به استانهای دیگر عقب ماندگی دارند باید از سوی دولت ایجاد شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بیان داشت: در قالب این سیاست‌های ابلاغی چگونگی حمایت از تولید پیش بینی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های تجاری ما به جای واردات محور صادرات محور باشند عنوان کرد: همچنین باید برای تولید کشور یک افق و چشم انداز در بازارهای منطقه دیده شود.

ایروانی با تاکید بر اصلاح نظام بانکی کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید نظام بانکی در راستای حمایت از بخش واقعی تولید در کشور اصلاح شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور قیمت کالا هنگامی که به دست مصرف کننده می‌رسد، چند برابر می‌شود بیان داشت: در این راستا با برنامه ریزی لازم و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سهم بری عادلانه‌ای بین عوامل تولید تا مصرف وجود داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به غلبه توزیع بر تولید در کشور بیان داشت: در این راستا باید نظام تولید در کشور اصلاح شود.

ایروانی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید به طور کامل در کشور اجرا شود، ادامه داد: هر فعال اقتصادی باید به تناسب سود خود مالیات پرداخت کند نه اینکه تنها مصرف کننده نهایی این مالیات را بپردازد.

وی بیان داشت: به واقع باید گفت که امروز تولید کننده یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کند.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان و رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تحت تاثیر مبانی اسلام در سه بخش تولید، توزیع و مصرف پیش بینی شده است اظهار داشت: در این قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی تولید باید تقویت شده و موانع بر سر راه آن برداشته شود.

محمد ابراهیم مداحی همچنین با بیان اینکه در سیاستهای اقتصاد مقاومتی توزیع محور عدالت است، افزود: در این راستا باید امکانات، کالا و ثروت به صورت عادلانه توزیع شود و هیچ گونه تبعیضی در طبقات جامعه، شهر‌ها و استان‌ها وجود نداشته باشد.

وی همچنین به مرحله مصرف در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز همواره باید صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف مدنظر قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه دائمی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی ۲۴ مولفه مدنظر است بیان داشت: در این راستا استانهای مختلف کشور باید سهم خود را از اقتصاد کشور و همچنین مطالبات خود در این زمینه را تعریف کنند.

مداحی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش موثری در این زمینه دارند گفت: امروز همزمان با بازیهای آسیایی رسانه‌ها لحظه به لحظه این بازی‌ها را گزارش می‌دهند و این در حالیست در یک سال گذشته گزارشی در رابطه با اینکه رشد اقتصادی کشور داشت به منفی شش می‌رسید را ندادند.

وی عنوان کرد: به جای اینکه قانون گذاری در کشور ما به صورت کلان دیده شود و اقتصاد ملی و منافع ملی مدنظر باشد شهرستان محوری و حوزه انتخابیه محوری در کشور حاکم است.

استانداران اختیارشان به اندازه مسئولیت‌شان نیست

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان با بیان اینکه ما در قانون گذاری متمرکز نیستم و به ازای آن در اجرا متمرکز هستیم ادامه داد: باید مدیر استانی اختیارات بیشتری در کشور داشته باشد چرا که در استان‌ها باید آن‌ها پاسخگو باشند.

مداحی با بیان اینکه استانداران اختیارشان به اندازه مسئولیتشان نیست، ادامه داد: هر استاندار به واقع رئیس جمهور یک استان محسوب می‌شود باید اختیاراتش بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه معاونت راهبردی رئیس جمهور در رابطه با طرحهای هر استان تصمیم گیری می‌کند، گفت: این در حالی‌ست که تنها تبعات اجتماعی، فرهنگی و… برای استاندار باقی می‌ماند.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نخبگان کشور اشاره کرد و گفت: باید نگاه‌ها به نخبگان در کشور عوض شود و اینکه بدانیم نخبگان مددجو نیستند و تنها نباید از سوی معاونت رئیس جمهور پرداخت وام و ماشین به آن‌ها مدنظر قرار گیرد.

مداحی با تاکید بر اینکه پرداخت وام و ماشین به نخبگان نیز خوب است ولی باید شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان را تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها مشارکت بدهیم ادامه داد: باید زمینه جذب نخبگان در امور کشور فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش بنیان است تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد می‌شد و این در حالیست که در حال حاضر تنها پنج هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد.

۱۵هزار واحد تعطیل شده در کشور وجود دارد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولید پیش بینی کرده است، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار واحد تعطیل شده در کشور وجود دارد که اگر برای هر کدام از آن‌ها یک میلیارد تومان در نظر گرفته شود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.

مداحی با بیان اینکه امروز واحدی در کشور داریم که در آن ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته به خاطر ۳۰۰ میلیون تومان در لیست سیاه قرار گرفته است، افزود: همچنین استانداری داریم که به بانکی خواهش می‌کند که به واحدی ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کند تا از لیست سیاه خارج شود آیا این درشان یک استاندار است؟

وی ادامه داد: این در حالیست که بانک‌ها بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان بنگاه داری کرده‌اند.

این عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید سونامی آرام و سکوت یارانه در کشور حذف شود یا اگر قرار است که یارانه‌ای پرداخت شود تنها به بخش تولید پرداخت، گفت: همچنین این یارانه نیز نباید به واحدهای تولیدی پرداخت شود که ماشین آلات آن فرسوده و تولیدات آن کیفیت پایینی دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز