خبرگزاری کار ایران

رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مدت‌دار نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۶۰۲

یک بخش انقلاب اسلامی سیاست است که دولت سازی است و بخش دیگر جامعه سازی است که ۵ مولفه چشم‌انداز را دارد.

رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خام فروشی در اقتصاد مقاومتی ممنوع است، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدت دار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمد ابراهیم مداحی در کارگاه علمی - تخصصی اقتصاد مقاومتی در لرستان با بیان اینکه شرط حیات و ضرورت بقای ما اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: یک بخش انقلاب اسلامی سیاست است که دولت سازی است و بخش دیگر جامعه سازی است که ۵ مولفه چشم انداز را دارد.

وی توسعه یافتگی، رتبه اول فناوری، هویت اسلامی، الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل سازنده با دنیا را از این پنج مولفه برشمرد و بیان داشت: فرق چشم انداز با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که سیاست‌های اجرایی اصل۴۴ و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موتور محرکه سند چشم انداز است.

مداحی با بیان اینکه چشم انداز یک سیاست مدت دار است ولی اقتصاد مقاومتی مدت دار نیست، افزود: سند چشم انداز فراگیر ولی اقتصاد مقاومتی فقط در حوزه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ما در آسیای جنوبی غربی ۲۵ کشور با ۵۳۰ میلیون جمعیت هستیم، ادامه داد: این منطقه تنها منطقه ژئو اکونومیک دنیاست که مواد اولیه صادر می‌کند با ۵۳۰ میلیون نفر جمعیت ولی هیچکدام از کشورهای منطقه ما حق وتو ندارند، هیچکدام عضو دائم شورای امنیت نبوده و فاقد یک سیستم پولی همگرا هستند.

مداحی با بیان اینکه هشت درصد جمعیت دنیا، ۷۵ درصد ذخایر نفتی دنیا و با این احوال ۵.۲ درصد اقتصاد جهان مربوط به این منطقه است افزود: ایران هفدهمین کشور منطقه از نظر وسعت، رتبه اول نفت و گاز منطقه، رتبه دوم گاز جهان و رتبه چهارم نفت جهان است.

وی با بیان اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز نزد مردم ایران و ۹۰۰ تن طلا داریم افزود: براساس تحقیقات مستند علمی دقیق ایران می‌تواند برای ۳۰۰ میلیون جمعیت تولید کشاورزی داشته باشد.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عدل نگهبان و سپر حکومت هاست، افزود: اقتصاد مقاومتی بر پایه عدالت و امروز کیک اقتصادی کیک دانش بنیان است که به آن اقتصاد بی‌وزن می‌گویند.

مداحی افزود: در اقتصاد صنعتی ۸۵ درصد مواد اولیه و ۱۵ درصد دانش و فناوری بود ولی در اقتصاد دانش بنیان ۸۵ درصد دانش و فناوری و۱۵ درصد مواد اولیه است و خام فروشی در اقتصاد مقاومتی ممنوع است.

اقتصاد مقاومتی رویکرد مدیریت جهادی دارد

محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این کارگاه علمی تخصصی با طرح این سوال که چرا باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم؟ گفت: تامین رشد پویا، استحکام و پایداری اقتصادی، الگوی رشد، دستیابی به اهداف چشم انداز از جمله این دلایل است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی رویکرد و سبک مدیریت حماسی و جهادی دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی مولفه‌های مولد بودن، توانمند سازی آحاد جامعه، درون زا بودن، پیشرو و برون گرا بودن دارد.

ایروانی با بیان اینکه منظومه فکری شعارهای سال همه راجع به اقتصاد بوده است و نشان دهنده یک منظومه فکری منسجم است، بیان داشت: فلسفه وجودی سیاست کلی اقتصاد مقاومتی جهت گیری رو به آینده، استمرار نظام سازی در حوزه اقتصاد مبتنی بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مبتنی بر حضور حداکثری مردم است.

وی مردمی کردن اقتصاد را از رویکردهای اقتصاد مقاومتی دانست و با بیان اینکه نقش دولت تسهیل گر این حضور است یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک نیست که کوتاه مدت باشد و یک واکنش نیست که با تغییر شرایط محیطی مانند رفع تحریم‌ها فراموش شود.

ایروانی عنوان کرد: اگر کشوری مولفه‌های تشکیل دهنده و قدرت آن درون زا باشد به این معناست که این قدرت ذاتی آن کشور است و متاثر از تحولات بیرونی قرار نمی‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: استفاده از ظرفیت‌های داخلی توام با توجه به بازارهای خارجی، تولید محور کردن اقتصاد و افزایش توجه و تمرکز به بخش واقعی اقتصاد، ایجاد پایداری در اقتصاد و تضمین رشد مستمر آن در بلند مدت و… از جمله این اهداف است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز