خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

مسئولان برای جذب سرمایه گذار تلاش کنند / زنگ خطر کاهش جمعیت در لرستان به صدا درآمد

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۶۰۳

زمانی خانواده‌های لرستانی پرجمعیت‌ترین خانواده‌های ایرانی بودند ولی اکنون تعداد اعضای خانواده‌های لرستانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی خانواده‌های لرستانی پرجمعیت‌ترین خانواده‌های ایرانی بودند ولی اکنون تعداد اعضای خانواده‌های لرستانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محسن رضایی در ارتباط از طریق ویدئو کنفرانس با استاندار لرستان و نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بحثجمعیت، بیکاری و مهاجرت را در جریان تدوین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه زنگ خطر کاهش جمعیت در لرستان به صدا درآمده است، افزود: زمانی خانواده‌های لرستانی پرجمعیت‌ترین خانواده‌های ایرانی بودند ولی اکنون تعداد اعضای خانواده‌های لرستانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به افزایش آمار مهاجرت و نرخ بیکاری در لرستان بیان داشت: به نظر من در خود استان نمایندگان و استاندار باید در مسیر رفع مشکلات تقسیم کار کنند.

رضایی ادامه داد: در این راستا چون نمایندگان استان در تهران هستند باید در زمینه جذب سرمایه گذاران بیرون استان وقت بیشتری بگذارند و در بحثارتباط با وزارتخانه‌ها نمایندگان باید بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ما هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کنیم که این خلاء پر شود، یادآور شد: برنامه ششم توسعه در حال تدوین است که تلاش می‌کنیم مطابق گزارشی که نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت از سفر به لرستان ارائه می‌دهند در قالب برنامه ششم در مجلس و دولت و سیاست‌های کلان حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

شاخص بیکاری در تدوین برنامه ششم توسعه دیده شود

ایرج عبدی، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، نیز در این ارتباط تصویری گفت: به عنوان نماینده مجلس تلاشم این است که در قالب برنامه ششم حداقل ذهن کار‌شناسان را آماده کنیم که برنامه به شیوه‌ای چیده شود که در موضوع اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ اثرگذاری درست را برای لرستان به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بین خیلی از نمایندگان مجلس دیدگاه اقتصاد دولتی غالب است، افزود: بعضی از مشخصه‌ها به خصوص شاخص‌های اقتصادی اجتماعی ما متاسفانه در توزیع منابع مالی لحاظ نشده و در قوانین مجلس ما آن‌ها را نداریم.

عبدی با بیان اینکه به عنوان مثال بحثبیکاری به عنوان یک شاخص در مجلس برای توزیع منابع لحاظ نشده است، افزود: با افزایش نرخ بیکاری، مهاجرت‌ها، سن ازدواج و آمار طلاق نیز در استان بالا رفته است که این روند نشان می‌دهد در این شاخص‌ها بحثبیکاری اثر مستقیمی دارد.

وی افزود: ما تقاضا داریم به شاخص بیکاری به عنوان یک شاخص اثر گذار در تدوین برنامه ششم توسعه دیده شده و در روند اختصاص منابع مورد تاکید قرار گیرد.

عقب ماندگی استان‌های زاگرس نشین

استاندار لرستان نیز در این ارتباط تصویری با بیان اینکه استان‌های زاگرس نشین به خصوص لرستان عقب ماندگی‌های خاص خود را دارند افزود: اصل ۴۴ هم که امروز در حال اجرا شدن است تبدیل به مانعی برای سرمایه گذاری دولتی در استان شده است.

بازوند عنوان کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم هم در استان‌ها دیده نشده ما تقاضا داریم مطابق پیشنهادهایی که ما داریم برای جبران این عقب ماندگی‌ها در برنامه ششم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نیز کمک کند تا به نوعی این عقب ماندگی‌ها در برنامه ششم برای استان‌های زاگرس نشین به خصوص لرستان جبران شود.

وی در ادامه سخنان خود از راه اندازی مجدد مجموعه کشت و صنعت خبر داد و گفت: این مجموعه پروژه بسیار بزرگی است که مدت ۱۵ سال تعطیل بود و یکسال پیش به سرمایه گذار خارجی واگذار و ۲۰ روز پیش علیرغم تمام مشکلاتی که داشت تعیین تکلیف شده و در نیمه اول آبان ماه کار اجرایی آن آغاز می‌شود.

استاندار لرستان میزان اشتغالزایی این مجتمع را هزار و ۵۰۰ نفر دانست و افزود: تعطیلی ۱۵ ساله مجتمع هزار و ۳۶۰ هکتاری مصداق بارز فرصت سوزی است.

۲۶۸میلیارد تومان برای بزرگراه‌های لرستان اختصاص داده شد

بازوند فعال کردن پروژه‌های زیر ساختی را از اقدامات مثبت صورت گرفته در لرستان دانست و بیان داشت: یکی از این پروژه‌ها آزادراه خرم آباد - اراک است که ۶۷ کیلومترآن در حوزه لرستان قرار دارد و ۹۶۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک نیز فعالیت خوبی دارد و در یک قطعه از آن ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و بیش از ۱۶۰دستگاه ماشین آلات در آن فعال هستند که حدود ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار لرستان طرح توسعه فرودگاه خرم آباد را اقدامی مثبت در بخش حمل و نقل و گامی موثر برای جذب سرمایه گذار دانست و اظهار داشت: توسعه فرودگاه خرم آباد در قالب ۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان در حال انجام است.

بازوند افزود: فرودگاه خرم آباد تنها فرودگاه کشور است که در آن همزمان هم کار توسعه آن در حال انجام است و هم ساماندهی پرواز‌ها را دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت چهارخطه‌های استان اشاره کرد و بیان داشت: در سفر اخیر هئیت دولت به استان لرستان ۲۶۸ میلیارد تومان برای بزرگراه‌های استان اختصاص داده شد که تا پایان سال ۹۴ تمامی این چهارخطه‌ها تعیین تکلیف شوند.

وزارت نیرو مشکل تخصیص اعتبارات لرستان حل کند

استاندار لرستان بیان داشت: هرچند که برای خروج از توسعه نیافتگی استان تنها راهکار موجود جذب سرمایه گذار است ولی یکسری موانع ملی و موانع استانی وجود دارند که موانع استانی به مسائل نرم افزاری و موانع پنهانی که ممکن است در ساختار اداری استان وجود داشته باشد مربوط می‌شوند.

وی مساحت زمین‌های کشاورزی استان را ۸۰۰ هزار هکتار برشمرد و گفت: میانگین زمین‌های آبی کشور ۴۵ درصد است در حالیکه لرستان با وجود آب فراوان تنها ۲۵ درصد زمین‌هایش آبی بوده که هشت درصد آن‌ها به باغداری اختصاص داده شده است.

استاندار لرستان با بیان این مطلب که در لرستان سالیانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب خارج می‌شود افزود: این حق لرستان است که در زمینه آبی شدن زمین‌های کشاورزی حداقل به میانگین کشوری برسد و این مطالبه زیادی نیست.

بازوند یادآور شد: از وزارت نیرو انتظار داریم مشکلات تخصیص اعتبارات را در لرستان حل کند هر چند که در سفر اخیر هئیت دولت به لرستان قول آبی شدن ۳۰ هزار هکتار از راضی کشاورزی لرستان داده شد.

کمبود شدید منابع بانکی از مشکلات اساسی استان

وی کمبود شدید منابع بانکی را یکی از مشکلات اساسی استان دانست و عنوان کرد: برای انجام کارهای اقتصادی به منابع بانکی نیاز داریم و توقع داریم بانک مرکزی از سایر بانک‌های کشور اعتباراتی را به بانک‌های لرستان جابجا کند.

استاندار لرستان ادامه داد: در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی کشور به لرستان قول داده شد برای اتمام پروژه‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را از سایر بانک‌ها به استان لرستان اختصاص دهند.

بازوند از اعضای تشخیص مصلحت نظام خواست به استانهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند در تدوین برنامه ششم توسعه توجه بیشتری داشته باشند و افزود: عقب ماندگی برخی استان‌ها از برنامه چشم انداز در برنامه ششم توسعه قابل جبران خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز