خبرگزاری کار ایران

لزوم توجه به بازاریابی و صادارات جهانی انجیر سیاه لرستان

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۰۴۵

از مزیت‌های انجیر سیاه لرستان، زودرس بودن این محصول است که این عامل باعثشده استان لرستان از نظر سطح زیر کشت و تولید انجیر سیاه مقام اول کشور را دارا باشد.

از مزیت‌های انجیر سیاه لرستان، زود رس بودن این محصول است که این عامل باعثشده استان لرستان از نظر سطح زیر کشت و تولید انجیر سیاه، مقام اول کشور را دارا باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، نشان افتخار بر‌ترین تولید کننده کشور در تولید انجیر سیاه بر گردن لرستان می‌درخشد، اما این محصول در بسیاری از بازار‌ها، بدون ذکر نام استان به فروش می‌رسد. با فرا رسیدن فصل پاییز، بسیاری از کشاورزان و باغداران لرستانی محصولات خود را برداشت می‌کنند. یک سال کار و تلاش شبانه روزی همراه با مشقت و رنج، به ثمر می‌نشیند و زمان بهره برداری از آن فرا می‌رسد. در لرستان به دلیل تنوع آب و هوایی این استان، باغ‌های بارور زیادی وجود دارد که میوه‌های متنوعی از آن‌ها به دست می‌آید و روانه بازار می‌شود. اما برخی از میوه‌های لرستان به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالایی که دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.


مزیت‌های بی‌نظیر انجیر سیاه لرستان
یکی از این محصولات، انجیر سیاه لرستان است که به دلیل اینکه ۲۵ روز زود‌تر از تمام انجیرهای دنیا وارد بازار مصرف می‌شود و کیفیت خوبی دارد، می‌تواند مورد توجه بازارهای داخلی و خارجی قرار بگیرد.

همچنین انجیر سیاه لرستان به سبب وجود رنگ‎دانه بنفش و سیاه خود، نیازی به اضافه کردن رنگ دانه مصنوعی ندارد. اما بازاریابی و فراهم کردن تسهیلات برای استفاده از این مزیت بی‌نظیر آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. این بی‌مهری و بی‌توجهی به انجیر سیاه و نبود برند تجاری برای آن ضربه‌های زیادی به باغداران و در ‌‌نهایت اقتصاد استان وارد می‌کند.

در حالی که اگر بتوانیم بازاریابی قوی داشته باشیم، می‌توانیم در سطح صادرات انجیر سیاه لرستان به سود فراوانی دست پیدا کنیم.


ضعف در بازاریابی

یک کار‌شناس کشاورزی با اشاره به این موضوع که بازاریابی برای انجیر لرستان با ضعف‌های زیادی همراه است، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: انجیر در مناطق معتدل و گرمسیر به خوبی رشد می‌کند و استان لرستان با ظرفیت‌های خوبی که برای تولید این محصول دارد، می‌تواند به یکی از قطب‌های کشور در تولید انجیر سیاه تبدیل شود. اما متاسفانه مانند بسیاری از محصولات این استان با کمبودهایی مواجه است که باعثمی‌شود از این فرصت استفاده‌های لازم به عمل نیاید.

«محمدرضا بیرانوند» با عنوان اینکه گام‌های کوچکی برای معرفی انجیر سیاه لرستان برداشته شده است، ادامه می‌دهد: بحثبسته بندی و فرآوری انجیر سیاه لرستان، بحثتازه‌ای نیست اما هنوز هم با مشکلات زیادی در این حوزه رو به رو هستیم.


مشکلات باغداران

در همین رابطه یکی از باغداران لرستانی هم که از تسهیلات ارائه شده گلایه‌مند است، به خبرنگار ایلنا می گوید: هر سال با شروع فصل برداشت انجیر، مشکلات ما هم برای فروش محصول شروع می‌شود. چرا که در بازاریابی بسیار ضعیف هستیم و برای از بین نرفتن محصول مجبور می‌شویم آن را به هر قیمتی به فروش برسانیم.

«لطف الله آزادی» نبود سردخانه برای نگهداری انجیر را یکی دیگر از مشکلات باغداران لرستانی می‌داند و اضافه می‌کند: هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، دستمزد کارگر، تهیه سبد و بسته بندی محصول بسیار بالا رفته و آبیاری سنتی باغ‌ها بسیار مشکل است. با وجود تمام این مشکلات انجیرهای ما که بسیار با کیفیت هم هستند، همچنان در چشم به راهی توجه مسئولان به سر می‌برند.


درجه بندی و ایجاد ارزش افزوده

بیرانوند نیز ادامه می‌دهد: باید انجیر‌ها درجه بندی شوند و امکان جداسازی محصول، جهت سفارش‌های صادراتی فراهم شود.

همچنین با حذف میوه‌های نامطلوب از مجموعه محصول و استفاده بهینه از آن‌ها در صنایع جانبی ارزش افزوده فراهم می‌شود که این امر به بهبود اوضاع اقتصادی استان کمک قابل توجهی می‌کند.


ایجاد کارگاه فرآوری انجیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: از مجموع ۵۱ هزار و ۴۳۳ هکتار باغ استان، ۹۸۵ هکتار آن به باغات انجیر سیاه اختصاص یافته که از این میزان، ۸۵ هکتار غیر بارور و ۹۰۰ هکتار آن بارور هستند.

مهرداد غضنفری می‌افزاید: توسعه باغات جزو برنامه‎های اصلی این سازمان بوده و لازم به ‎ذکر است سالانه ۱۸ هزار تن از این محصول در استان تولید می‌‎شود که سهم شهرستان پلدختر در این میان حائز اهمیت فراوان است.

وی آبرسانی از طریق ایستگاه پمپاژ و لوله‎گذاری، توزیع نهال اصلاح شده، ارائه تسهیلات بانکی و خدمات کار‌شناسی را از اقدامات این سازمان برشمرده و خاطرنشان می‌کند: کیفیت این انجیر در کشور حرف اول را می‌‎زند و در سطح جهانی رقابت می‌‎کند. سال گذشته یک و نیم میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بخش کارگروه توسعه کشاورزی به منظور احداثکارگاه فرآوری در پلدختر به بخش خصوصی واگذار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی، تصریح می‌کند: متأسفانه به دلیل اختلافاتی که بین سرمایه‌گذاران به وجود آمد، کار تکمیل کارگاه به تعویق افتاد، اما با این حال گفته شده تا پایان سال ۹۲ کار ساخت آن تکمیل می‌شود.

گزارش؛ محمد یگانه / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز