خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از گاز رسانی نامطلوب در لرستان؛

روستاهای لرستان از سرما به خود می‌پیچند

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۰۶۳

در استان لرستان به لطف تعلل و کم کاری مدیریتی آن، بسیاری از روستاها و مناطق شهری خدمات رسانی گاز را در حد مطلوب انجام نداده و زمستان امسال را باید با سختی پشت سر بگذارند.

در استان لرستان به لطف تعلل و کم کاری مدیریتی آن، بسیاری از روستاها و مناطق شهری خدمات رسانی گاز را در حد مطلوب انجام نداده و زمستان امسال را باید با سختی پشت سر بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، باشروع فصل سرما مهم‌ترین خواسته اهالی مناطق سردسیر و دورافتاده تامین و منابع سوختی است. از شاخص ترین خدمات دولت ها طی دو دهه ی اخیر بدون شک توزیع و انتقال گاز به مناطق شهری و روستایی سراسر کشور است. و این خدمات برگ زرینی است که نمی توان آن را فراموش کرد. با وجود اینکه ایران دومین مخزن گازی دنیا پس از کشور روسیه محسوب می شود اما هنوز مناطقی از این سرزمین وجود دارد که کمترین بهره ای از این منبع ارزشمند انرژی نبرده اند.

در استان لرستان به لطف تعلل و کم کاری مدیریتی آن، بسیاری از روستاها و مناطق شهری خدمات رسانی گاز را در حد مطلوب انجام نداده و زمستان امسال را باید با سختی پشت سر بگذارند. افزایش قیمت سوخت های فسیلی و کمبود تک فروشی آن از یک طرف، نبود امکانات گازرسانی باوجود خطوط لوله اصلی گاز که در چند کیلومتری نزدیک این مناطق است، باعثشده که اهالی این مناطق فصل سرما را با سوزاندن درختان و جنگل های طبیعی و خدادادی برای گرما بخشی به خانه شان به سر ببرند.

بخش سپیددشت با تعداد بالای پنجاه روستا در بخش مرکزی خرم آباد و همچنین بخش کاکاوند با وسعت بیش از ۱۵۰۰کیلومتر مربع که آن هم متشکل از دهها روستا و اتفاقا از سردترین مناطق استان لرستان هستند از جمله مناطقی محسوب می شوند که با وجود گذر خط اصلی انتقال گاز از کنار روستاهایشان، اما از این خدمت دولت بی بهره هستند.

کمترین و ابتدایی ترین ضربه ای که نداشتن گاز و انرژی گرمایشی در این مناطق و روستاها به وجود می آورد، تخریب محیط زیست و جنگل ها و استفاده از سوخت های سنتی است که با وجود تبلیغات و شعارهای رنگارنگ و گوناگون استفاده نکردن از جنگل ها، باید یرای عبور از سرما زمستان از ان استفاده شود.

قطعا در کنار عوامل مختلف و موارد متعدد مهاجرت روستاییان، یکی دیگر از دلایل اصلی خالی شدن روستاها از ساکنین و حضور در مراکز شهری همین نبود امکانات و لوازم زندگی در عصر جدید است.

استاندار لرستان در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه خدمات گازرسانی در مناطق روستایی استان لرستان اصلا در حد میانگین کشوری نبوده است و این از ضعف های اصلی عملکرد مدیران مربوط محسوب می شود.

«هوشنگ بازوند» ادامه داد: میانگین گازرسانی به روستاهای کشور تا کنون در بیشتر استان ها حدود ۶۰ درصد است که نشان می دهد استا ن های دیگر در این زمینه خدمات دهی خوبی داشته اند، اما همانطور که گفته شد متاسفانه در استان لرستان در بهترین حالت این خدمات دهی به ۲۵ درصد میرسد.

بازوند افزود: به علت همین عملکرد نامطلوب مدیران حوزه مربوط، از تعداد ۱۵۷۰ روستای استان لرستان فقط تعداد ۳۷۵روستا گازرسانی صورت گرفته است که در مقابل میانگین کشوری در سطح خوبی قرار نداریم.

نماینده عالی دولت در استان لرستان تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم خدمات دهی در حوزه گازرسانی به روستاهای استان را به حد مطلوبی برسانیم، از بدو ورود دولت جدید به استان تعداد ۱۳۳روستا را گازرسانی انجام دادیم که در هفته دولت به بهره برداری رسید. همچنین تعداد ۲۰۰روستا در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آن با سرعت مطلوبی صورت می گیرد که تا پایان سال هم این تعداد به جمع روستاهای برخوردار از نعمت گاز خواهند پیوست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به ضعف هایی که در زمینه گازرسانی به نقاط مختلف روستایی در گذشته وجود داشته است، با علم به بضاعت شرکت گاز استان لرستان سعی کرده ایم اولویت بندی را برای گازرسانی به مناطق مختلف استان در دستور کار قرار داده ایم.

«محمد اصلانی» افزود: در این زمینه روستاهای پرجمعیت و سردسیر استان که در مسیر خطوط انتقال گاز هستند را در دستور کار و اولویت اجرا قرار داده ایم. از بدو حضور بنده در استان لرستان بیش از ۵جلسه در مورد گازرسانی به روستاها برگزارکرده ایم و مسئولان شرکت گاز استان را پای کار آورده ایم تا نقاط ضعف را پوشش دهیم.

اصلانی ادامه داد: عمق کاستی ها و ضعف های مدیریتی در گذشته بسیار زیاد بسیار زیاد بوده است و برای جبران این عقب ماندگی همت عالی و کار دوچندان انجام دهیم، البته خوشبختانه طی یک سال گذشته اقدامات خوبی برای پوشش این ضعف صورت گرفته است.

فرماندار خرم آباد هم در این مورد به خبرنگار ایلنا گفت: باید بپذیریم که مناطق زیادی در استان وجود دارد که هنوز تحت پوشش گاز رسانی قرار نگرفته است.

«حبیب اله خجسته پور» افزود: از شروع سال ۹۳تاکنون چندین بار در شورای برنامه ریزی بحثگازرسانی به مناطق روستایی و بخش هایی که تحت پوشش گاز رسانی قرار ندارند را در دستور کار خود قرار داده ایم.

خجسته پور ادامه داد: در طول یک سال گذشته به اندازه تمام دورانی که گاز به استان لرستان آمده است برای روستاهای استان و شهرستان خرم آباد گاز رسانی صورت گرفته است و هم اکنون محور سپیددشت به عنوان یکی از بخش های سردسیر استان در دست اقدام است که به زودی شاهد گازرسانی به این منطقه و روستاهای تحت پوشش آن خواهیم بود.

فرماندار خرم آباد تصریح کرد: ناگفته نماند اعتبارات جذب شده برای این حوزه تعریف چندانی ندارد که باید در نظر داشته باشیم هنوز بسیاری از روستاهای استان و شهرستان خرم آباد تحت پوشش گازرسانی قرار نگرفته اند.

خجسته پور گفت: روستاهای دارحوض - زرین چغا –بخش کاکاشرف با چندین روستا - بخش شاهیوند با چندین روستا - و ده پیر شمالی با چندین روستا از جمله مناطقی هستند که در شهرستان خرم آباد منتظر گازرسانی هستند.

ناگفته نماند بخش افرینه با ۴هزار نفر جمعیت در شهرستان پلدختر، بخش کاکاوند با دهها روستا در منطقه سردسیر شهرستان دلفان فقط بخش کمی از روستاهایی هستند که به لطف مدیریت غیر عادلانه شرکت گاز استان از این نعمت خدادادی بی بهره هستند و روز به روز بر جمعیت مهاجران ان به شهرها افزوده می شود.

گزارش کریم داودی نژاد / ایلنا لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز