خبرگزاری کار ایران

اقدام خودسرانه شرکت برق لرستان و هجمه به درختان توجیه پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۷۰

مسئولان شرکت برق می بایست با استفاده از اعتبارات خود نسبت به اجرای طرح‌های کابل زمینی یا خودنگهدار در سطح شهر که از وظایف تخصصی این شرکت است همانند سایر شهرها اقدام کنند.

مسئولان شرکت برق می بایست با استفاده از اعتبارات خود نسبت به اجرای طرح‌های کابل زمینی یا خودنگهدار در سطح شهر که از وظایف تخصصی این شرکت است، همانند سایر شهرها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، درختان یک ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی هر جامعه ای هستند و هرچند انسان هوا را از دی‌اکسید‌کربن پر و لایه اوزون را با مواد شیمیایی ساخته خود نابود می‌کند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می‌دهند و می بایست در حفظ و نگهداری درختان سطح شهرها که تاثیر بسزایی دربهبود آب و هوای شهری دارند تلاش و کوشش مضاعفی کنیم.


قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت

درختان و گیاهان ریه های زمین هستند و به همان اندازه که درخت جان تازه‌ای به جوّ می‌دهد از این رو ما نیاز به کاشت درخت داریم و باید از قطع درختان خودداری کنیم، زیرا هر درخت در هرکجای دنیا گوهری است پربها و اوزون و گازهای گلخانه‌ای مرز نمی‌شناسند، پس قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت و می بایست از قطع درخت پرهیز شود.

اما باتوجه به اهمیت جهانی این موضوع، متاسفانه در استان ما لرستان گاهاً مشاهده می شود برای ساخت و ساز ساختمان یا بنای تجاری براحتی اقدام به قطع درختان می کنیم اخیراً در اقدامی جدید و بهت آور متوجه شدیم که مسئولان شرکت توزیع برق لرستان به بهانه عبور کابل های برق از میان درختان، یا هر توجیهی که خودشان برای این کار دارند درختان را از قسمت بالایی قطع می کنند تا از شبکه برق شهر بدور باشد که علی رغم تعجب شهروندان و تذکرات آنها این اقدام عجیب را انجام دادند.

تماس های شهروندان و نارضایتی از زخمی کردن درختان

طی تماس های تلفنی که بعضی شهروندان با ما داشتند با ابراز نارضایتی از زخمی کردن درختان سطح شهر، خواستار جلوگیری از این اقدام شدند.

این شهروندان معتقدند که قطع درختان و کوتاه کردن آن از بالا به پایین باعثجلوگیری از رشد درخت می شود و موجب می‌شود این درختان به مرور و بعداز یک سال رو به خشک شدن بروند که قطعاً این کار غیرکارشناسی به ضرر شهر و منابع طبیعی و درختان است.

این شهروند همچنین گفت: الگوی این چنین کاری را در هیچ یک از شهرها ندیدیم ولی ظاهرا حفظ و نگهداری از درختان برای مسئولان ما مهم نیست و اگر به درختان نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که این درختان از قسمت بالا قطع شدند که عملا جلوی رشد درخت را خواهد گرفت و خواستار برخورد مسئولین با این روش هستیم.


قطع درختان خیابان انقلاب و اسدآبادی، رازی!!
خبرنگارایلنا برای صحت این موضوع گشتی در سطح شهر زد و به واقعیت موضوع پی برد ومشاهده کرد که درختان خیابان‌هایانقلاب و اسدآبادی و بعضی نقاط دیگر شهر مورد هجمه قرار گرفتند و از قسمت‌های بالا به پایین قطع شدند که مطمئنا این کار بسیار غیر کارشناسی را کسی نمی پذیرد و مسئولان خاطی باید جوابگوی این کار باشند.


تخلف محرز و آشکار شرکت برق از دید کارشناسان

اما ما به اینجا اکتفا نکردیم و به سراغ مسئولان سازمان فضای سبز شهرداری خرم آباد رفتیم تا نظرات آنان را نیز جویا شویم. رییس سازمان فضای سبز در این خصوص می گوید: قطع شاخ و برگ درختان و بعضاً خود درخت توسط عوامل شرکت توریع برق انجام می گیرد و ما بعنوان مسئول فضای سبز صددرصد مخالف این کار غیراصولی هستیم و در این مورد با مسئولان شرکت برق درگیر هستیم و به‌صورت جدی پیگیر جلوگیری از این اقدام غیرقانونی هستیم و اگر نیاز باشد از این دستگاه شکایت خواهیم کرد.

جلالوند دلیل این اقدام غیرقانونی مسئولان اداره برق را این طور بیان کرد: ظاهرا درختان را به‌دلیل برخورد به شبکه برق شهر قطع می کنند که از نظر ما کاملا غیرقانونی و بدون مجوز است و مسئولان برق بدون توجه به تذکرات ما بصورت شبانه یا در ساعات ۴ صبح بهمراه جرثقیل در سطح شهر اقدام به آسیب رساندن به درختان می‌کنند.
این مسئول شهری ادامه داد: از آنجایی‌که درختان داخل شهر در زیبایی شهر و اکسیژن دهی به فضای شهری تاثیر بسزایی دارند این روش اداره برق به آنها بصورت جدی آسیب می رساند که باعثنارضایتی شهروندان نیز شده است.

جلالوند با رد این اقدام ناشایست اظهارداشت: طی توافقی که قبلا با مسئولان برق داشتیم قرار بر این بود که درخت حرص شود نه اینکه تنه درخت یا خود درخت قطع شود و بنا شد با هماهنگی قبلی و با تایید کارشناس مربوطه این کار را بصورت محدود انجام دهند. ولی متاسفانه مسئولان اداره برق بدون هرگونه هماهنگی و اخذ مجوزی از سازمان پارکها و فضای سبز و بدون توجه به تذکرات در ساعات ابتدایی صبح اقدام به حرص غیرقانونی در ختان سطح شهر می کنند و مشاهده شده که تنه درختان را قطع کردند.

وی همچنین در خصوص اقدامات بازدارنده سازمان متبوع خود در قبال این بی نظمی افزود: در حین آسیب رسانی به درختان و طی گزارشاتی که دریافت کردیم با توقیف ماشین آلات اداره برق و هدایت آنها به پارکینگ، مانع این کار می شویم کما اینکه قبلا با توقیف چند دستگاه ماشین آلات از جمله جرثقیل از این اقدام جلوگیری کردیم.

رییس سازمان پارکها و فضای سبز خرم آباد در خصوص راهکار جلوگیری از آسیب رسانی به درختان سطح شهر گفت: راه اصلی این کار آسیب رسانی به درختان نیست. مسئولان شرکت برق می بایست با استفاده از اعتبارات خود نسبت به اجرای طرح‌های کابل زمینی یا خودنگهدار در سطح شهر که از وظایف تخصصی این شرکت است همانند سایر شهرها اقدام کنند و دیگر نیازی به این روش غیرقانونی که بجز صدمه رسانی به درختان مشکلی را حل نخواهد کرد، نیست. ولی ظاهرا تاکنون این امر محقق نشده است و بصورت پنهانی و بدون هرگونه اخذ مجوزی به این کار روی آوردند و متاسفانه مسئولان برق که می بایست در خصوص طرحهای تخصصی نهایت تلاش را بکار گیرند بی توجه هستند و باعثآسیب جدی به درختان شدند.

جلالوند همچنین گفت: در این خصوص جرائم سنگینی برای شرکت برق در نظر گرفتیم تا مانع ادامه این کار شویم. بابت آسیب رسانی به هر درختی تا ۴۰۰هزارتومان جریمه به شرکت برق ابلاغ خواهیم کرد تا آنها نیز با استفاده از راه و روش درست یاکابل خودنگهدار در سطح شهر این چنین به درختان آسیب نرسانند.

ابراز تاسف کارشناسان!!
یک کارشناس زیست محیطی نیز در این خصوص ضمن ابراز تاسف از تعرض و همجه به درختان سطح شهر گفت: در حالیکه همه امکانات چندین دستگاه مرتیط با موضوع درخت، جنگل و مسائل زیست محیطی و صرف هزینه های هنگفت برای حفظ و نگهداری درختان و ضرورت توجه جدی مسئولان به این امر مهم که مورد تاکید همه مسئولان استانی و کشوری است اما در لرستان و بصورت آشکارا دست به آسیب رساندن جدی به درختان می زنیم. متاسفانه مسئولان حوزه برق استان ضمن تخلف آشکار براحتی و با بهانه های واهی دست به آسیب رسانی جدی به درختان سطح شهر می زنند و این کار خیانت به درختان و فضای سبز شهر خرم آباد محسوب می شود و مسئولان شهری می بایست به هر طریقی که شده مانع ادامه این کار شوند و خسارات وارده به درختان و تعرض به حقوق شهروندان را از عامران این کار مطالبه کنند.

کارشناس زیست محیطی در پایان گفت: بر اساس قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز شهری، ورود خسارت به فضاهای سبز و درختان جرم محسوب می شود و برابر قوانین دارای پیگرد قانونی است.

کابل زمینی، روشی مهندسی شده که به فراموشی سپرده شده!!!
شرکت برق لرستان یکی از دستگاه‌های اداری استان است که همیشه در خصوص تبلیغات و موفقیت خود در سطح کشور هزینه های زیادی پرداخت کرده و طوری بیان شده که این شرکت از نظر مالی مشکلی نخواهد داشت. اما ظاهرا این هزینه ها بیشتر در امور غیرضرور بکار گرفته می شود. چون اگر غیر از این بود بجای اینکه بطور پنهانی به درختان حمله ور شویم و آنها را به بهانه نزدیکی به شبکه برق قلع و قمع کنیم با صرف هزینه ای هر چند زیاد با بکار گیری روش‌های مهندسی! این مشکل را برای همیشه برطرف میکردیم تا دیگر شاهد نارضایتی شهروندان و وارد شدن خسارت به درختان شهر نمی شدیم. از یک طرف مسئولان برق در حال تبلیغات میلیونی در خصوص عملکرد خود هستند، از طرفی نسبت به اصول مهندسی بی تفاوت و بی اهمیت هستند.

سوالی دیگری هم مطرح است آیا در دیگر استان‌های کشور، مسئولان برق آسان ترین راه ممکن یعنی بریدن درخت را انتخاب می کنند یا با روش‌های مهندسی به مردم ارائه خدمات می دهند؟؟!

متاسفانه مشاهده می شود در جاهایی که نیاز به استفاده از کابل‌های خودنگهدار نبوده از آن استفاده شده و در جاهایی که نیاز مبرم به کابل خودنگهدار بوده، استفاده ای نشده که جای تعجب دارد. چرا اصول مهندسی را رعایت نمی کنیم؟؟

وقتی مهندسی ارزش را در خصوص کلیه طرح‌ها بکار گیریم، مطمئنا شاهد این گونه رفتارهای ناشایست با طبیعت شهر نخواهیم بود. مهندسی ارزش تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و بهره برداری انجام می شود. ولی به نظر شما آیا مهندسی ارزش در طرحهایشرکت برق استان اجرا می گردد؟؟!!!! آیا در سایر استانها هم این چنین به مهندسی ارزش توجهی نمی کنند؟

تاکید پیامبران بر حفظ و نگهداری درختان
روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است. یکی از رایج‌ترین احادیثاز پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: «شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.» حضرت علی(ع): «پرهیز از قطع درختان سرسبز، بر طول عمر انسان می‌افزاید.» امام صادق(ع): «قطع بی‌رویه درختان میوه‌دار، عذاب سخت الهی را در پی دارد.

طبق تحقیقات بعمل آمده، زمانی که تعداد درختان در سر راه شبکه برق وجود دارد براحتی می توان با استفاده از کابل زمینی مشکل را برطرف کرد و هیچ خساراتی هم به درختان سطح شهر وارد نکرد!!

اما نمی دانیم در استان ما چرا اینطور دست به آسان ترین راه ممکنه یعنی قطع درختان زدیم و از نصب کابل‌های زمینی که از روشهای مهندسی شده برق رسانی است گذر می کنیم؟؟

امیدواریم مسئولان برق اینقدر که به حواشی می پردازند به مسائل مهم شهر و شهروندان و امورات تخصصی حوزه کاری خود بپردازند. بجای دادن شعار و بوق و کرنای کاری خود، به اصل کار بپردازند. البته این را باید گفت با توجه به تبلیغات مدیران این شرکت و نشان دادن و معرفی خود در سطح جامعه،، اخیرا در همایش سراسری که در تهران برگزار شد، توزیع برق لرستان علی رغم همه ادعاها، در بین استان‌های کشور نتوانست جایگاهی کسب کند و عملا جز استان‌های برتر حضور نیافت که نشان از ضعف عملکرد تخصصی این شرکت دارد. ا

انتظار می رود مسئولان استانی نسبت به مطالبات و خواسته های بحق مردمی حساسیت نشان داده و در این چنین مواردی از آقایان مدیر، حمایت نکرده، بلکه مدافع حق و حقوق شهر و شهروند باشند و اینجا یک سوال به ذهن می رسد که سکوت مسئولان استان در قبال این چنین مدیرانی که هر روز خبرساز می شوند، به چه معناست؟؟؟ و چه کسی پاسخگوی خسارات وارده به درختان می باشداست؟ دستگاه‌های ذیربط این کار از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری و انجمن دوستداران طبیعت در این خصوص باید پیگیر باشند. چرا که اگر این روند غیرقانونی ادامه پیدا کند ممکن است جبران پذیر نباشد.

مسئولان شهرداری خرم آباد نیز می بایست با استفاده از راهکارهای قانونی در برخورد با کسانی که سلامت درختان و فضای سبز شهر را به مخاطره می اندازند اغماض نکنند و ضمن توقف سریع این کار، اقدامی اساسی در حق شهروندان انجام دهند.

گزارش علی موسیوند / ایلنا لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز