خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از غول اعتیاد در میان جوانان لرستانی؛

بیکاری از مولفه‌های ویران کننده اعتیاد در جوانان / عتیاد پنهان در بین زنان

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۸۷

اعتیاد ماده‌ای مخرب و ویرانگر است به گونه ایی که در سال های اخیر، بسیاری از جوانان لرستانی را در خود غرق و به کام مرگ کشانده است.

اعتیاد ماده ای مخرب و ویرانگر است به گونه ایی که در سال‌های اخیر خیلی از جوانان لرستانی را در خود غرق و به کام مرگ کشانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، این در حالی است که در پاره‌ای از مواقع، مواد جدید و صنعتی به راحتی در دسترس افراد قرار می‌گیرد و رواج بیشتری یافته است به گونه‌ای ی که تهدیدی برای نزدیکان و بستگان افراد شده و در مواقعی شاهد اتفاقات ناگوار و تلخی در این میان می‌شویم.

با توجه به اینکه اعتیاد، امروز جنسیت نمی‌شناسد، تهدیدی جدی نیز برای زنان به شمار می‌رود به گونه ایی که اعتیاد زنان به مراتب خطرناک‌تر از اعتیاد در بین مردان است. چرا که زن به واسطه جنسیت خود بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، هر چند اعتیاد معضلی خانمان سوز است، اما اعتیاد در بین زنان امنیت روحی و روانی را از آنان سلب می‌کند.

این در حالی نادیده گرفته می‌شود که خانواده‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و نداشتن آگاهی از این مواد و مصرف آن، دیر‌تر متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند.

اما با توجه به اهمیت آگاهی در بین خانواده‌ها، تلاش و فرهنگ سازی در این خصوص، شاید معضل اعتیاد کاهش یابد و امید می‌رود که دیگر اثری از این بلای خانمان سوز و افیون خطرناک در جامعه وجود نداشته باشد.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر لرستان به ایلنا گفت: جوانان ما هشت سال دفاع مقدس را در کارنامه خود دارند. جوانانی که به دشمن تجاوزگر اجازه ندادند که حتی به یک وجب از این خاک تجاوزشود.

«حجت اله فراشی» در خصوص اهمیت به کاهش مضرات اعتیاد، عنوان می‌کند: استاندار برای کاهش مضرات اعتیاد و راهکارهای جلوگیری از آن؛ جلسات شورای هماهنگی و اطلاع رسانی در این خصوص را از یک ماه به ۱۵ روز تقلیل داده به طوری که اهمیت برای رفع این چالش اصلی و اساسی، جلساتی به صورت منظم برگزار می‌شود.


بیکاری از مولفه‌های اعتیاد است

وی با اشاره به مولفه‌های موثر در بحثاعتیاد، می‌افزاید: با توجه به اینکه این ماده مخرب و ویرانگر است، اهمیت و پیگیری در این مورد در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گرفته به طوری که برای رفع آن در حوزه اجتماعی؛ بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی، فقر و رفاه آگاهی باید در بین شهروندان صورت گیرد تا از این مولفه‌های موثر که در افزایش اعتیاد نقش مهمی دارند، جلوگیری به عمل آید.


اعتیاد پنهان در بین زنان

فراشی در خصوص اعتیاد پنهان زنان می‌گوید: اغلب در بین زنان اعتیاد به صورت پنهان است. چرا که زن‌ها از آشکار کردن این موضوع ترس دارند به طوری که از نظر فرهنگی در جامعه اعتیاد مردان را بیماری تلقی می‌کنند ولی اعتیاد زنان انحراف نامیده می‌شود.

وی اجبار همسر، مصرف پدر و مادر و انتقال مواد توسط دختران و نیز آستانه پایین تحمل خانم‌ها را از عوامل مهم اعتیاد در بین زنان ذکر می‌کند و می‌افزاید: اعتیاد زنان باعثاز هم پاشیدگی و انحراف در خانواده می‌شود و از اهمیت بالاتری نسبت به مردان برخوردار است.

رتبه اول لرستان در حوزه فرهنگی و پیشگیری

دبیر دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه لرستان در حوزه فرهنگی و پیشگیری اول، در حوزه اطلاع رسانی و نیز مقابله‌ای و کشفیات جزو بر‌ترین‌ها است، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه لرستان از نظر درمان از ۵۴ مرکز به ۱۰۲ مرکز ارتقاء یافته، همین امر باعثشده تا دسترسی معتادان به مراکز بیشتر شود به گونه ایی که در حوزه درمان هم دارای رتبه قابل قبولی هستیم و مرکز ماده ۱۶ خرم آباد مصداق همین امر است.

وی با اظهار اینکه کمپ‌های غیر مجاز حذف شده است، ادامه می‌دهد: کمپ‌های فعال از ۷ تا به ۲۷ کمپ افزایش یافته و این در حالی است که در سال جاری ۲ کمپ مجوزدار هم که تخلفاتی در این زمینه انجام دادند، تعطیل شده‌اند.


برای تهیه داروی اعتیاد به عطاری‌ها نروید

فراشی با تأکید بر اینکه شهروندان برای خرید داروهای ترک اعتیاد به عطاری‌ها نروند، می‌گوید: خیلی از مصرف کنندگان مواد که می‌خواهند اقدام به ترک کنند متأسفانه به خاطر ترسی که از درج شدن نام‌شان در مراکز ترک اعتیاد و یا کمپ‌ها دارند، برای تهیه داروهای ترک اعتیاد به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند که این اقدام بسیار خطرناکی است به طوری که شاهد بوده‌ایم، از طریق عطاری‌ها داروهایی به افراد داده شده که فرد را با مشکلات عدیده ایی مواجه کرده است.

پلمپ کلینیک‌ها در صورت افشای نام معتادین
وی با اشاره به اینکه افرادی که برای ترک اعتیاد واهمه دارند، می‌گوید: بیماران از درج نام‌شان در کلینیک‌ها ترس نداشته باشند. چرا که هیچ کلینیکی حق چنین کاری ندارد و اعتماد در دستور کار پزشکان مربوطه است و در صورت چنین اقدامی آن کلینیک پلمپ خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان گفت: ۵۰ درصد دلیل اصلی طلاق در استان اعتیاد است.

«حجت اله فراشی» افزود: فرد معتاد برای بدست آوردن مواد مخدر خود دست به هر آسیب اجتماعی می‌زند از جمله سرقت‌های خردی که صورت می‌گیرد.


۳درصد زنان گرفتار مواد

وی در پاسخ به این سوال که آمار معتادان در استان چه میزان است، افزود: در سال گذشته ۳۵ هزار نفر از افراد معتاد به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که ۹۷ درصد این تعداد مرد و مابقی زن بودند.

وی آمار اعتیاد در استان را نگران کننده خواند و تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در بحثفرهنگی و اجتماعی باید در حوزه مقابله با اعتیاد حضور جدی و فعال داشته باشند.


اهمیت رویکرد اجتماعی در پیشگیری موادمخدر

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان در پاسخ به این سوال که برنامه محوری شما برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر چیست، اظهار کرد: یکی از آیتم‌های اصلی پیشگیری، مبارزه در قالب یک رویکرد اجتماعی است که اهمیت توجه مسئولان و حساس‌سازی مردم را می‌طلبد.

وی فرهنگ‌سازی و تعمیق باورهای مذهبی را در کاهش اعتیاد موثر دانست و افزود: مبارزه با مواد مخدر را باید از حوزه قضایی و انتظامی خارج و به بحثاجتماع هدایت کنیم تا مردم به طور مستقیم مداخله کنند.

اهمیت مهارت «نه» گفتن در مبارزه با موادمخدر

فراشی تصریح کرد: مردم برای اینکه در این حوزه مداخله کنند باید در بحثمهارت‌ها، آموزش‌های مهارت زندگی، سبک زندگی، ارتباط موثر با فرزندان و در طرح «نه» گفتن توانمند شوند تا جامعه واکسینه شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها عمده‌ترین نقش تعیین کننده را در تحقق رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر دارند و با کمک آن‌ها این مهم امکان‌پذیر خواهد بود به طوری که در شفاف‌سازی و خنثی سازی این امر نقش بسیار مهمی را می‌توانند ایفا کنند.

فراشی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تعامل خوبی با اصحاب رسانه دارد و بر همین این باور، نقش رسانه‌ها در این زمینه بی‌بدیل است.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان اظهار کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود چرا که حضور جدی رسانه‌ها در این عرصه می‌تواند کمک قابل توجهی باشد.

۵۰سازمان مردم نهاد در استان

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد سازمان مردم نهاد در استان وجود دارد، افزود: بیش از ۵۰ سازمان مردم نهاد در لرستان وجود دارد که در حوزه پیشگیری و در قالب طرح‌های کانون هدف، محیط‌های کار، آموزش و دیگر فعالیت می‌کنند.

به گفته این مسئول، یکی از شاخص‌ها در بحثتوسعه که استاندار لرستان نیز به این مهم تاکید داشته را در حوزه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و همچنین جغرافیایی و اشتغال دانست.

وی عنوان کرد: کنجکاوی، گروه دوستان، شرایط و نوع کار، ارتباط غیرموثر با خانواده، مهاجرت، حاشیه نشینی، وجود نقاط آلوده می‌تواند مولفه‌هایی برای گرایش به سمت اعتیاد باشند.

در ادامه این گفتگو روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان به ایلنا گفت: اعتیاد این ماده ویرانگر رحم ندارد به طوری که همه باید مواظب باشند.


کنترل آسیب‌ها با آموزش مهارت‌های زندگی

«احسان مویدی» با اشاره به اینکه هیچ فرد معتادی به این فکر نمی‌کند که روزی کارتن خواب شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه اقدامات فرهنگی شاید کمی دیر‌تر صورت گرفته است به طوری که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز شاهد بحرانی بودن این وضعیت نبودیم

وی تصریح می‌کند: اما امروز هم می‌شود با آموزش مهارت‌های زندگی آسیب‌ها را کنترل کرد.

قرارگیری در مسیر ترانزیتی کردستان عراق به خوزستان ایران، این فرصت را برای شهرستان پلدختر فراهم کرده تا از قِبَل عبور خودروهای عراقی منافع اقتصادی عمده‌ای کسب کند. اما این همه موضوع نیست و خسارات مختلف این وسایل نقلیه، ضربات بسیاری به این شهرستان وارد می‌کند. یکی از مهم‌ترین این خسارات، آسیب‌های زیرساختی و زیست محیطی ناشی از عبور این تانکرهاست.

گزارش؛ محمد یگانه / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز