خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا از مشکلات کارگران شرکت پارسیلون خرم آباد؛

بزرگترین کارخانه تولید نخ کشور؛ همچنان در کما

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۲۹

شرکت پارسیلون خرم آباد در سال ۸۲ به بخش خصوصی واگذار شد در حالی که همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و از بی‌تدبیری‌ها رنج برده وکارگران این شرکت در بدترین وضع ممکن مادی قرار دارند.

شرکت پارسیلون خرم آباد در سال ۸۲ به بخش خصوصی واگذار شد در حالی که همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و از بی تدبیری‌ها رنج برده و کارگران این شرکت در بدترین وضع ممکن مادی قرار دارند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار ایلنا از خرم آباد، شرکت پارسیلون خرم آباد بزرگترین تولید کننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید است که در سال ۵۳ در خرم آباد تاسیس شد.

این شرکت، ظرفیت تولید سالانه ۱۴هزار تن نخ نایلون خام، استرچ و هزار تن گرانول پلی آمید را داشته است که با به وجود آمدن برخی مشکلات در حال حاضر تولید سالانه این شرکت بسیار پایین است.

شرکت پارسیلون خرم آباد در سال ۸۲ به بخش خصوصی واگذار شد. در حالی که همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

در حال حاضر بدهی ها، معوقات بانکی و مطالبات کارگران از جمله چالش های پیش روی شرکت پارسیلون خرم آباد است.

پرداخت نکردن مطالبات کارگران شرکت پارسیلون سبب شده تا طی هفته های گذشته تعدادی از کارگران بازنشسته آن تجمعی روبروی استانداری استان داشته باشند و خواستار پیگیری حقوق معوقه خود شوند.

نارضایتی کارکنان بازنشسته پارسیلون

یکی از کارگران بازنشسته شرکت پارسیلون در این خصوص به ایلنا می گوید: ۲۳سال در این کارخانه فعالیت کرده ام و از سال ۸۸ بازنشسته شده اما تاکنون موفق به دریافت سنوات و بازنشستگی خود نشده ام.

«رضا بازگیر» ادامه می دهد: برای پیگیری مطالبات به دفعات مکرر به استانداری و دادگستری استان مراجعه کرده ایم ولی به دلایلی این حکم اجرا نمی شود.

وعده های انجام نشده

«علی نعمتی» هم یکی دیگر از کارگران شرکت پارسیلون است که نسبت به دریافت نکردن حقوق و سنوات خود اظهار نارضایتی می کند و به ایلنا می گوید: ۶سال است که بازنشسته شده ام ولی تاکنون سنوات خود را دریافت نکرده ام.

نعمتی ادامه می دهد: فقط به ما وعده وعید می دهند و پشت گوش می اندازند، دیگر نمی دانیم برای پیگیری حقوق خود باید به کجا مراجعه کنیم.

تایید مطالبات کارگران پارسیلون

مدیر کل سیاسی انتخابات استانداری لرستان هم با تایید ادعای بازنشستگان این شرکت به ایلنا می گوید: بله، کارکنان بازنشسته پارسیلون مطالباتی از سال های گذشته دارند که به مراجع قضایی ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

«جعفر طولابی» ادامه می دهد: مراجع قضایی حکم توقیف اموال مازاد شرکت را داده اند که بخشی از آنها به فروش رفته و برخی دیگر نیز به محض فروش به کارکنان پرداخت می شود.

پرداخت مطالبات؛ فروش اموال مازاد

وی می گوید: همه بدهی ها حساب شده است و آگهی فروش اموال مازاد شرکت پارسیلون منتشر شده است که ما به محض پیدا شدن خریدار پیگیر می شویم.

انجام مطالعات به منظور تعیین تکلیف
طولابی در خصوص وضعیت فعلی پارسیلون هم می گوید: وضعیت این شرکت توسط تیم های مختلفی در استانداری و سازمان صنعت معدن وتجارت در حال پیگیری است و به محض انجام مطالعات و کارشناسی دقیق تصمیم مناسبی اتخاذ می شود.

زیان ده بودن شرکت

مدیر کل سیاسی انتخابات استانداری استان با تایید زیان ده بودن شرکت اظهار می کند: در حال حاضر تولید شرکت پارسیلون با درآمد متناسب نیست و همین امر سبب شده است که شرکت پارسیلون زیان ده باشد.

وی می‌گوید: تعیین تکلیف شرکت با توجه به رعایت همه موارد انجام خواهد شد بنابراین بررسی این موضوع نیاز به صرف زمان بیشتری دارد.

حمایت از شرکت های بحران دار
مدیرکل تامین اجتماعی لرستان هم در خصوص تجمع کارکنان شرکت پارسیلون با اشاره به همکاری و همراهی تأمین اجتماعی استان با واحدهای کارگاهی بحران دار در استان به ایلنا می گوید: با وجود حمایت هایی که از شرکت پارسیلون داشته ایم هم اکنون تامین اجتماعی لرستان ۲۶ میلیارد تومان از شرکت پارسیلون لرستان طلب دارد.

‹‹شهناز حمزه لویی›› می افزاید: ۱۴۰۰ نفر در شرکت پارسیلون بازنشسته شده‌اند که ماهانه ۱۴ میلیارد ریال مستمری دریافت می‌ کنند.

حمایت از شرکت پارسیلون

وی ادامه می دهد: با وجود اینکه شرکت پارسیلون سال هاست که حق بیمه کارکنان خود را به طور کامل پرداخت نکرده اما همچنان تامین اجتماعی همچنان از این شرکت حمایت کرده است.

مدیر کل تامین اجتماعی استان می گوید: کمتر از ۱۰۰ نفر از کارکنان شرکت پارسیلون در آستانه بازنشستگی هستند و اگر شرایط ۷۳۰۰ روزه را داشته باشند آنها را بازنشسته می ‌کنیم.

ارائه نشدن لیست به تامین اجتماعی استان

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تجمع کارگران شرکت پارسیلون لرستان می گوید: با توجه به اینکه هیچ لیستی از طرف شرکت پارسیلون به این سازمان ارائه نشده است، تا بتوانیم نفرات واجد شرایط را مشخص و اقدامات بایسته را انجام دهیم، از طرفی بخشنامه جدید بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور مدت ده روز است که به سازمان ابلاغ شده است.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی لرستان اقدام تجمع کارکنان شرکت پارسیلون پیش داوری بوده است و در صورت ارائه لیست کارکنان این شرکت به سازمان و واجد شرایط بودن آنان، تامین اجتماعی همکاری لازم را انجام می دهد.

حمزه لویی در پایان صحبت هایش با تاکید بر اینکه در سطح کشور بیش از ۴۰ میلیون نفر معاش حال و آینده آنها به سازمان تامین اجتماعی بستگی دارد، می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که عمده منابع مالی آن از محل حق ‌بیمه‌ ها با مشارکت کار فرما و بیمه شده تامین می شود و متکی به منابع دولتی نیست.

گزارش؛ محمود داودی نژاد / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز