خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو؛

۱۱۹ پروژه سدسازی در کشور در حال اجرا است

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۷۵

وزارت نیرو برنامه‌هایی برای احداثسدها و استحصال آب و تلاش گسترده‌ای داشته تا بتوانیم منابع آب را کنترل کنیم و در حال حاضر ۱۱۹ پروژه سدسازی در سراسر کشور در حال اجرا داریم.

وزیر نیرو دولت یازدهم گفت: وزارت نیرو برنامه هایی برای احداثسدها و استحصال آب و تلاش گسترده ای داشته تا بتوانیم منابع آب را کنترل کنیم و در حال حاضر ۱۱۹ پروژه سدسازی در سراسر کشور در حال اجرا داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، حمید چیت چیان پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران لرستانی با اشاره به اینکه زحمات ده ساله همکاران ما به نتیجه رسید و دو سد مروک و ایوشان در لرستان افتتاح شده است، اظهار داشت: کشور ما از نظر منابع آب در شرایط مناسبی نبوده و منابع آب ما محدود است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال با حکمت بالغه ای که دارد منابع کره زمین را بین انسان ها و کشورهای مختلف تقسیم کرده است، تصریح کرد: در یک سرزمین منابع انرژی و در نقاط دیگر منابع آب، در منطقه ای دیگر معدن و… وجود دارد.

وزیر نیرو دولت یازدهم با تاکید بر اینکه کشور ما از نظر منابع انرژی غنی بوده و در حوزه منابع نفت و گاز در مقام اول یا دوم دنیا قرار دارد، افزود: اما از نظر منابع آب دچار محدودیت شدید هستیم و در این رابطه باید چاره اندیشی کنیم.

چیت چیان با اشاره به اینکه اولین کار مهم این است که اجازه ندهیم یک قطره آب بدون استفاده هدر برود، گفت: وزارت نیرو برنامه هایی برای احداثسدها و استحصال آب و تلاش گسترده ای داشته تا بتوانیم منابع آب را کنترل کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۱۹ پروژه سدسازی در سراسر کشور در حال اجرا داریم.

وزیر نیرو دولت یازدهم با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهای مهم برای استفاده مطلوب از منابع آب این است که باید از منابع آب به بهترین صورت و بالاترین بازده استفاده کنیم، اظهار داشت: اگر تمام آب عالم را بدهند اما درست مصرف نکنیم باز هم با کمبود مواجه می شویم.

چیت چیان با بیان اینکه میزان بارش ها در کشور ۲۴ درصد کاهش یافته و کمتر از پارسال و میانگین سالهای قبل بوده است، تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس می گویم که اگر همین آب را درست مصرف کنیم کفایت خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشت های گلخانه ای با همان مقدار آب ۱۰برابر محصول بیشتر ثمر می دهد، افزود: اگر سیستم غرق آبی را تبدیل به سیستم های آبیاری تحت فشار کنیم تا سه برابر محصول بیشتر از همان مقدار آب تولید می شود.

وزیر نیرو دولت یازدهم ادامه داد: همه دنیا از نظر فناوری و علم و دانش به این وضعیت رسیده و این فناوری ها در کشور ما نیز بومی شده است.

چیت چیان با اشاره به اینکه از مدیران آب کشور می خواهم اجازه ندهید آبی که با این هزینه سنگین تولید می شود از دست برود، اظهار داشت: اگر استفاده کنندگان آب محصولات را به صورت گلخانه ای تولید کنند محصول بیشتر تولید شده و هم اشتغال و درآمد بیشتر می شود و وابستگی ما در محصولات غذایی نیز کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بازچرخانی آب در کشور و اجرای این پروژه در برخی مناطق از جمله اصفهان گفت: به طور جدی از مدیران استان و مدیران منابع آب می خواهم کم کم استفاده از آب چاه و رودخانه را در برخی صنایع با انواع فاضلاب های تصفیه شده جایگزین کنند چرا که این امر که آب چند بار مورد استفاده قرار گیرد شدنی است.

وزیر نیرو دولت یازدهم با اشاره به اینکه در کشور ژاپن در برخی صنایع تا هفت بار آب را تصفیه کرده و استفاده می کنند، گفت: این روش یک پاسخ برای جبران کمبود آب در کشور است.

چیت چیان در ادامه سخنان خود استفاده از آب دریاها را راهکاری دیگر در این زمینه دانست و با بیان اینکه استفاده از آب دریاهای شمال و جنوب کشور بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: در این رابطه نیز باید آب دریا را شیرین و از این آب تصفیه شده در صنایع استفاده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت استفاده از آبهای زیرزمینی کشور اظهار داشت: در برخی مناطق کشور شاهد کاهش جدی منابع آب زیرزمینی هستیم.

چیت چیان افزود: همکاران ما در وزارت نیرو در چهارچوب سیاست های شورای عالی آب برای ۶۰۹ دشت و محدوده مطالعاتی کشور میزان آب سطحی و زیرزمینی را مشخص کردند.

وزیر نیرو دولت یازدهم با بیان اینکه با این مطالعات مشخص می شود که چه میزان آب بر مبنای زیست محیطی می توانیم استفاده کنیم و در هر کدام از آنها چه مقدار آب در بخش های صنعت، کشاورزی، شرب و محیط زیست نیاز است، افزود: با همکاری استانداران، مردم و مدیران این موارد مطالعه شده باید اجرایی شده و آب را در چهارچوب علمی استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز