خبرگزاری کار ایران

از فاجعه‌ جبران‌ناپذیر ریزش قلعه‌ فلک‌الافلاک خرم آباد پیش‌گیری کنید

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۷۰

جمعی از کنش‌گران لرستانی با ارساله نامه‌ای به رییس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از امکان ریزش قلعه‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد ابراز نگرانی کردند.

جمعی از کنش‌گران لرستانی با ارساله نامه‌ای به رییس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از امکان ریزش قلعه‌ فلک‌الافلاک خرم‌آباد ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، در نامه‌ سرگشاده‌ کنش‌گران فرهنگی، هنری و… لرستان به رییس سازمان میراثفرهنگی و گردش‌گری و صنایع دستی کشور آمده است:

به نام خداوند جان و خرد
جناب آقای سلطانی‌فر ریاست محترم سازمان میراثفرهنگی، گردش‌گری و صنایع دستی ایران
با عرض سلام و احترام و آرزوی موفقیت روزافزون!
همان‌گونه که جناب‌عالی و کارشناسان ارشد آن سازمان آگاهی تمام دارید، لرستان، بی‌گزاف، مرکز قدیمی‌ترین سنگ نگاره‌ها، غارهای میرملاس و هومیان و کهن‌ترین دست ساخت‌های مفرغ جهان و بالقوه پایتخت پل‌های تاریخی ایران است.

قلعه‌ سپهر سپهران، فلک‌الافلاک لرستان، نیز یکی از زیباترین و چشمگیرترین بناهای تاریخی لرستان و ایران است که به شماره ۸۸۳ در فهرست آثارملی ایران، به ثبت رسیده‌است.

این یادگار دیرین در درازای تاریخ، به نام‌های قلعه‌ی خرم‌آباد، کاخ اتابکان، دوازده بُرجی و دژ شاپورخواست، یادگار شهر شاپورخواست دوره‌ ساسانی، همواره مورد توجه عام و خاص بوده است.

نگاهی به قصه‌ها و داستان‌ها و فراز و نشیب حیات تاریخی این دژ ماندگار، برای نسل‌های آینده‌ این اقلیم، می‌تواند میراثماندگاری از عبرت و اندرز و حکمت به شمار آید.

جناب آقای سلطانی‌فر
در دنیای مدرن که صنعت گردشگری بعد از منابع و ذخایر سوخت‌های فسیلی، مهم‌ترین سرچشمه‌ ثروت محسوب می‌شود، به باور ما، مجموعه‌ میراثفرهنگی لرستان از جمله پلهای تاریخی، سنگ نگاره‌ها، مفرغ‌ها و بر بام همه، قلعه‌ فلک‌افلاک، اگر درست مدیریت و بهره‌برداری شوند، به سادگی " سفره‌ مردم لرستان " می‌شوند.

ما به عنوان کنش‌گران شبکه‌های اجتماعی لرستان، در پی اعلام نگرانی کارشناسان ارشد این اداره‌ کل، مبنی بر تَرَک برداشتن دیوارهای دژ و ریزش قریب‌الوقوع برج‌های قلعه یکی پس ازدیگری، از عمق وجود ابراز نگرانی و اعلام خطر می‌کنیم!

جناب آقای سلطانی‌فر
اگر چه ما از کم توجهی دولت، به دیگر آثار تاریخی لرستان نگرانیم و به شدت دغدغه داریم اما به اتفاق، قلعه‌ فلک‌الافلاک را دروازه‌ی مفرغ و بلوط و شناسنامه‌ تاریخی این اقلیم و پرچم دیرینگی لرستان می‌دانیم و به همین روی از جناب‌عالی می‌خواهیم دستور فرمایید، پیش از آن که دیرشود در کوتاه ترین زمان ممکن، از فاجعه‌ جبران‌ناپذیر، ریزش و نابودی قلعه‌ فلک‌الافلاک ایران پیشگیری به عمل آید!

با سپاس و احترام ۹۳/۱۱ / ۱۳

جمعی از کنش‌گران فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی و اجتماعی استان لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز