خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌های و اقدامات تأمین و تربیتی کشور:

بیشترین آمار جرایم در کشور مربوط به مواد مخدر است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۸۴

رئیس سازمان زندان‌های و اقدامات تأمین و تربیتی کشور گفت: بیشترین آمار جرایم در کشور مربوط به مواد مخدر است که در ۲۷ استان جرم اول محسوب می‌شود ولی در چهار استان نیز وقوع سرقت به عنوان جرم اول محسوب می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌های و اقدامات تأمین و تربیتی کشور گفت: بیشترین آمار جرایم در کشور مربوط به مواد مخدر است که در ۲۷ استان جرم اول محسوب می‌شود ولی در چهار استان نیز وقوع سرقت به عنوان جرم اول محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم‌آباد، علی‌اصغر جهانگیر ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: اعتقاد ما بر این است خانواده زندانی‌ها در خصوص جرمی که خانواده‌ آنها مرتکب می‌شوند هیچ مسئولیتی ندارند و در واقع وقتی یکی از اعضای یک خانواده جرمی مرتکب شده و دستگیر می‌شود مشکلات مضاعفی برای سایر اعضای خانواده خود به وجود می‌آورد. از این روز سازمان زندانی‌های کشور حمایت از خانواده‌های زندانیان را وظیفه خود می‌داند و از طریق برخی انجمن‌ها خانواده‌های آنها را حمایت کرده و شرایط تحصیل فرزندان زندانی‌ها را فراهم می‌کند تا خانواده زندانی‌ها هیچ گونه آسیبی نبینند و به وقوع جرم دست نزنند.

عضو شورای عالی قضایی کشور خاطرنشان کرد: ‌ با بحثاشتغالزایی که در داخل زندان‌ها به وجود آورده‌ایم توانسته‌ایم برای زندانی‌ها علاوه بر تأمین درآمد که مقداری از آن به خانواده آنها می‌رسد شرایطی فراهم کنیم که در بازگشت به اجتماع از جرم و جنایت دور شده و فضای کسب و کار برای خود ایجاد نمایند.

وی افزود: بیشترین آمار جرایم در کشور مربوط به مواد مخدر است که در ۲۷ استان جرم اول محسوب می‌شود ولی در چهار استان نیز وقوع سرقت به عنوان جرم اول محسوب می‌شود که استان لرستان نیز یکی از این چهار استان است و دلیل وقوع سرقت‌ها نیز به خاطر بیکاری موجود در این چهار استان می‌باشد.

جهانگیر گفت: کمتر از سه درصد زندانی‌های موجود تحصیلات بالای دیپلم دارند ولی روی آوردن افراد تحصیل‌کرده به جرم و جنایت روبه افزایش است و دلیل آن این است که افراد فارغ‌التحصیل فاقد شغل مناسب هستند.

معاون رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ۷۰ درصد زندانی‌های موجود در کشور را افراد کمتر از ۴۰ سال تشکیل می‌دهند و بیش از ۵۰ درصد کل زندانی‌ها نیز متأهل هستند که بسیاری از این افراد دارای خانواده و فرزند هستند و نیاز به حمایت دارند.

وی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: در بحثفرهنگی در تمام زندان‌های کشور شاهد برگزاری مسابقات قرآنی و کتابخوانی هستیم و علاوه بر آن در حال جمع‌آوری خاطرات زندانی‌ها در چارچوب یک مسابقه هستیم تا خاطرات عبرت‌آموز آنها را در اختیار جوانان قرار دهیم.

جهانگیر افزود: ‌ در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های زندان‌های کشور موجود است که بنا داریم آنها را افزایش دهیم.

رئیس سازمان زندان‌های و اقدامات تأمین و تربیتی کشور آموزش زندانی‌ها را از پایه نهضت تا دانشگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بیسوادی در بین زندانی‌ها را از بین ببریم چرا که در حال حاضر ۱۰ درصد زندانی‌ها بی‌سواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ورزشی هم فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح زندان‌های کشور انجام می‌شود و در رشته‌هایی چون کشتی، فوتسال، والیبال و ورزش‌های زورخانه‌ای که در اکثر زندان‌ها فعال هستند در سطح کشور صاحب مقام نیز شده‌ایم ولی متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و امکانات نتوانسته‌ایم برای کارمندان خود در سازمان زندان‌ها شرایط مناسبی مهیا کنیم.

جهانگیر به وجود ۲۵۴ زندان و بازداشتگاه موجود در کشور اشاره کرد و گفت: ‌ بیش از ۷۰ درصد از افرادی که به زندان وارد می‌شوند معتاد هستند که ما آنها را ابتدا به قرنطینه برده و آنها را سم‌زدایی می‌کنیم ولی با توجه به کمبود اعتبارات نتوانسته‌ایم به طور صد درصد در این زمینه موفق باشیم و این امر نیاز به کمک دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد که امیدواریم در آینده نزدیک بحثورود مواد مخدر به زندان‌ها را نیز به صفر برسانیم.

وی در خصوص ساختمان اداری زندان‌های استان لرستان نیز یادآور شد: این ساختمان وضعیت خیلی خوبی ندارد که امیدواریم بتوانیم با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم در آینده‌ای نزدیک ساختمانی در خور شأن برای این اداره تهیه نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز