خبرگزاری کار ایران

6 نفرمشکوک مبتلا به آنفلوآنزا نوع Aدر پلدختر شناسایی شدند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر از شناسایی 6 نفر مشکوک مبتلابه آنفلوآنزا نوع Aدر این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد کرموند در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر اظهار کرد: از این تعداد یک نفر از بیمارستان ترخیص شده و مابقی بستری هستند و با اقدامات درمانی به موقع و دقیق بهبود خواهند یافت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچگونه تلفات و هیچ مورد فوتی ناشی از آنفلوآنزا در شهرستان پلدختر  نداشته‌ایم افزود: روند بهبود افراد بستری شده در بیمارستان رضایت بخش است و زیر نظر متخصص عفونی در حال کنترل هستند.

وی گفت: از این افراد نمونه‌گیری شده و به استان و در نهایت به تهران ارسال شده که تاکنون جوابی دریافت نشده اما به طور قطع بیماری از نوع A نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای آگاهی مردم موجب کاهش آسیب در شیوع بیماری آنفلوآنزا می‌شود، افزود: در بیماری آنفلوآنزا همیشه سه مورد  تشخیص و درمان، پیشگیری و آموزش مد نظر است.

وی تصریح کرد: تشخیص و درمان دو بخش است که در آن نمونه‌گیری صورت می‌گیرد و نمونه به تهران فرستاده می‌شود و هنگامی جواب دریافت شد، مواردی که تحت درمان قرار می‌گیرد دارو و درمان آنها رایگان است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: 285 دوز واکسن برای گروه‌های در معرض خطر مانند معلولان دارای ضایعات نخاعی اداره بهزیستی، پرسنل محیط زیست، دامپزشکی و بهداشت و درمان، بیماران دیالیزی، تالاسمی و اچ آی وی در نظر گرفته شده است.

کرموند با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا باید اواخر شهریور ماه و اوایل مهر تزریق شود افزود: برای پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن ضرورتی ندارد زیرا این واکسن بیشتر در مقابل آنفلوآنزای نوع فصلی کاربرد دارد و اکنون زمان  تزریق این واکسن سپری شده است.

وی تصریح کرد: با این وجود در حال حاضر واکسن بیماری آنفلوآنزا موجود نیست و منتظر دریافت این واکسن هستیم.

وی با توصیه به این که مردم نگران نباشند و به دنبال واکسن نروند گفت: یکی از نکات مهم و اساسی آموزش و مراقبت است به ویژه در مقابل گروه‌های در معرض خطر که می‌توانند ویروس آ را به راحتی در موسسات آموزش عالی ،کارکنان ادارات ، دانش آموزان و دانشجویان منتقل کنند.

وی به راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: رعایت بهداشت فردی، بهترین راه پیشگیری است که افراد باید دستهای خود را مرتب با آب و صابون و یا با مایع دسشویی به مدت 40 تا 60 ثانیه به طور کامل شستشو دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: افراد از دست دادن و نزدیک شدن به افراد ناقل خودداری کنند و با دستهای آلوده مخاط چشم، دهان و بینی را لمس نکنند.

وی به علائم بالینی بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: سرفه، خلط‌های خونی و تب و لرز شدید از علائم ظاهری این نوع بیماری است که ابتدا به صورت سرماخوردگی ساده شروع می‌شود.

وی از مردم خواست که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و در صورت بروز علائم این بیماری به مرکز بهداشت و درمان شهرستان مراجعه کرده و نگران نباشند.

کرموند افزود: مردم از مصرف آنتی بیوتیک خودسرانه پرهیز کنند زیرا بیماری آنفلو آنزا یک بیماری ویروسی  و آندمیک است و آنتی بیوتیک روی آن بی تاثیر است.

وی گفت: افراد در مکان‌های عمومی و محیط‌های بسته تجمع نکنند و با حفظ فاصله، پوشاندن دهان و بینی خود، و دست ندادن و روبوسی نکردن از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان امکانات درمانی وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست تنها پیشگیری و خود مراقبتی امر مهمی است که باید رعایت شود.
وی به بیماری سالک در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: در سال 93 و 94 در شهرستان پلدختر مواردی بیماری سالک داشتیم که کانون‌های این سالها متفاوت بوده و در سال 93 کانون این بیماری 10 روستا بودند که پاکسازی شدند.

وی گفت: درسال 94 در شهرستان پلدختر 85 مورد به بیماری سالک مبتلا بودند که از این تعداد 13 مورد خارج از شهرستان و مابقی از کانون‌های شهری و روستایی شهرستان شناسایی شدند و در این رابطه آموزش‌های لازم داده شده است.

کرموند به بحث شپش زدگی در شهرستان اشاره کرد وافزود: شپش زدگی مشکلی است که جامعه درگیر آن است و در بعضی از استان‌ها و شهرستان‌ها این مسئله پر شیوع و در بعضی دیگر کم شیوع است.

وی تصریح کرد: شهرستان پلدختر از نظر شپش زدگی جز شهرستان‌های کم شیوع است اما همین خود زنگ خطری به حساب می‌آید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: چنانچه برنامه‌ها به صورت مدون و منسجم و با محوریت خاص پیش نروند ممکن است این بیماری مشکل زا شود.

کرموند افزود: شبکه بهداشت و درمان تنها 20 درصد حوزه سلامت را تامین می‌کند و 80 درصد مابقی آن به عهده سایر دستگاه‌های دولتی و ادارات است که باید در این زمینه فعالیت کنند.

کد خبر : ۳۳۰۲۲۹