خبرگزاری کار ایران

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی ومحلی:

دایره المعارف بازی‌های بومی و محلی در کشور تدوین می شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۲۲۳

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بومی ومحلی گفت :دایره المعارف بازیهای بومی و محلی در کشور تهیه و تدوین می شود.

به گزارش ایلنا، غلامرضا جعفری درحاشیه مجمع انتخابات هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی لرستان در جمع خبرنگاران افزود:برای ثبت بین المللی کردن بازی ها محدودیت وجود دارد و هر کشور در سال یک بازی را می تواند ثبت کند.

وی اظهار داشت :همچنین ما قرابت فرهنگی و اقلیمی با بسیاری از کشورها مانند مکزیک نداریم اما بسیاری از بازی هایشان با ما سنخیت دارد و ممکن است به نام آنها ثبت بین المللی شود.

جعفری یادآور شد: باید سرمایه های اجتماعی موجود را برای قرار دادن ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی در جایگاه مطلوب به کار بگیریم که تنها کار وزارت ورزش و جوانان نیست و دایره المعارف ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی با تبیین کارکردهای آنها کاری است که بزودی استارت خواهد خورد.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ نوع بازی بومی محلی در کشور  وجود دارد و ورزش های سنتی و بازی های محلی به عنوان میراث ناملموس فرهنگی کشورمان به شمار می آیند.

وی اظهار داشت :  در این زمینه ما مکلفیم که ارزش های فرهنگی و فرهنگ ارزشی حاکم بر مملکتمان را از این طریق به دنیا معرفی کنیم.

نایب رئیس انجمن ورزش های سنتی عنوان کرد: این انجمن با یونسکو در ارتباط است و در یونسکو یکی از برنامه ها و فعالیت هایی که در بخش دولتی مدیریت می شود بخش توسعه ورزش های سنتی است.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور با اشاره به اینکه ما نیز باید برای مستندسازی و نظام مند کردن بازی های سنتی اقداماتی را انجام می دهیم، ادامه داد: پروسه ثبت بازی های بومی محلی به عنوان یکی از برنامه های ما باید اعمال شود که این پروسه چهارچوب مشخصی داشته و باید در قالب یک سری تحقیقات و پژوهش ها و به صورت مشخص این برنامه ها را تبیین کنیم.

جعفری با بیان اینکه با کشورهای مختلف مانند ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ترکمنستان در این زمینه مراوداتی را هماهنگ کردیم، تصریح کرد: عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری در باب معرفی بازی های بومی محلی در عرصه فراملی یکی از مهمترین رویکردهای ماست.

وی  با بیان اینکه حفظ اصالت و هویت بازی ها یک اصل است، افزود: داشتن جذابیت در این موضوع یک انگیزه مضاعف ایجاد کرده تا ما بتوانیم ورزش های سنتی را نه فقط با یک رویکرد فرهنگی صرف در قالب یک برنامه علمی ویژه در عرصه بین الملل معرفی کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور به انجام هماهنگی هایی برای برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ورزشی کشورهای عضو اکو اشاره کرد و بیان داشت: از این طریق می توانیم وجه اشتراک فرهنگی موجود بین این کشورها را به صورت ویژه تری تبلیغ و ترویج کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه لرستان با توجه به قدمت و تاریخچه و ویژگی خاصی که دارد، یادآور شد: قوم لر از اقوام بااعتباری که منزلت و اعتبار کشورمان است که خاص این استان بازی ها و ورزش های سنتی ای وجود دارد که ما هم به عنوان یکی از میراث داران این فرهنگ سعیمان بر این بوده که در کشور آن را تبلیغ کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون کل کشور دال‌پلان را به عنوان یک بازی بومی و ورزشی که می تواند در قالب ورزش های کلاسیک هم برای توانمندسازی ورزشکاران مورد توجه قرا بگیرد باید یک اهتمام ویژه داشته باشیم.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور با اشاره به اینکه باید مستندسازی کرده و دایره المعارف ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی استان تدوین شود، ادامه داد: این موضوع برای ما خیلی اهمیت دارد چرا که این استان از اعتبار و منزلت بالایی برخوردار است برای بهار سال آینده برنامه های متنوعی از قبیل بازوبند پهلوانی کشتی سنتی استان را خواهیم داشت.

جعفری با بیان اینکه در قیقاچ باید ایمنی و استانداردسازی لازم انجام شود، تصریح کرد: سعی داریم این رشته ورزشی را نیز در قالب یک رشته ورزشی سنتی حتی در عرصه بین الملل مدیریت کنیم و این آمادگی را داریم.

وی افزود: فرآیند ثبت ملی شدن بازی ها در قالب سیاستی که یونسکو تبیین کرده بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و ما اطلاع دقیقی نداریم اما خود ما چوخه، کشتی سنتی لوچو، گیله مردی، کشتی زوران را ثبت کردیم.

***رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی لرستان انتخاب شد

با برگزاری مجمع انتخابات هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی لرستان که روز شنبه در محل اداره کل ورزش و جوانان لرستان برگزار شد، رییس این هیات انتخاب شد.در این انتخابات که با حضور رییس فدراسیون ورزشهای روستایی و بازی های بومی محلی کشور برگزار شد محمدرسول خاصیان، علی خاوری چگنی و محمد نوروزی سه کاندیدای پیشنهادی برای ریاست این هیات ورزشی بودند. 

قبل از برگزاری انتخابات مجمع محمدرسول خاصیان به نفع علی خاوری چگنی کنار کشیده و انصراف داد.

به گفته روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان لرستان محمد نوروزی نیز دیگر کاندیدای پیشنهادی چند روز قبل انصراف خود را اعلام کرده بود و در جلسه حاضر نشد. 

در نهایت علی خاوری چگنی با کسب 15 رای از 15 رای ماخوذه به عنوان رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی لرستان انتخاب شد.

 

پیش از این نیز خاوری چگنی چهار سال اخیر نیز رییس این هیات ورزشی بوده است که با این انتخاب مجددا برای چهار سال دیگر به عنوان ریاست این هیات برگزیده شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز