خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان

تعریف350 میلیارد تومان پروژه برای بروجرد و خرم‌آباد

استاندار لرستان گفت: برای سال 95 در شهرهای بروجرد و خرم‌آباد 350 میلیارد تومان پروژه با تفاهم‌نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، هوشنگ بازوند در همایش شهرداران استان، با اشاره به اینکه شهرداری‌های استان در برگزاری مراسم 22 بهمن و پاکسازی شهر در انتخابات اقدامات خوبی انجام دادند، افزود:هرچند یک سری تخلفات انتخاباتی در بحث تبلیغات وجود داشت اما با وجود شور و شوق و نشاط سیاسی با آنها برخورد نشد و آنها تلاش کردند تا مشارکت مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در این انتخابات اخیر شهردارانی بودند که کاملاً بی‌طرفانه انتخابات را برگزار کردند،اظهار کرد:از 3 شهردار گلایه‌مندیم که از نمایندگان خاصی طرفداری کردند و این کار، ظلم در حق مردم است و گزارش این سه شهردار به ما داده شده و اگر دوباره تخلف کنند برابر قانون با آنها برخورد می‌شود.

هوشنگ بازوند با اشاره به حقوق معوقه در شهرداری‌ها، این مشکل را مربوط به کل کشور دانست و تصریح کرد: درصد قابل توجهی از اینکه حقوق معوقه در شهرداری‌ها وجود دارد این است که با مدیریت سنتی در شهرداری‌ها خداحافظی نشده و این مدیریت پاسخگو نبوده چراکه تعداد شهروندان و انتظارات آنان زیاد شده و این در حالیست که شهرداری‌ها تابع اقتصاد استان هستند.

وی عنوان کرد: شهرداری‌های استان تاکنون 41 میلیارد تومان ارزش افزوده دریافت کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته 2 میلیارد بیشتر بوده و نشان می‌دهد که ارزش افزوده ناشی از کارخانجات است.

استاندار لرستان بیان کرد: این 41 میلیارد تومان به اندازه یک شهر در استان مرکزی است و دلیل آن نیز سرمایه‌گذاری در این شهرهاست که ارزش افزوده آن به کمک شهر آمده و نیاز است در لرستان نیز شرایط برای بخش خصوصی تسهیل و آنان را ترغیب کرد.

وی با بیان اینکه هنر شما شهرداری‌ها ایجاد سرمایه‌گذاری در شهر است تا مردم از قِبَل ارزش افزوده سود ببرند، یاد آوری کرد: درآمدزایی سنتی جوابگو نیست و شهرداران باید به دنبال درآمدرزایی جدید با مشارکت مردمی باشند.

بازوند در مورد استقبال از میهمانان نوروزی در ایام نوروز 95 اظهار کرد: نیاز است شهرداری‌های استان از 24 و 25 اسفند ماه سال جاری به استقبال عید نوروز بروند چراکه زمانی مهمان به شهری وارد می‌شود اولین برداشت‌اش عملکرد شهردار آن شهر است.

وی با اعلام اینکه ستاد تسهیل سفر در استان شکل گرفته است، یادآور شد: نیاز است شهرداران با دبیر ستاد تسهیل در ارتباط باشند. در این ستاد 3 بازرس ویژه برای کنترل و نظارت تعیین کردیم و باید تدارکات لازم از سوی شهرداران دیده شود تا مهمانان نوروزی با خاطرات خوشی لرستان را ترک کنند.

استاندار لرستان در مورد پروانه ساخت خاطر نشان شد: علیرغم اینکه موضوع مسکن که عامل رکود در کشور بوده ما شاهد رشد قابل قبولی در این راستا هستیم و این نشان می‌دهد که صنعت ساختمان در استان رونق گرفته و مصداق این مدعا این است که در 9 ماهه 93، 1555 پروانه ساخت صادر شده و در 9 ماهه 94، به 2870 مورد رسیده است.

وی افزود: شهرداران باید از فکر و برنامه خود بهره ببرند،40 درصد درآمد شهرداری‌های استان را اعتبارات دولتی و ارزش افزوده تکمیل کرده و این ضعف و عدم تحقق بیشتر از درآمدهای پوششی شهرداری‌ها است.

بازوند با بیان اینکه در کمیته تخصصی آینده تخصیص شهرهای کوچک و مشکل‌دار نیز مدنظر است، گفت: برای سال 95 و در شهرهای بروجرد و خرم‌آباد 350 میلیارد تومان پروژه با تفاهم‌نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء تعریف شده و اگر بخواهیم به روش سنتی درآمدی شهرداری بروجرد و خرم‌آباد را دنبال کنیم به نتیجه نمی‌رسیم.

وی اظهار کرد: نیاز است این مهم در دستورکار شورای شهر و شهرداری‌ها قرار گیرد که 70 درصد منابع از درآمد شهرداری‌ها و 30 درصد از منابع دولتی تامین شود و شورای شهر نیز این موضوع را تصویب کند چنانچه شورای شهر مخالفتی داشته باشد و مانع کار بشود موضوع را در شورای حل اختلاف مطرح خواهیم کرد تا بتوانیم از فرصت قرارگاه که فرصت بی‌بدیلی است استفاده کنیم.

استاندار لرستان یادآور شد: استان تهران با استفاده از این فرصت بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه با قرارگاه بسته و نیاز است در استان نیز کنسرسیومی با حضور قرارگاه و سازمان همیاری شهرداری تشکیل تا مابقی شهرداری‌های استان تا سقف 200 میلیارد تومان پروژه برای آنها تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاه دولتی که تصمیم به ساخت و ساز بدون پروانه ساخت داشته باشد شهرداری موظف است جلویش را بگیرد چراکه هم اکنون استانداری لرستان بابت ساخت ساختمان خود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان عوارض به شهرداری پرداخت کرده است.

بازوند در خصوص وضعیت مسکن مهر در استان نیز بیان کرد: مسکن مهر مطالبه مردم است و آنچه که مسلم است این است که 10 هزار واحد مسکن مهر در سال 95 باید احداث شود که از این مقدار 2500 واحد فاقد متقاضی‌اند یعنی با احتساب 2500 واحد مذکور باید 7500 واحد به بهره‌برداری برسد و پایان سال 95 پرونده مسکن مهر در استان بسته شود.

وی اضافه کرد: اینکه پایش تصویری در شهر بروجرد حذف شود کار درستی نیست و نیاز است که این کار تعیین تکلیف شود.

استاندار لرستان اظهار کرد: در بعضی موارد شاهد دخالت شوراها در شهرداری‌ها هستیم که البته مرز بین شهرداری‌ها و شورا را قانون مشخص می‌کند و نباید فراتر از قانون، شورا در امر شهرداری‌های دخالت کند و اگر این مساله رخ دهد موجب ایجاد یک خلأ در مدیریت شهری می‌شود.

وی تصریح کرد: در ورودی شهر خرم‌آباد از پارک دانشجو تا فرودگاه یک معبر اصلی 10 کیلومتری وجود دارد که نیاز است یک ضوابط خاصی برای آن تعریف شود چراکه درصد قابل توجهی از مردم از این مسیر عبور می‌کنند.

بازوند عنوان کرد:موضوع معبر فوق باید در شورای شهر مطرح و ضابطه جدیدی برای آن تعریف و در کمیسیون ماده 5 نیز مطرح شود که به افرادی که می‌خواهند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند امتیاز داده شود. وی یاد آوری کرد:امتیازی که داده خواهد شد صدور پروانه رایگان باشد هرچند ممکن است در این راستا شهرداری بین 5 تا 6 میلیارد تومان ضرر کند اما با مشارکت مردمی شاهد سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومان از سوی مردم خواهیم بود.

کد خبر : ۳۵۲۹۳۵