خبرگزاری کار ایران

ضرورت پایبندی کاندیداهاو هوادارانشان به حقوق شهروندی

اقدامات نامناسب شب جمعه هواداران دو تن از کاندیداها در شهرستان خرم آباد سبب بی نظمی و اخلال در سطح شهر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، شامگاه جمعه و قبل از اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، هواداران دو کاندیدا با تجمع در خیابان‌های شهر خرم‌آباد اقدام به برگزاری جشن پیروزی و راه‌اندازی کارناوال تبلیغاتی و اقدامات نامطلوب در جلوی ستادهای کاندیدای خود کردند و بدون اخذ مجوز لازم و به طور غیرقانونی و مغایر با مقررات عمل کردند که این عمل به نوعی نقض حقوق شهروندی بود.

هواداران این دو کاندیدا قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات توسط مراجع رسمی و حتی غیررسمی با ازدحام جمعیت در وسط خیابان و ایجاد ترافیک سنگین در نیمه شب در سطح شهرستان گردیدند به طوری‌که عبور و مرور در خیابان‌های انقلاب و بعثت این شهرستان مختل شد.

نیروی انتظامی با حضور در این مکان‌ها و با احترام از تجمع کنندگان درخواست متفرق شدن کرد و بار‌ها از بلندگو اعلام نمود که این تجمع غیر قانونی بوده و نقص حقوق شهروندی است اما هواداران این کاندیدا‌ها بی‌توجه به این هشدار همچنان سبب بی‌نظمی و اخلال در سطح شهر شدند.

اهمیت دادن کاندیدا‌ها و هوادارانشان به حقوق شهروندان بسیار ضروری است و با توجه به اینکه نمایندگان برای قانون گذاری راهی مجلس خواهند شد انتظار می‌رود از هم اکنون نسبت به قوانین شهری و حق الناس پایبند باشند.

اما گاهی این چارچوب رعایت نمی‌شود و گا‌ها موجبات بی‌نظمی در سیمای شهر می‌شود و نباید تبلیغات انتخاباتی زودگذر و چندین روزه را که باید نمادی از اخلاق‌مداری و حسن رقابت همراه با جوانمردی باشد، فدای برخی بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها کرد.

 اخلاق‌مداری و شایستگی‌های رفتاری و مطلوبیت حرکت‌ها در عرصه انتخابات با وقوع کمترین تخلفات و جرایم وظیفه شرعی، قانونی و اعتقادی هر کاندید‌ها و هوادارانشان است تا در فضای سالم انتخابات برگزار شود.

به نظر می‌رسد می‌بایست گروهی متشکل از دستگاه‌های ناظر و حاضر در برگزاری انتخابات و دستگاه قضا تشکیل شده تا با متخلفانی که سعی در اخلال و بی‌نظمی در روز انتخابات و یا بعد از آن را دارند، برخورد شود.

گزارش: سجاد آریان‌پور

کد خبر : ۳۶۶۱۶۷