خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان مطرح کرد:

سالانه دو هزار و 600 هکتارجنگل در لرستان نابود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۲۳۹

استاندار لرستان از نابودی سالانه دو هزار و 600 هکتار جنگل در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، هوشنگ بازوند ظهر چهار شنبه در نشست مدیران محیط زیست کشور که در محل دفتر استاندار لرستان برگزار شد، افزود: اخیرا حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر از مساحت استان شاهد عبور مواد نفتی از طریق تانکرها بوده که واژگونی این تانکرها باعث بروز مسائل زیست محیطی زیادی در استان شده است که باید این موضوع پی گیری و برای رفع مشکلات آن چاره اندیشی شود.

وی اظهار داشت: برای رفع این مشکل چاره ای جز فرهنگسازی در این بخش نخواهیم داشت.

بازوند استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ارتقاء فرهنگ محیط زیست را در عبور از چالش‌های زیست محیطی تاثیرگذار خواند و گفت: سرانه جنگل های کشور روز به روز در حال کاهش بوده به طوریکه سرانه جنگل های کشور حدود هفت هکتار کمتر از سرانه جهانی است.

استاندار لرستان میزان پلاستیک تولید شده در کشور را سالانه حدود ۵۷۰ هزار تن دانست و بیان داشت: درصد قابل توجهی از این پلاستیک ها به زباله تبدیل می شوند که مشکلات زیست محیطی ایجاد می کنند.

وی محیط زیست را یک بال برای ایجاد توسعه در هر منطقه دانست و تاکید کرد: محیط زیست می تواند توسعه را هدایت کند و اگر این روند هدایت به درستی صورت گیرد منافع نسل آینده نیز تامین خواهد شد لذا اگر تعادل بین توسعه و محیط زیست ایجاد نشود روند توسعه پایدار ابتر خواهد ماند.

وی با بیان اینکه حوزه محیط زیست در زمینه ایجاد توسعه پایدار قدم های خوبی برداشته است، افزود: البته توسعه تنها روی مباحث زیست محیطی متمرکز نیست بلکه مباحث اجتماعی و اقتصادی نیز در ایجاد توسعه نقش ایفا می کنند بطوریکه اگر معضلات اجتماعی حل نشوند لطماتی به محیط زیست نیز وارد خواهد شد.

استاندار لرستان یکی از عوامل اصلی توسعه را انرژی دانست و گفت: انرژی می تواند در بهبود زندگی مردم اثرگذار باشد و اگر نحوه تولید آن همگام با مباحث زیست محیطی نباشد ممکن است چالش هایی در محیط زیست ایجاد کند لذا باید بهینه سازی در انرژی را در روند توسعه مدنظر قرار داد.

بازوند به عبور دو خط لوله نفت به طول ۸۰۰ کیلومتر از لرستان برای ورود به استان مرکزی اشاره کرد و بیان داشت:  با ایجاد یک خط لوله دیگر می توان گفت حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز و نفت از لرستان عبور می کند ولی این خطوط در اقتصاد استان نقشی ندارند در حالیکه منجر به سرمایه گذاری در استان های همجوار شده اند.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط خطوط گاز و نفت عبوری از لرستان افزود: لازم است وزارت نفت شرایطی به وجود آورد که این خطوط در اقتصاد لرستان نیز نقش داشته و منجر به کاهش آلودگی آن ها شود.

بازوند با بیان اینکه مراتع باید ۷۵ درصد مباحث زیست محیطی و ۲۵ درصد علوفه را تامین کنند عنوان کرد: این در حالی است که در کشور ما این موضوع برعکس بوده و ۷۵ درصد مراتع برای تامین علوفه صرف می شود.

وی به وجود ۱۲۴ میلیون واحد دامی در کشور اشاره کرد و گفت: مراتع کشور باید بتوانند علوفه ۸۳ میلیون دام را تامین کنند در حالیکه تنها علوفه ۳۸ میلیون دام را تامین می کنند.

استاندار لرستان با انتقاد از اینکه حق آبه زیست محیطی پایین دست سدها به راحتی رها نمی شوند، بیان داشت: استان ما آب بسیاری از استان ها را تامین می کند ولی قادر نیستیم حقابه زیست محیطی سدهایی که از آب لرستان در استان های دیگر ساخته می شوند را آزاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز