خبرگزاری کار ایران

برگزاری کارگاه آموزش غربالگری، تشخیص در اختلالات اوتیسم در لرستان

این کارگاه با حضور کارشناسان تخصصی ادارات کل بهزیستی استان‌های کشور به مدت سه روز در خانه معلم خرم آباد با هدف آشنایی کارشناسان با روش‌های غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، اسداله حیدری با تبیین لزوم غربالگری و تشخیص به موقع این بیماری افزود: بیماری اوتیسم از پیامدهای شهرنشینی و از چالش‌های جدی جامعه صنعتی و مدرن است و مسئله اتیسم در خانواده‌های فقیر و کم سواد به خاطر عدم مداخله و یا عدم تشخیص به موقع منجر به تشدید این بیماری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان اظهار کرد: متاسفانه علائم و آثار زیان بار یک فرد اوتیسمی در تعاملات بین فردی و اجتماعی بروز می‌کند و یکی از علائم این اختلال عدم تعامل خوب مبتلایان با اجتماع و خانواده است.

حیدری همچنین یکی از چالش‌های جدی را مسائل فرهنگی از قبیل آداب ، سنن و هنجارهای اجتماعی بر شمرد و تصریح کرد: برخی والدین مسائل و مشکلات فرزندانشان را نمی‌پذیرد و احساس می‌کنند که فرزندشان یک نابغه است در صورتی که والدین باید واقع گرا باشند و در بحث مسائل و مشکلات روحی و روانی فرزندانشان مداخله و پیگیری لازم را بعمل آوردند تا از بروز آسیب بیشتر پیشگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی خاطر نشان کرد ارائه آموزش‌های کارشناسی در سطوح مختلف جهت پرسنل از اهمیت بالایی برخوردار است و در وهله دوم آگاهی بخشی به خانواده‌ها توسط کارشناسان مربوطه به صورت مستمراست تا بتوان نتیجه مطلوبی در کنترل و بهبود مبتلایان به دست آورد

فاطمه زهرا توکلی معاون توانبخشی بهزیستی لرستان نیز بیان کرد: اوتیسم یک اختلال رفتاری است که اصطلاحا به " در خود فرو ماندگی " معروف است و بیشتر در کودکان زیر سه سال مشاهده می‌شود که متاسفانه درمان قطعی ندارد، اما با گفتار درمانی و کاردرمانی میتوان تغییرات مطلوبی در رفتار مبتلایان ایجاد کرد.

شایان ذکر است این کارگاه با حضور کارشناسان تخصصی ادارات کل بهزیستی سراسر کشور به مدت سه روزدر سالن همایش های خانه معلم خرم آباد برگزار که کارشناسان با آخرین متد در خصوص نحوه غربالگری، تشخیص و چگونگی مداخله در اختلال اوتیسم آشنا خواهند شد.

کد خبر : ۳۷۵۲۷۶