خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لرستان را غبار در بر گرفت

در پی تداوم هجوم ریزگردها و گرد و غبار به خاک لرستان آسمان شهرهای لرستان در غبار فرو رفته و هوای لرستان در وضعیت بسیار خطرناک و بحران قرار دارند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایلنا در خرم آباد، گرد و غبار عربی -ایرانی هوای لرستان را در برگرفته است و این چندمین روز متوالی است که هوای استان لرستان در کیفیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار دارد.

مردم لرستان از آغاز سال 95 تاکنون، بیست و سومین روز هوای آلوده را تنفس کنند. براساس مشاهدات ما در برخی مناطق شهرستان خرم‌آباد، فاصله‌‌ی دید تایک کیلومتر کاهش یافته است.

دیگر کوه‌های سرشار از بلوط و طبیعت زیبای لرستان قابل مشاهده نیست و آلودگی شدید هوا بر اثر گرد و غبار مشکلاتی را برای مردم لرستان از جمله بیماران تنفسی و قلبی، کودکان و نوزادان و.. به وجود آورده است.

اکثر کسانی که در هوای آزاد و فضاهای باز به فعالیت مشغولند طعم خاک را در تنفس خود حس می‌کنند و به ناچار از ماسک های تنفسی استفاده می‌کنند، ورزشکاران و کسانی که در پارک‌ها و مکان‌های ورزشی رو باز ورزش می‌کردند، دیگر ورزش نمی‌کنند و ماندن در خانه را ترجیح می‌دهند.

طی بیش از یک دهه اخیر ریزگردها پای ثابت روزهای بهار و تابستان نیمه غربی ایران بوده است، جایی که سال‌هاست با خسارات ناشی از پدیده گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به‌  گفته مسئولان در بیشتر نقاط استان کیفیت هوا در وضعیت هشدار قرارگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد گفت:در حال حاضر میزان آلودگی هوای این استان 22 برابرحد مجاز است و هوای اکثر شهرستان‌های استان لرستان در وضعیت بسیار خطرناک و بحران قرار دارند. 

مهرداد فتحی بیرانوند تصریح کرد: در حال حاضر شهرهای خرم آباد و پلدختر به ترتیب با 29 و 28 برابر حد مجاز بیشترین میزان آلودگی هوا را در این استان دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذرات ریز و درشت آلاینده هوای استان به ترتیب 730 و یک هزار و 40 میکروگرم برمتر مکعب است که این میزان 22 برابر حد مجاز است، اظهار کرد: استاندارد غلظت ذرات ریز ( ۲.۵ میکرون) ۳۵ میکروگرم بر متر‌مکعب و استاندارد ذرات درشت( ۱۰ میکرون) نیز ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: امروز بیست و سومین روزی است که آلاینده ها هوای استان را ناسالم کرده اند. 

وی به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان توصیه کرد که از فعالیت های سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری لرستان، رضا آریایی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد افزود: وضعیت هوای شهرهای خرم‌آباد و پلدختر و سایر شهرهای غرب لرستان در موقعیت بسیار خطرناک قرار گرفته است.

آریایی از مردم می‌خواهد تا جایی که ممکن است در منزل بمانند و بیرون نروند؛ از ماسک استفاده کنند؛ محافظ‌های ویژه روی کولرهایشان نصب کنند؛ در این هوای آلوده از ورزش جستن در فضای باز دوری جویند و دستمالی مرطوب را جلوی دهان خویش قرار دهند.

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۳۸۱۸۳۷