خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

سریال تکراری آلودگی هوا در لرستان

سریال تکراری آلودگی هوا در لرستان همچنان ادامه دارد و امروز چهارشنبه کیفیت هوای لرستان باز هم در وضعیت ناسالم است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایلنا در خرم آباد،  طی چند روز گذشته آلوگی هوای استان لرستان در برخی از شهرها تا 30 برابر حد مجاز افزایش یافته بود و با توجه به این موضوع، موج آلودگی در لرستان همچنان ادامه دارد و آسمان شهرستان‎های استان هم اکنون غبارآلود و آلوده است.

با گذشت سه ماه از سال 95 استان لرستان امروز بیست و ششمین روز آلوده خود را سپری می کند و طی چند روز گذشته آلوگی هوای استان در برخی از شهرها تا 30 برابر حد مجاز افزایش یافته بود.

امروز نیز پس از طی چند روز متوالی کیفیت هوای لرستان در وضعیت ناسالم قرار دارد و لرستانی‌ها همچنان چشم انتظار آسمان آبی هستند.

در پی تداوم هجوم ریزگردها و گرد و غبار به خاک لرستان آسمان شهرهای لرستان در غبار فرو رفته و این آلودگی دو روز قبل به بالاترین میزان خود رسیده بود.

این آلودگی سبب کاهش دید تا شعاع 800 متری در شهرستان بروجرد، لغو پرواز خرم آباد به مشهد مقدس، آلودگی شدید هوای شهرستان پلدخترشده و مشکلاتی را برای مردم لرستان از جمله بیماران تنفسی و قلبی، کودکان و نوزادان و.. به وجود آورده است.

مهرداد فتحی بیرانوند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد افزود: در حال حاضر میزان ذرات ریز ودرشت آلاینده هوای استان به ترتیب 44 و 64 میکروگرم بر متر مکعب است و کیفیت هوای لرستان ناسالم برای گروه‌های خاص است.

وی اظهار کرد: امروز بیست و ششمین روز سال جاری است که آلاینده‌ها هوای استان را ناسالم کرده‌اند و اکنون میزان آلودگی هوای استان یک برابر حد مجاز است.

وی تصریح کرد: استاندارد غلظت ذرات ریز (2.5 میکرون) و درشت (10 میکرون) به ترتیب 35 و 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان توصیه کرد که از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

طی بیش از یک دهه اخیر ریزگردها پای ثابت روزهای بهار و تابستان نیمه غربی ایران بوده است، جایی که سال‌هاست با خسارات ناشی از پدیده گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند و اما این آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی سبب تخریب زیست محیط از جمله زوال بلوط و آسیب بر حوزه کشاورزی و... شده است که در این راستا می طلبد با نگاه جدی تری از سوی مسئولان پیگیری و جهت رفع و یا کاهش حداقلی آن راهبرد ارائه شود.

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۳۸۳۳۸۰