خبرگزاری کار ایران

پیش بینی صادرات ۳۳۰میلیون دلار کالا از لرستان

استاندار لرستان نیز گفت: هدف‌گذاری انجام شده برای صادرات این استان در سال‌جاری، ۳۳۰ میلیون دلار است.

به گزارش ایلنا، هوشنگ بازوند افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته صادرات ۱۰۰ میلیون دلار کالا از این میزان با همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نیز برای سال جاری پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر افزایش صادرات استان به کشور عراق اظهار کرد: سال ۹۳ بیش از ۹۵ میلیون دلار، سال گذشته ۱۹۳ میلیون دلار و امسال تاکنون ۵۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شده است.

استاندار لرستان بازار عراق را فرصت بسیار مناسبی برای افزایش صادرات استان دانست و گفت: روند صادرات به این کشور باید بیش از پیش افزایش یابد.

بازوند با اشاره به اینکه صادرات سه ماهه امسال با افزایش ۱۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: اما این میزان با وجود ظرفیت‌های استان راضی کننده نیست.

استان لرستان با وجود داشتن بیش از ۱۵۰ میلیون بشکه ظرفیت نفتی و عبور خطوط نفت جنوب به غرب و مرکز ایران از این استان از عواید و تولید و صادرات نفتی محروم است اما صادارت غیرنفتی این استان در سال‌های اخیر روند روبه رشدی داشته است.

بنابر آمار موجود سال ۹۳ حدود ۹۳میلیون و سال گذشته نیز ۱۹۶میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی از استان لرستان صادر شده که امسال باید بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده صادرات غیرنفتی این استان حداقل ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

طی سه ماه و ۲۰ روز ابتدای سال جاری نیز۵۰ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۹ دلار کالا از این استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سهم بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی از این میزان به ترتیب ۸۶. ۵، ۴. ۵ و ۹ درصد بوده است.

حجم زیادی از کالاهای غیر نفتی صادراتی لرستان شامل پودر کربنات کلسیم، فروسیلیس، ظروف شیشه‌ای، تفلون، پلاستیک و انواع سنگ‌های معدنی است که این محصولات به بیش از ۲۵ کشور دنیا از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، رومانی، آذربایجان، آلمان، آفریقای جنوبی، چین، قطر و امارات صادر می‌شود.

در این می‌ان، عراق با توجه به نزدیکی به لرستان و همچنین برقراری پروازهای خرم آباد نجف، بازار خوبی برای صادرات کالای استان محسوب می‌شود که مسئولان استان افزایش سهم استان در بازار این کشور را در دستور کار دارند.

در حال حاضر ۱۱۰ معدن با ۱۷ نوع ماده معدنی در لرستان شناسایی شده و بیش از یکهزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: طی سه ماه و ۲۰ روز ابتدای سال جاری ۵۰ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۹ دلار کالا از این استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدرضا صفی خانی افزود: سال گذشته ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی به عراق صادر شده که سهم لرستان از این میزان ۲۱ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۲۷۰ دلار است.

وی اظهار کرد: ۲۷ درصد صادرات استان بدون احتساب صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای کشور عراق ارسال می‌شود.

وی با اشاره به رشد ۵۵ درصدی صادرات از مبادی گمرکی استان گفت: این مهم بیانگر اثر بخشی اقدامات انجام شده در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های گمرکی در استان است.

به گفته صفی خانی با توجه به نزدیکی لرستان به کشور عراق و تنوع محصولات تولیدی در این استان، بازار عراق فرصت مناسبی برای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی استان بشمار می‌رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی خرم آباد نیز گفت: با همکاری این نهاد در سالجاری امکان افزایش ۱۰۰ میلیون دلار به ارزش کالاهای صادراتی استان وجود دارد.

محمد خاکی افزود: اتاق بازرگانی خرم آباد اقدامات مختلفی در راستای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استا در دستور کار دارد که اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از جمله این فعالیت‌ها است.

وی اظهار کرد: اواخر مرداد ماه امسال یک هیات تجاری استان عازم ترکیه می‌شود و چند هیات تجاری از ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مهرماه به لرستان سفر می‌کنند.

کد خبر : ۳۹۱۲۰۳