خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان مطرح کرد:

اجرای طرح بصیرت عاشورایی همزمان با آغاز ماه محرم در لرستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: طرح بصیرت عاشورایی همزمان با آغاز ماه محرم و تا پایان ماه صفر در استان لرستان اجرا می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایلنا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز افزود: در طرح بصیرت عاشورایی 250 مبلغ برای برپایی خیمه عزای امام حسین (ع) از روز اول محرم به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند.

وی اظهار کرد: در روز دوم محرم اولین تجمع عزاداران حسینی در امامزاده زیدبن علی (ع) خرم آباد و امام زادگان شاخص شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این برنامه‌های ویژه عزاداری این طرح علاوه بر ماه محرم در ماه صفر نیز ادامه دارد، تاکید کرد: همچنین همایش شیرخوارگان حسینی نیز در اولین جمعه ماه محرم در امامزاده زید بن علی (ع) و امام زادگان شاخص شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز اضافه کرد: همچنین همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) نیز پیاده روی حرم تا حرم از امامزاده زیدبن علی (ع) تا امام زاده عبدالله (ع) خرم آباد برگزار می‌شود.

وی در خصوص برگزاری مراسم "چهل منبر" در شهرستان خرم آباد نیز اظهار داشت: این مراسم فی النفسه خوب بوده و یادآور مصائب و سختی های کاروان اسرای کربلا است و باید متولی مشخصی برای ساماندهی این مراسم مشخص شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان همچنین گفت: امسال  9هزار نفر در این استان آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم را فرا می‌گیرند.

وی به اجرای طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح حافظان و قاریان قرآن بوده است.

وی اظهار داشت: به گونه‌ای که اجرای این طرح با تربیت چهار هزار قاری و حافظ قرآن در سال 94 آغاز شد و در سال 95 نیز تربیت 9 هزار قاری و حافظ قرآن برای استان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: تعداد 250 مربی در برگزاری طرح حافظان و قاریان قرآن کریم در استان لرستان مشارکت می کنند.

حجت الاسلام خاکباز اظهار کرد: با توجه به برپایی موکب در مناطق مرزی کشور به منظور پذیرایی از زائرین مراسم اربعین حسینی ، موکب مرز چزابه به ادارات کل اوقاف و امور خیریه گیلان، خوزستان و لرستان واگذار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: یک هزار و ۸۰۰ موقوفه انتفاعی و منفعتی در استان لرستان وجود دارد.

وی در ادامه از پیش بینی بازسازی 20 بقاع متبرکه فاقد درآمد استان در سال 95 خبر داد و افزود: پیش از این بقاع متبرکه 20 امام زاده دارای درآمد استان ، بازسازی شده بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه در سال 95 حدود 2 میلیون و 500 هزار بار زائر از اماکن مذهبی استان لرستان بازدید کرده اند، اظهار کرد: در ایام تعطیل زائرسراها به صورت رایگان در اختیار زائرین امام زادگان استان قرار گرفته است.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز توجه به مباحث فرهنگی، عمرانی و مساجد را از اولویت های اوقاف و امور خیریه استان دانست و اظهار داشت: در حوزه عمرانی از سال ۹۱ کار بازسازی ۲۰ بقعه و امام زاده دارای درآمد و فاقد درآمد استان در دستورکار اوقاف استان قرار گرفت که هم از محل نذورات مردم و هم از محل تخصیص وام قرض الحسنه از سوی سازمان اوقاف کار بازسازی و مرمت این ۲۰ بقعه به پایان رسید.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان بازسازی و ساخت زائرسراها در اطراف امام زاده های استان را از اولویت های سال ۹۵ این اداره کل دانست و بیان داشت: طی هفته گذشته و با حضور مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور کلنگ ساخت زائرسرای «محمد ابن حسن» در شهرستان الیگودرز زده شد همزمان در امام زاده «زیدابن علی» دورود، امام زاده «ابراهیم» نورآباد، امام زاده «محمد» کوهدشت، امام زاده «احمد» پلدختر و امام زاده «ابوالوفا» نیز در حال ساخت زائرسرا هستیم.
 
حجت الاسلام خاکباز به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امام زادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، اشاره کرد و افزود: برای نیمه دوم سال جاری و بعد از اختصاص اعتبارات باید برای ۲۰ امام زاده دیگر استان کارهای عمرانی شروع شود و با توجه به اینکه این امام زاده ها فاقد درآمد هستند از خیرین استان انتظار داریم برای بازسازی این امام زاده ها پای کار بیایند.

وی ادامه داد: در شهرستان بروجرد و در یک موقوفه تحت عنوان «ابوالفتح خان» که طی سال های گذشته هیچگونه درآمدی برای اوقاف نداشت پاساژ تجاری مذهبی در شش طبقه ساخته شد که شاید اولین پاساژ تجاری مذهبی در کشور باشد که یک طبقه آن حسینیه بوده و سال گذشته افتتاح شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان مهم ترین طرح عمرانی استان در بحث موقوفات را ایجاد یک درمانگاه تخصصی سرطان در شهرستان بروجرد دانست و افزود: ساخت این درمانگاه با سرعت بالا در حال اجرا است.

حجت الاسلام خاکباز به اجرای طرح آرامش بهاری در تمام ۴۶ بقعه استان طی ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز ۹۵ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بار زائر از اماکن زیارتی استان زیارت کردند لذا این طرح یکی از بهترین طرح هایی بوده که اکثر مراجع آن را تایید کردند.

وی دومین طرح مهم اوقاف و امور خیریه را طرح تربیت حافظان قرآن کریم دانست و بیان داشت: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  کشور در جوار بارگاه امام رضا (ع) به مقام معظم رهبری قول داد که اوقاف به تنهایی در طول چهار سال یک میلون قاری و حافظ تربیت کند که در ابتدای طرح سهمیه اوقاف لرستان از چهار هزار نفر شروع شد و در سال گذشته به هشت هزار نفر ارتقاء یافت.

کد خبر : ۴۱۴۵۷۶