خبرگزاری کار ایران

بصیر کوشکی جامعه شناس با اشاره به تغییر استاندار لرستان مطر‌ح کرد؛

شهروندان مطالبه گر، استاندار برنامه محور

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۷۵۵

نخستین مطالبه‌شهروندان مطالبه‌گر لرستان از استاندار جدید بایستی برنامه محوری باشد،ارسال تبریک و خوش‌آمدگویی‌‌های حماسی و اغراق آمیز، هیچ مشکلی از استان را حل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از لرستان، شهروندی نوعی قرارداد اجتماعی است که هدف اصلی آن ارتقای رفاه و امنیت در سطح جامعه است و ضرورتا به این موضوع می پردازد که افراد یک جامعه چگونه باید رفتار نمایند تا به این هدف برسند.

شهروندی با تمدن و فرهنگ هر جامعه ای مرتبط است زیرا فرهنگ هر مرز و بومی ناشی از سه قلمرو اساسی، فعالیت های اجتماعی، فضای سیاسی و وضعیت اقتصادی آن جامعه است. فرهنگ هر جامعه ای ویژگی های ها خاص خود را دارد، بنابراین هر فرهنگی نیز شهروند خاص خود را می طلبد.

تربیت شهروندی به تربیتی اطلاق می شود که به توسعه و پرورش مهارت ها و قابلیت ها و توانمندی های شهروندی منجر گردد.

یکی از مهمترین مصداق های تربیت شهروندی، مطالبه گری آنها می باشد. شهروند مطالبه گر، شهروندی است که با حقوق شهروندی خود آشناست و در جهت تحقق آن تلاش می کند.

احترام به حقوق متقابل، التزام به قانون، توانایی نقد وارزیابی و ... از خصوصیات یک شهروند مطالبه گر هستند.

با انتصاب استاندار جدید استان لرستان، شهروندان این استان بایستی در راستای تحقق حقوق شهروندی خود، فعالیت‌کنند. شهروند مطالبه گر بایستی توانایی مشارکت با دیگران در قالب گروه ها، انجمن ها و احزاب را داشته‌باشد.

در تاریخ معاصر یکی از عوامل توجه به تربیت شهروندی رسیدن به رشد سریع اقتصادی بوده‌است. بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهایی چون آلمان و ژاپن به تربیت شهروندی توجه خاصی شد و این موضوع در دستیابی این کشورها به رشد سریع اقتصادی تاثیر بسزایی داشته است.

استان لرستان هم به شهروندانی مطالبه گر نیازمند است و هم به استانداری برنامه محور.

شهروند مطالبه گر، نگرشی مدنی دارد، نگرش مدنی بر مولفه هایی نظیر تنوع و تکثر در جامعه و احترام به آن، داشتن روحیه مسئولیت پذیری، داشتن روحیه  انتقادپذیری، داشتن روحیه  قدرشناسی نسبت به میراث فرهنگی و هویت ملی و مذهبی، تاکید دارد. علاوه بر مولفه ها، شهروند مطالبه گر دارای ویژگی های زیر است :

1- از مسائل و مشکلات جاری جامعه آگاهی دارد.

2- در مسائل و امور جامعه مشارکت فعال دارد.

3- مسئولیت پذیر است.

4- رفتار و عملکردش مبتنی بر اصول اخلاقی است.

5- منتقد است و انتقادپذیر.

6- تکثر و تنوع را در جامعه می پذیرد و به آن احترام می گذارد.

زمانی که استان لرستان، شهروندانی مطالبه گر داشته باشد مسلما استاندار آن یا هر مسئول یا مدیری خود را موظف می داند که در قبال عملکردش پاسخگو باشد.

نخستین مطالبه ی شهروندان مطالبه گر لرستان از استاندار جدید بایستی برنامه محوری باشد، نوشتن تبریک و خوش آمدگویی های حماسی و اغراق آمیز، هیچ مشکلی از استان را حل نخواهد کرد.

اینکه استان لرستان، مردمانی مهمان نواز و خونگرم دارد بر همگان آشکار و روشن است و آقای خادمی استاندار جدید خود از قوم بزرگ لر می باشند اما تنها مطالبه گری شهروندان لرستان و برنامه محوری استاندار می تواند معظل و مشکلات لرستان را حل نماید.

برنامه محور بودن استاندار می تواند بیکاری جوانان تحصیلکرده این استان را از سردرگمی و افسردگی نجات بدهد.

خانواده های لرستانی که روزی به قبولی فرزندان شان در دانشگاه ها افتخار می کردند، نباید امروز نگران بیکاری آنان باشند و احساس کنند که فرزندانشان سربار جامعه شده اند.

دکتر خادمی با ورود به استان لرستان بایستی خود را در مواجه با شهروندان، خبرنگاران و سیاسیونی ببیند که از وی برنامه ی کاری می خواهند و مصمم بر اجرای مطالبات استان بوده و نظارت را بر امور را با جدیت دنبال می نمایند. اگر رسالت و وظیفه ی شهروندی خود را دنبال نماییم مسئولان و مدیران نیز خود را ملزم به پاسخگویی می دانند، اگر مطالبه گر باشیم مسئولین و مدیران نیز خود را ملزم به داشتن برنامه ی کاری می دانند.

اگر شهروندانی منتقد باشیم (انتقاد سازنده) مسئولین و مدیران نیز در جهت اصلاح و بهبود امور تلاش می‌کنند و اگر نظارت و ابزارهای نظارتی دقیق باشد امور نیز در چارچوب قانون انجام می گیرند.

 

انتهای پیام/
بصیر کوشکی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز