خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می‌دهد؛

حذف ژئو پارک پلدختر از ثبت ملی در سکوت کامل مسئولان

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۸۷۱

ژئو پارک پلدختر که در آستانه ثبت جهانی قرار داشت به یکباره از ثبت ملی هم حذف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مورخه 95/2/4، توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نتایح فاز اول مطالعات ژئوپارک در استان لرستان اعلام شد. در این گزارش آمده بود که این مرکز از سال 1393 شروع بکار کرده و در ابتدا فهرست 20 ژئوپارک اولویت دار استان لرستان به منظور ثبت در آثار طبیعی و ملی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به استانداری ارسال شد.

در ادامه این مطالعات سه منطقه پلدختر و سیمره، کوهدشت و شیرز، اشترانکوه و گهر به ترتیب اهمیت و اولویت، جهت مطالعات جامع و ثبت ژئو پارک ملی و بین المللی به استانداری پیشنهاد شد، تا در نهایت یک ژئوپارک جهانی و دو ژئوپارک ملی برای استان لرستان ثبت شود.

مدیر کل وقت مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان از بررسی زمین شناسی سیمره خبر داد و از مطالعه روی فرونشست دشت پلدختر صحبت کرد. احدالله فاضلی اعتبار این بررسی و مطالعه را 100 میلیارد تومان اعلام کرد.

همان تاریخ بود که فرماندار پلدختر نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: که تالاب‌های 11 گانه پلدختر که بر اثر لغزش بزرگ زمین بوجود آمده اند با هماهنگی انجام شده با دفتر یونسکو در ایران زمینه معرفی این اثر طبیعی فراهم شده است.

نعمت دستیاری افزود که راه اندازی دفتر ژئوپارک سیمره در پارک طبیعی ولیعصر از اقدامات اولیه اجرای این طرح بزرگ است. فرماندار پلدختر هم اظهار داشت که تاکنون اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

اما متاسفانه این روزها از ثبت ژئوپارک پلدختر خبری نیست و گویا حذف و به جای آن قلعه فلک و الافلاک جایگزین شده است. حذف ژئوپارک پلدختر در سکوت کامل و معنادار مسئولان این شهرستان صورت گرفته است.

موضوعی که این روزها رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بارها در رسانه های لرستان به آن اشاره کرده اند.

محمدرضا صفی‌خانی از تصویب 3 ژئوپارک ملی در استان خبر داد و اظهار داشت: سال ۹۳ با رویکرد دو ژئوپارک ملی و یک ژئوپارک جهانی مطالعاتی در استان انجام شد.

وی ادامه داد: دریاچه گهر، دره شیرز و قلعه فلک‌الافلاک به عنوان ژئوپارک ملی تصویب شده‌اند که یکی از این سه اثر به عنوان ژئوپارک جهانی ثبت می‌شود که به احتمال زیاد دره شیرز خواهد بود.( صحبتی از پلدختر در میان نیست)

وی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها بیان کرد: امسال رئیس سازمان زمین‌شناسی مکاتباتی برای مطالعات تفصیلی با استاندار لرستان داشت و امیدواریم این امر محقق شود.

جای سئوال است که نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ عکس العملی در این مورد نشان نداده اند!

فرماندار پلدختر چه پاسخی برای این حذف دارند!

شهرستان پلدختر یکی از محوری‌ترین مناطقی است که می‌تواند در گسترش صنعت توریسم برای کل استان لرستان مفید و موثر باشد و ایجاد ژئوپارک بین المللی در پلدختر تحولی بزرگ در راستای گسترش صنعت توریسم در استان است. حال جای سئوال است که چرا مسئولان این شهرستان تاکنون هیچ موضعی در این ارتباط اتخاذ نکرده اند؟

استاندار لرستان نیز بایستی این موضوع را جدی گرفته و نگذارند که حق مسلم مردم شهرستان پلدختر تضییع شود.

مردم شهرستان پلدختر هرگز راضی نیستند و مسئولان این شهرستان هم نباید رضایت بدهند که حق مسلم این استان در لابی های پنهان، گم شده و فراموش شود.

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز