خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشوردر روز جهانی غذا مطرح کرد:

مازندران قطب صنعت غذایی کشور است / ۴۰ درصد بیماری ها وابسته به افزایش وزن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۰۸

بعضی بیماری ها برای ذائقه جدید بخصوص در نسل جوان تر بیشتر دیده می شود که نیاز به مراقبت، اموزش و ترویج مصرف غذای سالم، برگشت به سنت های قدیمی و غذاهای خانگی کمک کننده باشد.

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشوردر همایش صنایع غذایی که با شعار(غذا و سلامتی) در مجتمع تفریحی و رفاهی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد؛ گفت: امسال شعار روز جهانی غذا، انسان سالم وابسته به نظام غذای سالم یا سامانه های سالم غذایی است.

به گزارش ایلنا از ساری، دیناروند گفت: سیستم غذایی تولید در عرصه کشاورزی، صنعت، فرآوری توزیع، عرضه غذا و مصرف آن توسط انسان که بعنوان یک سامانه غذایی شامل بخش های متعدد است وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در همه این بخش ها ورود و یا نظارت ندارد.

وی افزود: بخش هایی از این مباحثمربوط به وزارت ما می شود که بعنوان دستگاه ناظر کشوری سازمان غذا و دارو وهمینطور در استانها معاونت غذا و دارو در دانشگاههای علوم پزشکی به وظایف خود می پردازند.

دیناروند وظیفه سازمان غذا و داروی کشور را ایمنی غذایی و بخشی هم امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: تعریفی که ما در وزارت بهداشت و کسانیکه مسئولیت سلامت مردم جامعه را دارند فقط به تامین کالری نگاه نمی کنند.

معاون وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور افزود: خوشبختانه میانگین سرانه دریافت انرژی مردم کشور ما با حداقل نیاز خیلی بیشتر است.

وی میانگین سرانه مصرف انرژی کشور را ۳ هزار کالری اعلام کردکه بیشتر از نیاز ما است که این به ان معناست که ما در تامین انرژی مشکلی نداریم.

دیناروند ادامه داد: شاید درصد کمی حدود ۲ تا ۳ درصد از مردم در کشور ما انرژی دریافتی شان کمتر از حد نیاز است که این امر در جهان حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است.

۳۰ درصد مردم بسیار بیش از نیاز کالری دریافت می کنند

وی گفت: در وزارت بهداشت عدم دسترسی مواد غذایی باعثنگرانی نیست بلکه آنچه که موجب نگرانی است دریافت انرژِی مازاد بر نیاز است که بیش از ۵۰ درصد مردم مصرفشان بیش از نیاز است و حداقل ۳۰ درصد مردم بسیار بیش از نیاز کالری دریافت می کنند.

دیناروند در ادامه به مضررات دریافت کالری بیش از حد نیاز در جامعه گفت: نتیجه انرژی اضافه موحب چاقی است که متاسفانه عامل بروز بیماری می شود.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد بیماری های امروزه وابسته به افزایش وزن هستند که دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و برخی از سرطانها شامل آن هستند.

دیناروند گفت: نگرانی دیگری که وزارت بهداشت دارد به ترکیب غذا بر می گردد چهره زندگی جدید مردم زندگی ماشینی و صنعتی است و نوع زندگی شیوه مصرف غذا را متفاوت کرده که معمولا وابسته به غذای آماده سریع و آماده هستیم.

وی افزود: گاهی اوقات افراد در مصرف برخی از غذاها زیاه روی میکنند و بعنوان یک جز دائمی در سفره شان قرارمی گیرد و باعثبه خطر افتادن سلامتی آنان می شود.

دیناروند خاطر نشان کرد: بعضی بیماری ها برای ذائقه جدید بخصوص در نسل جوان تر بیشتر دیده می شود که نیاز به مراقبت، اموزش و ترویج مصرف غذای سالم، برگشت به سنت های قدیمی و غذاهای خانگی کمک کننده باشد.

معاون وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور دغدغه سوم وزارت بهداشت را نظارت عنوان کرد و تصریح نمود: نظارت بسیار حائز اهمیت است و این سازمان در مورد بحثایمنی و سلامت فراورده های نظارت جدی دارد.

وی ادامه داد: ما در این حوزه پیشرفت های خیلی زیادی داشتیم و صنعت غذایی ما پیشرفت روز افزونی داشته که توانست جز صنایع بسیار موفق باشد.

دیناروند با انتقاد از اظهارات برخی افراد در رسانه ها در مورد سلامت و ایمنی غذا و صنایع غذایی ایران که شک و تردید دارندو اعتراضاتی داشتند، هم سازمان استاندار و هم سازمان غذا و داروی کشوراز شرایط موجود دفاع کردیم واقعا فکر می کنیم این صنعت قابل دفاع است.

وی در ادامه گفت: نباید این نگاه زردی که ما داریم باعثشود کل نظام غذایی را زیر سوال سوال ببریم، البته تخلفاتی که در صنعت غذا انجام شود را پیگیری می کنیم.

دیناروند تصریح نمود: سال گذشته حداقل ۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده در این بخش انجام شده است و هزاران شغل در صنعت کشاورزی و صنعت غذایی ایجاد شد.

در سالهای گذشته تراز صادرات و واردات مامنفی بود

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته تراز صادرات و واردات مامنفی بوده و بیشتر واردات داشتیم تا صادرات گفت: متاسفانه دولت میلیاردها دلار واردات محصولات کشاورزی داشته است که البته بخاطر کمبود محصولات داخلی، وارات باید چندین برابر می شد تا نیاز مردم برطرف شود.

دیناروند صنایع غذایی را یک صنعت رو به رشد دانست و گفت: هزاران نفر در این حوزه مشغولند که این امر نشان می دهد صنعت توانست روی پای خود بایستد.

وی در پایان گفت: استان مازندران قطب صنعت غذایی و قطب کشاورزی کشور است که در این شرایط دفاع از این صنعت ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز