خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت خبر داد:

استفاده ۶۰ درصدی جمعیت دنیا از داروهای گیاهی و سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۳۷

بیشتر کشورهای جهان بیش از ۷۰ درصد مردمان‌شان از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد ظرفیتی عظیم در گیاهان دارویی وجود دارد که باید شناسانده شود.

معاون طب سنتی وزیر، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰درصد جمعیت دنیا از داروهای گیاهی و سنتی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا از ساری، محمود خدادوست بعد از ظهر امروز در سومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی به مدت دو روز در حال برگزاری است، با اعلام اینکه امروزه با تاکید سازمان بهداشت جهانی ظرفیت‌های سب طنتی و گیاهان دارویی در کنار طب نوین موثر است، اذعان داشت: این سازمان ۳۰ سال پیش استفاده از طب سوزنی را مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد: وضعیتی که امروز در کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی مانند کشور چین وجود دارد نشان می‌دهد این کشور‌ها از سال‌های پیش قوانینی در این زمینه تصویب کرده و به این طب رایج پرداخته‌اند.

خدادوست با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید براستفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی دارد، ابراز داشت: این سازمان خواستار شد که تا پایان سال ۲۰۰۷ طب سنتی را در نظام سلامت خود قرار دهند.

این مسئول با ابراز تاسف از عدم استفاده بهینه از گیاهان دارویی و طب سنتی یادآور شد: دنیا از ظرفیت طب سنتی ایران استفاده می‌کند.

صادر سالانه یک‌هزار تن گیاه دارویی فرآوری نشده از ایران

وی با اعلام اینکه سالانه یک هزار تن گیاه دارویی فرآوری نشده از ایران به کشورهای دنیا صادر می‌شود، بیان داشت: با توجه به قرار گرفتن طب سنتی در ایران از سال ۸۶ در معاونت‌های وزارت بهداشت در چشم انداز بیست ساله جهت استفاده از این طب در کنار نوین مورد استفاده قرار گیرد.

خدادوست یادآور شد: میزان استفاده از طب سنتی و مکمل در دنیا بسیار زیاد است اما در ایران یکی دو مطالعه مقطعی قابل تامل در این زمینه در ایران رخ داده و ادامه پیدا نکرده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طرح ملی استفاده از داروهای گیاهی در کشور طراحی شده است که امیدواریم در یکی دو سال آینده به نتیجه نهایی برسد، افزود: بیشتر کشورهای جهان بیش از ۷۰ درصد مردمانشان از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد ظرفیتی عظیم در گیاهان دارویی وجود دارد که باید شناسانده شود.

وی از خطرناک بودن برخی تبلیغات‌های گسترده در زمینه استفاده از طب سنتی در کشور بیان و عنوان کرد: این تبلیغات پس از تشکیل معاونت طب سنتی بیشتر شده است که باید نظارت و دقت بیشتری در استفاده از آن صورت گیرد و باید در نظر بگیریم که فقط ۵۴ درصد داروهای استفاده شده در جهان منشا گیاهی دارد.

خدادوست با بیان اینکه تنوع گیاهان دارویی در ایران و اقلیم مناسب این کشور نشان می‌دهد که باید جایگاه خود را در بازارهای دنیا پیدا کنیم، تصریح کرد.

بیشتر داروهای گیاهی ایران در عطاری‌ها بهداشتی نیستند

این مسئول یادآور شد: بیشتر داروهای گیاهی ایران در عطاری‌ها یافت می‌شود، بهداشتی نیستند و ممکن است این دارو‌ها اثربخشی لازم را نیز نداشته باشند.

وی یکی دیگر از اشکالات عمده در زمینه گیاهان دارویی در ایران گردآوری آن به صورت مستقیم از طبیعت بیان کرد و گفت: این گردآوری به دلیل اینکه قابلیت جذب ندارند به صورت عمده به خارج از کشور صادر می‌شوند.

به گفته خدادوست: سالانه یک‌هزار تن گیاه دارویی از ایران صادر می‌شود باتوجه به افق ۱۴۰۴ در تامین ارزش افزوده اقتصادی و صادراتی گیاهان دارویی باید به رتبه یک منطقه برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز